Näkökulmia johtajuuteen (5op)

Toteutuksen tunnus: HRL701HH1Y-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2025 - 17.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
61 - 100
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
LIAM Liikunta-alan koulutus
STROM Strategiatyö organisaatioissa
TAJOM Kehittävä talousjohtaminen
Opettajat
Tiina Brandt
Ryhmät
VIRTUAL
Virtuaalitoteutus
INSTRUCTED
Ohjattu virtuaalitoteutus
Opintojakso
HRL701HH1Y

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Löytyy Moodlesta

Intro

Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Opintojakso on hyödyllinen esihenkilöinä toimiville opiskelijoille, mutta osallistujalta ei kuitenkaan edellytetä esihenkilöasemaa. Tule mukaan etsimään vastauksia näihin kysymyksiin!

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus

Pakolliset materiaalit:
Dugan, J. (2017/2024). Leadership Theory: Cultivating Critical Perspectives. Jossey-Bass.

Moodlen kautta jaetut pakolliset materiaalit (artikkelit, podcastit, videot).

Kielivalikoima:
o Materiaali on sekä suomen- että englanninkielistä.

Syventävä taso:
o Opiskelija etsii lisäksi korkealaatuisia johtajuutta käsitteleviä artikkeleita.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämä on virtuaalitoteutus, jossa opiskelija tekee annetun materiaalin pohjalta yksilötehtäviä itsenäisesti ja osallistuu yhteen keskustelutehtävään opintojakson muiden opiskelijoiden kanssa.

Kurssin tehtävät on jaettu kahteen tasoon: perus- ja syventävään tasoon. Opiskelija voi tavoitteensa mukaisesti päättää, haluaako hän suorittaa vain perustason, jolla ovat kurssin läpäisyyn tarvittavat kolme tehtävää ja monivalintatentti. Näillä tehtävillä voi saada korkeintaan arvosanan 3. Jos pisteet eivät ensimmäisellä tasolla riitä hyväksyttyyn arvosanaan tai jos opiskelija haluaa oppia enemmän ja saavuttaa paremman arvosanan, hän tekee lisäksi syventävän tason tehtäviä, joita on kaksi.

Ohjaajat ovat tavoitettavissa koko opintojakson toteutuksen ajan Moodlen keskustelualueella.

Opintojakson sisältö:

Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Opintojakso on hyödyllinen esihenkilöinä toimiville opiskelijoille, mutta osallistujalta ei kuitenkaan edellytetä esihenkilöasemaa. Tule mukaan etsimään vastauksia näihin kysymyksiin

Keskeiset teemat:

Teoreettisia näkökulmia johtajuuteen
Kriittinen näkökulma johtajuuteen
Johtajuuden kontekstuaalisuus
Ihmiskäsitys johtamisessa
Itsetuntemus, toimijuus ja itsensä johtaminen

Työelämäyhteydet

Opiskelija hyödyntää omia työelämäkokemuksiaan johtajuudesta oppimistehtävissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssiin sisältyy yksi monivalintatentti, jonka voi uusia toteutuksen aikana.

Kansainvälisyys

Opintojakson materiaalit sisältävät sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos opiskelijalla on aiempaa teoreettista ja käytännöllistä osaamista, hän voi ehdottaa näyttöä (AHOT). Ohjeet: Haaga-Helia AHOT

• Näytön muoto: monivalintatentti ja videoluento

Oppimistehtävät

Perustaso
1. Itsensä johtaminen – yksilötehtävä (hyväksytty/hylätty).
2. Johtajuuden teoriat – monivalintatentti (max 20 p)
3. Johtajuuspotentiaalini – yksilötehtävä, sisältää haastatteluja (max 25 p)
4. Johtajuuden kontekstit – keskustelutehtävä Moodlessa (max 25 p)

Syventävä taso

5. Vaihtoehtoinen tehtävä (max 25 pistettä)
a. Hyvä johtajuus – yksilötehtävä
b. Johtajan käyttäytyminen – yksilötehtävä

6. Toimijuus – yksilötehtävä (max 5 pistettä)

Arviointitavat

Arvosana määräytyy tehtävien yhteenlasketuista pisteistä (asteikko 0–100):
o Alle 50 pistettä = Hylätty
o 50–59 pistettä = 1
o 60–69 pistettä = 2
o 70–79 pistettä = 3
o 80–89 pistettä = 4
o 90–100 pistettä = 5


Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelijan osaaminen vastaa välttävästi opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija tunnistaa joitakin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa niitä suppeasti käytännön työelämän tilanteiden tarkasteluun.

Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelijan osaaminen vastaa hyvin opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita käytännön työelämän tilanteiden analysoitiin.

Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelijan osaaminen vastaa erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee syvällisesti opintojaksolla läpikäydyt teoriat, näkökulmat ja käsitteet. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita kriittisesti ja perustellusti käytännön työelämän tilanteiden analysointiin ja ratkaisujen tuottamiseen.

Go back to top of page