Elämystalous työkenttänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: HOS002RE1A-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 12.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Maija Niemelä
Joel Pakalén
Ryhmät
REB1HA1
Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
HOS002RE1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:

50 p tai alle 0 hylätty

51 – 60 p 1 välttävä

61 – 70 p 2 tyydyttävä

71 – 80 p 3 hyvä

81 – 90 p 4 kiitettävä

91 – 100 p 5 erinomainen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

toimialoihin tutustuminen
elinkeinovierailut lähiympäristöön tai opintomatkan aikana
elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
palvelukonsepteihin tustuminen ja niiden testaus

lähiopetus/contact, Work & Study ja näyttö

Intro

Tällä kurssilla tutustut elämystalouden työkenttään ja alan yrityksiin esimerkiksi opintomatkan, yritysvierailujen ja/tai luentojen avulla.
Kurssin jälkeen tiedostat alan eri työtehtävät ja tärkeimmät verkostot ja pystyt kartoittamaan itsellesi kiinnostavan suuntautusmiskokonaisuuden.

Oppimateriaalit

Artikkelit:

Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. 2007. How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal. 25, 5, s. 395-410.

Kirjat/e-kirja:

Karkulehto, S., Venäläinen, J. 2016. Kulttuurin arvo elämystalouden aikana. Teoksessa: Karkulehto, S., Lähdesmäki, T. & Venäläinen, J. (toim.) Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä. Kulttuuritutkimuksen näkökulmia elämystalouteen.

Pine, B.J.II, Gilmore, J. 2020. The Experience Economy. Competing for Customer Time, Attention, and Money.

Sundbo, J. & Sørensen, F. 2013. Handbook on the experience economy.

Tarssanen, S. (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja.

Listaa saatetaan päivittää kurssin aikana.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

Osaa hahmottaa kansainvälistä ja kotimaista elämystaloutta
Osaa seurata elämystalouden toimijoita, ekosysteemiä, trendejä ja muutoksia
Tunnistaa alan verkostoja ja muutostekijöitä
Osaa hahmottaa palvelukonsepteja
Hahmottaa toimialan ristiintoimintaa ja –myyntiä
Osaa vieraanvaraisuuden ja palveluosaamisen perusteet
Soveltaa tietoa oman urasuunnitelman aloittamiseen.


Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

Työelämäyhteydet

Esimerkit alalta
Mystery Shopping
Vierailija luennot ja käynnit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Work & Study
Näyttö

Oppimistehtävät

Oppimistehtävät ja niiden painoarvot

Tehtävä 1. Mediaseuranta – 15/100 pistettä.

Tehtävä 2. Tutustuminen yritykseen – 25/100 pistettä

Tehtävä 3. Mystery Shopping – 25/100 pistettä

Tehtävä 4. Verkostot, klusterit ja unelmien työpaikka – 35/100 pistettä

Siirry alkuun