Näkökulmia johtajuuteen (5op)
Toteutuksen tunnus: HRL701HH1Y-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.08.2025 - 17.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 61 - 100
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- STROM Strategiatyö organisaatioissa
- TAJOM Kehittävä talousjohtaminen
- Opettajat
- Tiina Brandt
- Ryhmät
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- HRL701HH1Y
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Löytyy Moodlesta
Intro
Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Opintojakso on hyödyllinen esihenkilöinä toimiville opiskelijoille, mutta osallistujalta ei kuitenkaan edellytetä esihenkilöasemaa. Tule mukaan etsimään vastauksia näihin kysymyksiin!
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus
Pakolliset materiaalit:
Dugan, J. (2017/2024). Leadership Theory: Cultivating Critical Perspectives. Jossey-Bass.
Moodlen kautta jaetut pakolliset materiaalit (artikkelit, podcastit, videot).
Kielivalikoima:
o Materiaali on sekä suomen- että englanninkielistä.
Syventävä taso:
o Opiskelija etsii lisäksi korkealaatuisia johtajuutta käsitteleviä artikkeleita.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä on virtuaalitoteutus, jossa opiskelija tekee annetun materiaalin pohjalta yksilötehtäviä itsenäisesti ja osallistuu yhteen keskustelutehtävään opintojakson muiden opiskelijoiden kanssa.
Kurssin tehtävät on jaettu kahteen tasoon: perus- ja syventävään tasoon. Opiskelija voi tavoitteensa mukaisesti päättää, haluaako hän suorittaa vain perustason, jolla ovat kurssin läpäisyyn tarvittavat kolme tehtävää ja monivalintatentti. Näillä tehtävillä voi saada korkeintaan arvosanan 3. Jos pisteet eivät ensimmäisellä tasolla riitä hyväksyttyyn arvosanaan tai jos opiskelija haluaa oppia enemmän ja saavuttaa paremman arvosanan, hän tekee lisäksi syventävän tason tehtäviä, joita on kaksi.
Ohjaajat ovat tavoitettavissa koko opintojakson toteutuksen ajan Moodlen keskustelualueella.
Opintojakson sisältö:
Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Opintojakso on hyödyllinen esihenkilöinä toimiville opiskelijoille, mutta osallistujalta ei kuitenkaan edellytetä esihenkilöasemaa. Tule mukaan etsimään vastauksia näihin kysymyksiin
Keskeiset teemat:
Teoreettisia näkökulmia johtajuuteen
Kriittinen näkökulma johtajuuteen
Johtajuuden kontekstuaalisuus
Ihmiskäsitys johtamisessa
Itsetuntemus, toimijuus ja itsensä johtaminen
Työelämäyhteydet
Opiskelija hyödyntää omia työelämäkokemuksiaan johtajuudesta oppimistehtävissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssiin sisältyy yksi monivalintatentti, jonka voi uusia toteutuksen aikana.
Kansainvälisyys
Opintojakson materiaalit sisältävät sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Jos opiskelijalla on aiempaa teoreettista ja käytännöllistä osaamista, hän voi ehdottaa näyttöä (AHOT). Ohjeet: Haaga-Helia AHOT
• Näytön muoto: monivalintatentti ja videoluento
Oppimistehtävät
Perustaso
1. Itsensä johtaminen – yksilötehtävä (hyväksytty/hylätty).
2. Johtajuuden teoriat – monivalintatentti (max 20 p)
3. Johtajuuspotentiaalini – yksilötehtävä, sisältää haastatteluja (max 25 p)
4. Johtajuuden kontekstit – keskustelutehtävä Moodlessa (max 25 p)
Syventävä taso
5. Vaihtoehtoinen tehtävä (max 25 pistettä)
a. Hyvä johtajuus – yksilötehtävä
b. Johtajan käyttäytyminen – yksilötehtävä
6. Toimijuus – yksilötehtävä (max 5 pistettä)
Arviointitavat
Arvosana määräytyy tehtävien yhteenlasketuista pisteistä (asteikko 0–100):
o Alle 50 pistettä = Hylätty
o 50–59 pistettä = 1
o 60–69 pistettä = 2
o 70–79 pistettä = 3
o 80–89 pistettä = 4
o 90–100 pistettä = 5
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelijan osaaminen vastaa välttävästi opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija tunnistaa joitakin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa niitä suppeasti käytännön työelämän tilanteiden tarkasteluun.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelijan osaaminen vastaa hyvin opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita käytännön työelämän tilanteiden analysoitiin.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelijan osaaminen vastaa erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee syvällisesti opintojaksolla läpikäydyt teoriat, näkökulmat ja käsitteet. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita kriittisesti ja perustellusti käytännön työelämän tilanteiden analysointiin ja ratkaisujen tuottamiseen.