Syventävä ammattiosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: JOU8YJ020-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2022 - 30.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.10.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 20
Koulutus
YJO Journalismin ylempi amk
Opettajat
Päivi Peltonen
Ryhmät
YJO
YJO Journalismin yamk
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
JOU8YJ020

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Long Playn luennot ovat klo 16.30 – 19.30 seuraavina päivinä:

* tiistai 4.10. Täydellinen juttu
* tiistai 25.10. Käsikirjoittajat lavalla
* tiistai 22.11. Essee ja omaelämäkerrallisuus
* tiistai 13.12. Juttuklinikka – kuinka Long Playn juttu syntyy vaihe vaiheelta

Oppimispäiväkirjan ja esseen deadline on 15.12.2022.

Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30.

Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.

www.hsj.fi

www.paivalehdenmuseo.fi

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.

Oppimateriaalit

Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:

Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, kirja ilmestyy syyskuussa

Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi tai esseetäsi

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.

Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.

Työelämäyhteydet

Opiskelija osallistuu journalismin alan ammattilaisten luennoille tai alan tapahtumiin.

Oppimistehtävät

1. Oppimispäiväkirja

Oppimispäiväkirjassa reflektoit jokaisella luennolla/tapahtumassa /podcastissa/kirjassa oppimaasi. Oppimispäiväkirjojen teemoja tulee olla 4 aihealueesta. Kertaat tärkeimmät aineistoissa olevat asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat uuden tiedon aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli.

Jokaisesta aihealueesta/teemasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi.

2. Essee

Valitse luentojen/tapahtumien/podcastien/muu teemoista kaksi tarkempaan käsittelyyn. Perehdy näihin teemoihin syvällisemmin itsenäisesti, etsi omaa lähdekirjallisuutta (vähintään yksi ei-suomalainen teos), pohdi teemojen merkitystä journalismille yleisesti ja erityisesti sinulle itsellesi. Voit myös haastatella taustaksi muita toimittajia. Hae luennoilla/lähdekirjallisuudessa/tapahtumissa/podcasteissa esiin tulleiden esimerkkien lisäksi myös muita esimerkkejä (mukana vähintään muutama kansainvälinen). Analysoi ja pohdi, miten lähdeaineiston tuomat näkemykset näkyvät valitsemissasi esimerkeissä - ja tuo esille sekin, jos löydät päinvastaisia tapoja tehdä. Valitse kuitenkin esimerkit niin, että ne edustavat julkaisuja, joita voidaan pitää luotettavina ja hyvää journalistista tapaa noudattavina. Esseen pituus noin viisi liuskaa.

Palauta tehtävät 15.12.2021 mennessä Moodleen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun