Tuotekehitys ja aistinvarainen arviointi (9 op)
Toteutuksen tunnus: FPR3RR007-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2020 - 24.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 9 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 0 - 40
- Koulutus
- RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
- Opettajat
- Saija Laitinen
- Jari Karjalainen
- Opintojakso
- FPR3RR007
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
vko 4 tiistai 21.1. klo 11.00- 13.45 G318 Teoria ja innovointimenetelmät (molemmat toteutukset)
perjantai 24.1. klo 11.00- 13.45 L401 Teoria ja toimeksiannot, ryhmäytyminen (molemmat toteutukset)
vko 5 tiistai 28.1. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
perjantai 31.1. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
vko 6 tiistai 4.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
perjantai 7.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
vko 7 tiistai 11.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen
perjantai 14.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
vko 8 HIIHTOLOMA
vko 9 tiistai 25.2. klo 11.00- 13.45 G308 / Resto2020 promotapahtumaan valmistauminen
keskiviikko 26.2. Resto2020 Promo tapahtumaan osallistuville ryhmille, aikataulu tarkentuu lähempänä, alustavasti klo 8.00- 15.00 välillä
perjantai 28.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
vko 10 tiistai 3.3. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen
perjantai 6.3. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen, mahdolliset Resto2020 misat (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)
vko 11 maanantai 9.3. - torstai 12.3.2020 välillä Resto2020 tapahtuman ruokatuotanto, läsnäolot vaihtelevat roolin mukaan, tarkennetaan asap
vko 12 tiistai 17.3. klo 11.00- 13.45 G308 Tuotekehitystentti, Tuotekehitysraportin viimeistely
perjantai 20.3. klo 11.00- 13.45 G308 Tuotekehitysraporttien esitykset ja palautekeskustelut.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Periodi 30.3.- 22.5.2020
Aistinvaraisen arvioinnin opetus tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 11.00 alkaen Zoomilla
31.3.2020
Johdanto opintojaksoon: sisältö ja toteutustapa
Aistien toiminta (osa 1.)
1.4.2020
Aistien toiminta (osa 2.)
7.4.2020
Aistinvaraiset mittausmenetelmät
8.4.2020
Tentti 1: Kirjasta sivut 9-74
14.4.2020
Mieltymystestit
15.4.2020
Etätehtävä: referaatti lehtiartikkelista & esitys
21.4.2020
Raadit, näytteet ja tilat
Etätehtävä: referaatti lehtiartikkelista & esitys
22.4.2020
Oman työn suunnittelu (etäopiskeluna)
28.4.2020
Lomake ja koejärjestely palautetaan Moodleen 26.4. mennessä
Varaa aikaa MTeamsistä opettajalle 28.4. klo 10-14 (15 min./ryhmä)
5.5.2020
Ohjausta raportin kirjoittamiseen (Zoomissa)
8.5.2020
Raportin palautus Moodleen
13.5.2020
Tentti 2: Kirjasta sivut 75-147.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi
Oppimateriaalit
Cagan, J. & Vogel, C.M. 2003. Kehitä kärkituote ideasta innovaatioksi. 1. suomennettu painos. Talentum Media Oy. Helsinki.
Hietikko, E. 2015. Tuotekehitystoiminta. 3. painos. Books on Demand
Lampikoski, K. & Lampikoski, T. 2004. Kehitä ideasi innovaatioksi. WSOY Helsinki.
Parantainen, J. 2008. Tuotteistaminen. Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. 3. painos. Talentum.Helsinki.
Parantainen, J.2013. Tuotepäällikön pelastuspakkaus Talentum.Helsinki.
Suominen, H. 2011. Uuden tuoteryhmän markkinakartoitus, Case: Tehdasvalo Oy. Saimaan ammattikorkeakoulu. Lappeenranta.
Tuononen, V.& Hirvonen, U. 2007 Ideasta elintarvikkeeksi - työkirja. Sisä-Savon seutuyhtymä
Tuorila, H., Parkkinen, K, & Tolonen K. 2008. Aistit ammattikäyttöön. Wsoy oppimateriaalit, Helsinki.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähiopetus 3. periodissa ja etäopetus 4.periodissa ja luentoihin liittyvät tehtävät.
Itsenäisesti tehtävä tuotekehitystehtävä sekä ohjaava palaute.
Aistinvaraisen arvioinnin suunnittelutehtävä ja referaatti artikkelista.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla tehdään projektityö yrityksen toimeksiannosta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tuotekehitystentti: 20.3.2020
Aistinvaraisen arvioinnin tentit: 8.4.2020 ja 13.5.2020
Uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivänä kahden seuraavan periodin aikana.
Kansainvälisyys
Tuotekehitystä tarkastellaan myös kansainvälisten yritysten näkökulmasta.
Osa opintojakson aineistosta on kansainvälisiä julkaisuja.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen, jossa opintojakson tavoitteet saavutetaan.
Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Oppimistehtävät
Tuotekehitystehtävä - pari tai pienryhmätehtävä
Osallistuminen Resto2020 ruokatuotteen valmistamiseen
Aistinvaraisen arvioinninharjoitustyö - yksilö- tai paritehtävä
Referaatti artikkelista
Aistivaraisen arvioinnin raatilaisena toimiminen - yksilötyö
Arviointitavat
Tuotekehitys:teoriaosuuden tentti (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävä tuotekehitys-case, joka raportoidaan kirjallisesti.
Aistinvarainen arviointi: tentit, referaatti, aistinvaraisen arvioinnin harjoitustyö