Palvelu, tuote ja laatu (5 op)
Toteutuksen tunnus: HOS007AS2A-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 15.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 10.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojaksolla on kuusi (6) lähitapaamiskertaa
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
CONTACT / CONTACT BLENDED
DEMO
WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Näyttö-prosessin aloittaminen
Lähetä sähköpostia vastuuopettajalle, jossa esität perustelun sille, miksi sinun tulisi saada aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen tälle kurssille kokemuksesi perusteella. Kutsu kyseinen opettaja LinkedIn-verkostoosi.
Näytössä kirjoitat raportin, johon sisällytät opintojakson oppimistehtävät
Raportissa ja suullisessa näyttökokeessa osoitat osaamisesi liiketoiminnan palveluiden, tuotteiden ja laadun keskeisistä käsitteistä ja esittelet raporttisi.
Intro
Tällä opintojaksolla pääset syventymään majoitus- ja ravintola-alan trendeihin, konsepteihin ja liiketoimintaympäristöön. Ymmärrät palvelun, tuotteen ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Pääset pureutumaan alan ansaintaperiaatteisiin, kannattavuuslaskelmiin ja tunnuslukuin. Lisäksi kurssi avaa asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden tärkeyden liiketoiminnassa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojaksolla osallistutaan lähiopetukseen. Intensiiviviikon aikana tehdään ohjatusti harjoituksia yksin, parin kanssa tai ryhmätyönä
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Työelämäyhteydet
Kaikki opintojakson esimerkit ovat työelämälähtöisiä. Toteutus voi sisältää vierailijaluentoja eri yrityksistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Toteutuksen aineistot ja harjoituksissa käytetyt esimerkit ovat osittain myös kansainvälisiä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Näyttö
Oppimistehtävät
Tehtävä 1. Liiketoimintamallit ja niiden analysointi
Tehtävä 2. Trendit ja niiden vaikutus liiketoimintaan
Tehtävä 3. Kannattavien ja asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen
Tehtävä 4. Palvelualan liiketoiminnan perustunnusluvut
Lisäksi opintojaksolla arvioidaan neljä (4) tuntitehtävää, jotka vaativat läsnäolon tunnilla.
Arviointitavat
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen