Elämystalous työkenttänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HOS002RE1A-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2024 - 16.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2024 - 13.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Sirpa Turunen
- Tiina Yrjölä
- Hanna Rinne
- Ryhmät
-
REB1HA1Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- HOS002RE1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tarkka aikataulu moodlessa
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
toimialoihin tutustuminen
elinkeinovierailut lähiympäristöön tai opintomatkan aikana
elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
palvelukonsepteihin tustuminen ja niiden testaus
lähiopetus/contact, Work & Study ja näyttö
Intro
Tällä kurssilla tutustut elämystalouden työkenttään ja alan yrityksiin esimerkiksi opintomatkan, yritysvierailujen ja/tai luentojen avulla.
Kurssin jälkeen tiedostat alan eri työtehtävät ja tärkeimmät verkostot ja pystyt kartoittamaan itsellesi kiinnostavan suuntautusmiskokonaisuuden.
Oppimateriaalit
Artikkelit:
Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. 2007. How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal. 25, 5, s. 395-410.
Kirjat/e-kirja:
Karkulehto, S., Venäläinen, J. 2016. Kulttuurin arvo elämystalouden aikana. Teoksessa: Karkulehto, S., Lähdesmäki, T. & Venäläinen, J. (toim.) Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä. Kulttuuritutkimuksen näkökulmia elämystalouteen.
Pine, B.J.II, Gilmore, J. 2020. The Experience Economy. Competing for Customer Time, Attention, and Money.
Sundbo, J. & Sørensen, F. 2013. Handbook on the experience economy.
Tarssanen, S. (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja.
Listaa saatetaan päivittää kurssin aikana.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
lähiopetus
toimialoihin tutustuminen
elinkeinovierailut lähiympäristöön tai opintomatkan aikana
elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
palvelukonsepteihin tustuminen ja niiden testaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät
Työelämäyhteydet
Esimerkit alalta
Mystery Shopping
Alan yrityksiin tutustuminen
Oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden reflektointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Work & Study
Näyttö
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ja niiden painoarvot
Tehtävä 1. Mediaseuranta – 15/100 pistettä.
Tehtävä 2. Tutustuminen yritykseen – 25/100 pistettä
Tehtävä 3. Mystery Shopping – 25/100 pistettä
Tehtävä 4. Verkostot, klusterit ja unelmien työpaikka – 35/100 pistettä
Arviointitavat
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen