Johdatus EU-journalismiin (2op)
Toteutuksen tunnus: JOU8KJ252-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.04.2021 - 19.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.05.2021 - 16.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 0 - 25
- Koulutus
- JOURA Journalismin koulutusohjelma
- Opettajat
- Ulla Huovinen
- Ryhmät
-
KJVVKJVV Jouran vapaasti valittavat ja vaihtoehtoiset opinn
- Opintojakso
- JOU8KJ252
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tapaamiset verkossa viikolla 23 eli 7.-11.6.2021 ma-pe klo 9-15.
Oppimateriaalit
Verkosta löytyvä EU-tiedon viralliset lähteet. Muu kurssin aikana ilmoitettava lähdekirjallisuus.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kurssin sisältö:
EU:n organisaatiot
EU:n päätöksentekojärjestelmä
EU-tiedon tietokanavat
EU-journalismi Suomessa
Uutiskynnys ja journalismin keinot EU-asioiden käsittelyssä
Kurssi toteutetaan online-muodossa. Viikolla 23 (7.–11.6.2021) on verkossa toteutettavia tapaamisia/työpajoja koko opiskelijaryhmän ja/tai pienryhmien kanssa ma-pe klo 9-15. Kurssiin liittyy myös ryhmien itsenäistä työskentelyä em. aikoina. Yksilötehtävinä ennakkotehtävä ja lopputehtävä.
Ohjausta saatavilla verkkotapaamisten aikana ja erikseen sovittuina ajankohtina.
Kansainvälisyys
Kurssi keskittyy EU:n toimintaan.
Oppimistehtävät
Etätehtävänä opiskelija tutustuu annettuun EU-teemaan ja kartoittaa siitä toteutunutta uutisointia. Tarkempi tehtävänkuvaus lähetetään ilmoittautuneille 10.5.2021 ja palautus-deadline on maanantaina 24.5.2021 klo 9.
Lähitapaamisten aikana työpajamallisesti toteutettavat ryhmätehtävät.
Yksilöllinen lopputehtävä, jonka deadline on 16.6.2021.
Arviointitavat
Arviointikriteerit
1 Opiskelija on tutustunut hänelle annetun EU-teeman uutisointiin. Hän tuntee pääpiirteissään EU:n päätöksentekojärjestelmän ja organisaatiot. Opiskelija tunnistaa, minkälaista uutisointia EU:sta suomalaisessa mediassa yleensä on. Opiskelija toimii ryhmässä.
3 Edellä mainitut sekä: Opiskelija pohtii uutisoinnin oikea-aikaisuutta eli osaa tehdä johtopäätöksiä uutiskartoituksen sekä luennolla opitun perusteella. Opiskelija toimii ryhmässä hyvin ja tuo ryhmätyöhön uusia ajatuksia.
5 Edellä mainitut sekä: Opiskelija osaa analysoida suomalaista EU-uutisointia syvällisesti. Hän pystyy myös syventämään ajatteluaan siihen, minkälaista EU-uutisointi voisi olla Suomessa ja perustellen pohtia, onko erilaiselle unionin politiikasta tehtävälle uutisoinnille ylipäätään tarvetta. Opiskelija toimii ryhmässä erittäin hyvin ja kantaa erityistä vastuuta työn lopputuloksesta.