Syventävä ammattiosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: JOU8YJ020-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2020 - 24.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.01.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 0 - 30
- Koulutus
- YJO Journalismin ylempi amk
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Long Playn iltakoulun luentopäivät ovat seuraavat:
* Ti 28.1. klo 16.15-20.00: Mitä olen oppinut – 50 vinkkiä kirjoittamisen huipulle (Juha Itkonen, Johanna Sinisalo, Antti Järvi, Anu Silfverberg)
* To 12.3. klo 16.15-20.00: Huumori kirjoittamisessa
* To 2.4. klo 16.15-20.00: Kuinka autofiktiota tehdään
* Ti 12.5. klo 16.15-20.00: Täydellisen jutun resepti
Muiden kertojen puhujat päivittyvät Long Playn sivuille: https://www.longplay.fi/koulutukset
Luentojen pohjalta tehtävän oppimispäiväkirjan ja esseen deadline on 20.5.2020.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimateriaalit
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Matti Mörttinen & Lauri Nurmi: Sauli Niinistö - Mäntyniemen herra. Into Kustannus 2018.
sekä Long Playn luentoihin liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Osallistuminen Long Playn neljään iltakoulukertaan sekä oppimispäiväkirjan ja esseen tekeminen. Lisäksi kirjallisuutta, valitse kaksi seuraavista vaihtoehdoista:
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Matti Mörttinen & Lauri Nurmi: Sauli Niinistö - Mäntyniemen herra. Into Kustannus 2018.
sekä Long Playn luentoihin liittyvä kirjallisuus.
Työelämäyhteydet
Opiskelija osallistuu Long Playn vetämään neljään iltakouluun.
Oppimistehtävät
Iltakoulukertoja on neljä.
Kurssin suorittaminen journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille
1. Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjassa reflektoit jokaisella iltakoulukerralla oppimaasi. Kertaat tärkeimmät luennoilla käydyt asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat kuulemaasi aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli.
Jokaisesta luennosta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi.
Käsittele samaan tapaan myös valitsemasi kirjallisuus: kirjoita, mitä juuri kyseinen teos opetti, mitä uutta se toi ja mitä ajatuksia herätti.
2. Essee
Valitse Long Payn iltakoulun teemoista kaksi tarkempaan käsittelyyn. Perehdy näiden luentojen teemoihin syvällisemmin itsenäisesti, etsi omaa lähdekirjallisuutta (vähintään yksi ei-suomalainen teos), pohdi teemojen merkitystä journalismille yleisesti ja erityisesti sinulle itsellesi. Voit myös haastatella taustaksi muita toimittajia. Hae luennolla esiin tulleiden esimerkkien lisäksi myös muita esimerkkejä (mukana vähintään muutama kansainvälinen). Analysoi ja pohdi, miten luennoitsijoiden tuomat näkemykset näkyvät valitsemissasi esimerkeissä - ja tuo esille sekin, jos löydät päinvastaisia tapoja tehdä. Valitse kuitenkin esimerkit niin, että ne edustavat julkaisuja, joita voidaan pitää luotettavina ja hyvää journalistista tapaa noudattavina. Esseen pituus noin viisi liuskaa.
Palauta tehtävät 9.12. mennessä Moodleen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.