Syventävä ammattiosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: JOU8KJ224-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2020 - 14.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Koulutus
JOURA Journalismin koulutusohjelma
Opettajat
Päivi Peltonen
Ryhmät
KJVV
KJVV Jouran vapaasti valittavat ja vaihtoehtoiset opinn
Opintojakso
JOU8KJ224

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Long Playn luennot ovat klo 16.15 – 20.00 seuraavina päivinä:

Ti 22.9.2020 Kuinka autofiktiota tehdään?

Ti 6.10.2020 Täydellinen juttu – Long Playn toimitus paljastaa täydellisen jutun reseptin

Ti 10.11.2020 Draaman kaari – miten pitkän tarinan saa kantamaan ja pysymään kasassa.

Ke 2.12. 2020 Näin teet kertovan tietokirjan.

Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30 Zoomin välityksellä. Jos osallistut luennolle, ole yhteydessä opintojakson vetäjään Esko Hatuseen (esko.hatunen@haaga-helia.fi) niin saat Zoom-luennon ID-tiedot ja salasanan. Tieto löytyy myös Moodlesta Jouran opiskelijat-sivustolta kohdasta Viikon vieraat.

Ke 2.9. Pauliina Siniauer, datajournalismin tuottaja, Helsingin Sanomat
Datajournalismin ajankohtaiset trendit ja tulevaisuuden näkymät

Ke 9.9. Juuso Koponen, informaatiomuotoilija ja datavisualisti, Koponen&Hildén
Mitä journalistin tulee tietää muotoilusta

Ke 16.9 Laura Halminen, toimittaja Helsingin Sanomat
Kyberturvallisuus journalistin työssä

Ke 23.9. Laura Kettunen, väitöstutkija Helsingin yliopisto
Sosiaalisen median lähteet ja tiedon luotettavuuden arviointi breaking news –uutistilanteessa

Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.

www.hsj.fi

www.paivalehdenmuseo.fi

Luentojen/tapahtumien pohjalta tehtävän oppimispäiväkirjan deadline on 13.12.2020.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.

Oppimateriaalit

Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:

Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, kirja ilmestyy syyskuussa

Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.

Työelämäyhteydet

Opiskelija osallistuu journalismin alan luennoille tai tapahtumiin.

Oppimistehtävät

Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Oppimispäiväkirjassa reflektoit luennoilla/tapahtumissa oppimaasi. Kertaat tärkeimmät luennoillaTtapahtumissa käydyt asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat kuulemaasi aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli.
Jokaisesta luennosta/tapahtumasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi.
Käsittele samaan tapaan myös valitsemasi kirjallisuus: kirjoita, mitä juuri kyseinen teos opetti, mitä uutta se toi ja mitä ajatuksia herätti.
Tämä tehtävä lisätään opintojakson Moodleen, jonne tulee myös tehtävän palautus.
Deadline on 13.12.2020.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.

Go back to top of page