Valmentava johtamisote (5 op)
Toteutuksen tunnus: HRL008AS3A-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.06.2024 - 18.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2024 - 13.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Malmin toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Heta-Liisa Malkavaara
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- HRL008AS3A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakson tapaamiset toteutuvat lukujärjestyksen mukaisesti syksyn toisella periodilla torstaisin (24.10. - 12.12.2024) klo 11.00–13.45 Malmin kampuksella ja osittain myös etänä, sillä toteutusmuotona on contact blended.
Tapaamisista viisi on Malmilla ja kolme etänä (Teams tai Zoom). Läsnäoloedellytys on lähtökohtaisesti vähintään neljä tapaamista yhteensä kahdeksasta kokoontumiskerrasta.
VALMENTAVA JOHTAMISOTE (HRL008AS3A-3005) klo 11.00–13.45 (sis. lounastauko)
24.10. Startti + orientaatio valmentavaan johtamisotteeseen ja johtajuuskulttuuriin (Malmi)
31.10. Täsmäsukellus coachingiin (Malmi)
7.11. Fasilitointi käsitteenä, taitona ja menetelmänä. Yhteiset fasilitointitreenit: ideointia ryhmässä. Sparrausryhmien perustaminen ja startti oman fasilitointikokeilun suunnitteluun. (Malmi)
14.11. Sparrausryhmien kokoontuminen: fasilitointikokeilujen vertaissparrausta ja fasilitointikokeilujen käynnistys. Etänä/online (tai lähinä ryhmän oman päätöksen mukaan)
21.11. Yhteiset fasilitointitreenit: Näkökulmien löytämistä ja yhteisen ajattelun kehittämistä (Malmi)
28.11. Yhteiset fasilitointitreenit: Ongelmanratkaisua + malleja coachaavalle ja fasilitoivalle keskustelulle. (Malmi)
5.12. Fasilitointikokeiluja sparrausryhmissä (Etänä/online)
12.12. Oppimisen yhteinen reflektointi + kirjoituspaja oppimistehtäville (Etänä/online)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojaksoa toteutetaan contact-, online-, blended- ja virtuaaliopetuksena. Tarkista toteutusmuoto toteutuskuvauksesta.
Kaikissa toteuttamisvaihtoehdoissa opiskelijat tekevät ryhmäcoaching-harjoituksen. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät fasilitointiharjoituksen.
Näyttö: Jos haluat suorittaa opintojakson näytöllä perustuen olemassa olevaan osaamiseesi, tutustu näytön antamiseen https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study ja ole sitten yhteydessä osaamista ohjaavaan opettajaan.
Opinnollistaminen: Opinnollistaa (Work & Study) voit, jos omat työtehtäväsi antavat sinulle mahdollisuuden opintojakson aihealueiden omaksumisen työtehtävissäsi. Tutustu opinnollistamiseen https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study ja ole sitten yhteydessä osaamista ohjaavaan opettajaan.
Intro
Tule oppimaan, miten rakentaa innostavaa ja vahvuuksiin perustuvaa valmentavaa organisaatiokulttuuria. Opit tunnistamaan valmentavan johtajuuden elementit, syventämään coachausosaamistasi ja opit käyttämään fasilitointitekniikoita yhteiskehittelyssä. Kurssi sopii esihenkilöille, tiimin vetäjille ja henkilöstöjohtamisen tai -kehittämisen parissa työskenteleville tai tuleville HR-ammattilaisille.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy Moodle-sivulta opintojakson käynnistyttyä.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Valmentava johtamisote on toiminnallinen opintojakso, joka sisältää runsaasti coachaavan ja fasilitoivan keskustelu-, johtamis- ja työotteen harjoittelua. Taitotreenausta tukee orientoivat ja taustoittavat luentopuheenvuorot sekä ohjaus. Valmentava johtamisote jakaantuu kolmeen teemaan, joita ovat:
1. Valmentavan johtamisen perusperiaatteet ja valmentava johtamiskulttuuri työyhteisössä
2. Coaching yksilöllisten voimavarojen kirkastajana ja tavoitteellisen toiminnan tukena
3. Fasilintointitaidot ja -menetelmät ryhmien ja tiimien osallistamisessa, aktivoimisessa ja ohjaamisessa (tämä teema painottuu).
Valmentavan johtamisen harjoittelu tapahtuu a) ohjatusti opintojakson tunneilla ja b) omassa sparrausryhmässä, joka on opintojakson ajan toimiva, pysyvä pienryhmä. Opintojakson ohjelmaan kuuluu kaksi sparrausryhmätapaamista, ja ryhmät voivat tavata itsenäisesti myös yhteisten tapaamisten ulkopuolella. Sparrausryhmää käytetään etenkin fasilitointimenetelmien testaamiseen ja oman fasilitointikokeilun eli ryhmäohjauksen toteuttamiseen.
Opintojaksolla opittua voi soveltaa lukuisissa työelämän tilanteissa, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä, oman ammatillisen osaamisen syventämisessä, lähi- ja digityöpajojen vetämisessä ja työyhteisön kehittämisessä.
Työelämäyhteydet
Opintojakso keskittyy työelämässä, johtamisessa ja asiantuntijatyössä tarvittavien valmennustaitojen kehittämiseen, joten se on 100 % työelämälähtöinen. Työelämälähtöisyyttä tukee niin osallistujien omat kokemukset, opettajan asiantuntijuus, mahdolliset vierailuluennot kuin kirjallisuus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Oppimismateriaali ja suositeltava kirjallisuus sisältää myös kansainvälisiä lähteitä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojakson voi suorittaa näytön (AHOT) avulla, jos opiskelijalla on aiempaa kokemusta valmentavasta johtamisesta ja/tai coachaavasta ja fasilitoivasta ohjausosaamisesta.
Oppimistehtävät
Opintojakso suoritetaan ja arvioidaan kahden henkilökohtaisen oppimistehtävän avulla:
1. Matka valmentavaan johtamisotteeseen (50 % arvioinnista)
2. Fasilitointikokeilu sparrausryhmässä (50 % arvioinnista)
Ensimmäinen oppimistehtävä on oppimispäiväkirja, johon kukin opiskelija kokoaa opintojakson keskeiset opit, ja jossa opiskelija reflektoi oppimistaan aihepiiriin liittyvän kirjallisuuden avulla. Toinen oppimistehtävä kertoo omassa sparrausryhmässä tapahtuvasta ryhmäohjauksesta oppimiskokemuksena.
Molemmat tehtävät ovat yksilötehtäviä, vaikka ne pohjautuvat vankasti yhteiseen oppimiseen ja opintojaksolla tapahtuvaan harjoitteluun.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan asteikkoa 1 - 5. Oppimistehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan erikseen.