Elämystalous työkenttänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HOS002RE1A-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2024 - 16.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2024 - 11.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Sonja Etelävuori
- Ville Parkkinen
- Maija Niemelä
- Tiina Yrjölä
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- HOS002RE1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tarkempi aikataulu moodlessa
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
toimialoihin tutustuminen
elinkeinovierailut lähiympäristöön tai opintomatkan aikana
elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
palvelukonsepteihin tustuminen ja niiden testaus
lähiopetus/contact, Work & Study ja näyttö
Intro
Tällä kurssilla tutustut elämystalouden työkenttään ja alan yrityksiin esimerkiksi opintomatkan, yritysvierailujen ja/tai luentojen avulla.
Kurssin jälkeen tiedostat alan eri työtehtävät ja tärkeimmät verkostot ja pystyt kartoittamaan itsellesi kiinnostavan suuntautusmiskokonaisuuden.
Oppimateriaalit
Artikkelit:
Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. 2007. How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal. 25, 5, s. 395-410.
Kirjat/e-kirja:
Karkulehto, S., Venäläinen, J. 2016. Kulttuurin arvo elämystalouden aikana. Teoksessa: Karkulehto, S., Lähdesmäki, T. & Venäläinen, J. (toim.) Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä. Kulttuuritutkimuksen näkökulmia elämystalouteen.
Pine, B.J.II, Gilmore, J. 2020. The Experience Economy. Competing for Customer Time, Attention, and Money.
Sundbo, J. & Sørensen, F. 2013. Handbook on the experience economy.
Tarssanen, S. (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja.
Listaa saatetaan päivittää kurssin aikana.
Englanniksi
Artikkelit:
Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. 2007. How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal. 25, 5, s. 395-410.
Kirjat/e-kirja:
Karkulehto, S., Venäläinen, J. 2016. Kulttuurin arvo elämystalouden aikana. Teoksessa: Karkulehto, S., Lähdesmäki, T. & Venäläinen, J. (toim.) Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä. Kulttuuritutkimuksen näkökulmia elämystalouteen.
Pine, B.J.II, Gilmore, J. 2020. The Experience Economy. Competing for Customer Time, Attention, and Money.
Sundbo, J. & Sørensen, F. 2013. Handbook on the experience economy.
Tarssanen, S. (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja.
Listaa saatetaan päivittää kurssin aikana.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Toimialoihin tutustuminen
Elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
Alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
Palvelukonsepteihin tutustuminen ja niiden testaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Esimerkit alalta
Mystery Shopping
Alan yrityksiin tutustuminen
Oman osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden reflektointi
Oppimistehtävät
Oppimispäiväkirja, yksilötehtävä - 50 pistettä
Mysteryshopping, ryhmätehtävä - 20 pistettä
Tentti, yksilötehtävä- 10 pistettä
Käytännön päivien reflektoiva tehtävä, yksilötehtävä - 10 pistettä
Käytännön päivät, läsnäolo - 5 pistettä/päivä