Elämystalous työkenttänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HOS002RE1A-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.01.2024 - 12.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Maija Niemelä
- Joel Pakalén
- Ryhmät
-
REB1HA1Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- HOS002RE1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
toimialoihin tutustuminen
elinkeinovierailut lähiympäristöön tai opintomatkan aikana
elämystalouden palvelukonsepteihin tutustuminen
alan toimijoihin ja työrooleihin tutustuminen
palvelukonsepteihin tustuminen ja niiden testaus
lähiopetus/contact, Work & Study ja näyttö
Intro
Tällä kurssilla tutustut elämystalouden työkenttään ja alan yrityksiin esimerkiksi opintomatkan, yritysvierailujen ja/tai luentojen avulla.
Kurssin jälkeen tiedostat alan eri työtehtävät ja tärkeimmät verkostot ja pystyt kartoittamaan itsellesi kiinnostavan suuntautusmiskokonaisuuden.
Oppimateriaalit
Artikkelit:
Gentile, C., Spiller, N., Noci, G. 2007. How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co-create Value with the Customer. European Management Journal. 25, 5, s. 395-410.
Kirjat/e-kirja:
Karkulehto, S., Venäläinen, J. 2016. Kulttuurin arvo elämystalouden aikana. Teoksessa: Karkulehto, S., Lähdesmäki, T. & Venäläinen, J. (toim.) Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä. Kulttuuritutkimuksen näkökulmia elämystalouteen.
Pine, B.J.II, Gilmore, J. 2020. The Experience Economy. Competing for Customer Time, Attention, and Money.
Sundbo, J. & Sørensen, F. 2013. Handbook on the experience economy.
Tarssanen, S. (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja.
Listaa saatetaan päivittää kurssin aikana.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Osaa hahmottaa kansainvälistä ja kotimaista elämystaloutta
Osaa seurata elämystalouden toimijoita, ekosysteemiä, trendejä ja muutoksia
Tunnistaa alan verkostoja ja muutostekijöitä
Osaa hahmottaa palvelukonsepteja
Hahmottaa toimialan ristiintoimintaa ja –myyntiä
Osaa vieraanvaraisuuden ja palveluosaamisen perusteet
Soveltaa tietoa oman urasuunnitelman aloittamiseen.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Esimerkit alalta
Mystery Shopping
Vierailija luennot ja käynnit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Work & Study
Näyttö
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ja niiden painoarvot
Tehtävä 1. Mediaseuranta – 15/100 pistettä.
Tehtävä 2. Tutustuminen yritykseen – 25/100 pistettä
Tehtävä 3. Mystery Shopping – 25/100 pistettä
Tehtävä 4. Verkostot, klusterit ja unelmien työpaikka – 35/100 pistettä