Johdanto liiketoimintalähtöiseen ICT:hen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ICB001IT1A-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 18.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
Opettajat
Jari Haggren
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
IT1PA1
Tradenomi tietojenkäsittely, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 1
Opintojakso
ICB001IT1A

Arviointiasteikko

H-5

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

- CONTACT / CONTACT BLENDED
- ONLINE / ONLINE BLENDED
- VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED /VIRTUAL NONSTOP
- DEMO
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Näytön kuvaus:
Oman osaamisen essee opintojakson oppimistavoitteita vasten. Esseen pohjalta ohjeistetaan keskusteluun tai tenttiin osallistuminen, tai vaihtoehtoisesti sinut ohjataan suorittamaan opintojakso normaali-toteutuksella.

Intro

Tule oppimaan, miten tieto, tietojohtaminen, teknologia ja kestävä kehitys muovaavat nykypäivän liiketoimintaa. Kurssilla opit ymmärtämään tiedonhallinnan, analytiikan, järjestelmäkehityksen ja liiketoimintaprosessien merkityksen liiketoiminnalle sekä tutustut alan työrooleihin ja uramahdollisuuksiin.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Johdanto liiketoimintalähtöiseen ICT:hen ICB001IT1A-3019
Osaamistavoitteet
Opiskelija hahmottaa yrityksen tietojärjestelmiä ja niiden toimintaa ja roolia liiketoiminnan kehittämisessä ja mahdollistamisessa. Tavoite on että opiskelija:
• Ymmärtää tiedon merkityksen liiketoiminnassa
• Tunnistaa yleisimmät yrityksissä käytössä olevat tietojärjestelmät ja ymmärtää niiden käyttötarkoituksen
• Hahmottaa tietojärjestelmien roolin liiketoiminnan kehittämisessä ja mahdollistamisessa
• On perehtynyt järjestelmien elinkaariajatteluun, tunnistaa kehittämisen eri vaiheet sekä hahmottaa liiketoimintalähtöisen kehittämisen merkityksen
• Ymmärtää tietohallinnon roolin ja merkityksen sekä ICT:n johtamisen tarpeen
Sisältö
• Yrityksen liiketoimintaympäristö ja ICT-järjestelmät
• Keskeisiä liiketoiminnan ja ICT:n käsitteitä
• Tiedon merkitys liiketoiminnassa
• ICT-järjestelmien rakenne ja luokitus
• Liiketoimintalähtöisen järjestelmäkehityksen elinkaari ja kehittämisprojektit
• Tutustuminen käytännössä integroituihin tietojärjestelmiin ja niihin liittyviin prosesseihin (esim. ERP, CRM, SCM, BI)
• Vaatimusten mallinnuksen perusteet (esim. käyttötapaus ja prosessikuvaus)
• ICT -toimintaympäristö ja ICT:n rooli liiketoiminnassa
• Tietohallinnon rooli yrityksessä; johdanto ICT johtamiseen


Aikataulu Kurssi alkaa 22.8. ja jatkuu aina 16.12. asti.
Lähiopetus perjantaisin 8.15 - 10.45 PA/2004

Ei lähiopetusta:
• intensiiviviikolla 42

Opetus- ja oppimismenetelmät
• Yksilö- ja ryhmätehtävät, harjoitus- ja hands-on tehtävät (93 h itsenäistä työtä)
• Luennot, luentomateriaali ja ohjaus (39 h)
• 1 tentti (2 h)
• Oman oppimisen arviointi 1 h


Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT)
Aikaisempi kokemus järjestelmistä, työkokemus tai opinnot voivat mahdollistaa kurssisuoritteiden hyväksiluvun. Ahotointi on sovittava viimeistään aloituksessa, sen jälkeen tarjolla on ainoastaan standarditoteutus.
Opettaja Juha Tamminen

Oppimateriaalit
Bocij, P., Greasley, A. & Hickie, S. 2019. Business information systems: technology, development and management for the e-business. 6th ed. Pearson. Harlow.
Tukimateriaali (jos englanninkielinen materiaali aiheuttaa suuria ongelmia)
Tiirikainen, V. 2010. IT ja parempi bisnes. Talentum. Helsinki.
Järvenpää, P. & Hänninen, J. 2011. Paranna liiketoiminnan tuottavuutta tietotekniikalla. Teknologiainfo Teknova. Helsinki.
Oppimisalustalla julkaistut artikkelit, caset, esitykset ja linkit. Muu opettajan osoittama materiaali.
?

Arviointi
Arviointi esitellään aloituskerralla, ja se muodostuu tällä toteutuksella seuraavasti:
• Ryhmä- ja yksilötehtävät sekä henkilökohtainen panos 60 %
• Tentti 30 %
• Läsnäolo 10 %


Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
• Tunnistaa yleisimmät yrityksistä löytyvät integroidut tietojärjestelmät.
• Ymmärtää yrityksen perustoiminnan.
• Ymmärtää tietohallinnon roolin yrityksessä.
• Ymmärtää liiketoiminnan ja tietojärjestelmien yhteyden.
• Tuntee alan termistöä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija edellisten lisäksi:
• Ymmärtää tiedon merkityksen liiketoiminnassa.
• Ymmärtää yleisimpien integroitujen tietojärjestelmien käyttötarkoituksen.
• Hahmottaa tietojärjestelmien roolin liiketoiminnan kehittämisessä ja mahdollistamisessa.
• Osaa toimia vastuullisesti ryhmässä.
• Ymmärtää tietohallinnon roolin ja merkityksen sekä ICT:n johtamisen tarpeen.
• Ymmärtää tietojärjestelmien kehittämisen ja liiketoiminnan kehittämisen välisen yhteyden.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija edellisten lisäksi:
• Osaa kuvata tiedon roolin liiketoiminnan mahdollistajana.
• Ymmärtää yleisimpien integroitujen tietojärjestelmien ja liiketoiminnan ohjaamisen ja kehittämisen välisen yhteyden.
• Ymmärtää ICT-johtamisen ja erilaisten viitekehysten välisen yhteyden.
Oman oppimisen arviointitehtävä ei vaikuta arvosanan muodostukseen. Tehtävä on kaikille opintojaksoille/-kokonaisuuksille yhteinen ja vastauksia käytetään myös opintojakson/-kokonaisuuden kehittämiseen.
?

Arviointiasteikko:

Toteutus arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Yhteispisteet muodostavat arvosanan seuraavasti:
? Maksimi 100 p
? Vähintään 90 p antaa arvosanan 5
? >=80 p = 4
? >=70 p = 3
? >=60 p = 2
? >=40 p = 1


Tentit Tentti (30 % arvioinnista) 2.12. Moodlessa

Uusinta Uusintatentit
- 9.12. luokassa Moodlessa
- 16.12. luokassa Moodlessa


Ohjaus Keskustele opettajan kanssa tunnin jälkeen tai ole yhteydessä opettajaan sähköpostitse ja sovi tapaaminen (HUOM! käytä ainoastaan Haaga-Helian sähköpostia ja tarkista että sama osoite on Moodlessa).
Läsnäolo Läsnäolo lähiopetuksessa ei ole pakollista, mutta kaikista lähitapaamisista saa yhden pisteen (ks. aikataulu), jos on saapunut paikalle ajoissa ja on paikalla loppuun asti.
?

Alustava aikataulu

Siirry alkuun