Tuotekehitys ja aistinvarainen arviointi (9 op)

Toteutuksen tunnus: FPR3RR007-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 24.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
0 - 40
Koulutus
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
Opettajat
Saija Laitinen
Jari Karjalainen
Opintojakso
FPR3RR007

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

vko 4 tiistai 21.1. klo 11.00- 13.45 G318 Teoria ja innovointimenetelmät (molemmat toteutukset)

perjantai 24.1. klo 11.00- 13.45 L401 Teoria ja toimeksiannot, ryhmäytyminen (molemmat toteutukset)

vko 5 tiistai 28.1. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

perjantai 31.1. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

vko 6 tiistai 4.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

perjantai 7.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

vko 7 tiistai 11.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen

perjantai 14.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

vko 8 HIIHTOLOMA

vko 9 tiistai 25.2. klo 11.00- 13.45 G308 / Resto2020 promotapahtumaan valmistauminen

keskiviikko 26.2. Resto2020 Promo tapahtumaan osallistuville ryhmille, aikataulu tarkentuu lähempänä, alustavasti klo 8.00- 15.00 välillä

perjantai 28.2. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

vko 10 tiistai 3.3. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen

perjantai 6.3. klo 11.00- 13.45 G308 Toimeksiannon tekeminen, mahdolliset Resto2020 misat (opetuskeittiö käytössä 8.00- 13.45)

vko 11 maanantai 9.3. - torstai 12.3.2020 välillä Resto2020 tapahtuman ruokatuotanto, läsnäolot vaihtelevat roolin mukaan, tarkennetaan asap

vko 12 tiistai 17.3. klo 11.00- 13.45 G308 Tuotekehitystentti, Tuotekehitysraportin viimeistely

perjantai 20.3. klo 11.00- 13.45 G308 Tuotekehitysraporttien esitykset ja palautekeskustelut.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Periodi 30.3.- 22.5.2020

Aistinvaraisen arvioinnin opetus tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 11.00 alkaen Zoomilla
31.3.2020
Johdanto opintojaksoon: sisältö ja toteutustapa
Aistien toiminta (osa 1.)

1.4.2020
Aistien toiminta (osa 2.)

7.4.2020
Aistinvaraiset mittausmenetelmät

8.4.2020
Tentti 1: Kirjasta sivut 9-74

14.4.2020
Mieltymystestit

15.4.2020
Etätehtävä: referaatti lehtiartikkelista & esitys

21.4.2020
Raadit, näytteet ja tilat
Etätehtävä: referaatti lehtiartikkelista & esitys

22.4.2020
Oman työn suunnittelu (etäopiskeluna)

28.4.2020

Lomake ja koejärjestely palautetaan Moodleen 26.4. mennessä
Varaa aikaa MTeamsistä opettajalle 28.4. klo 10-14 (15 min./ryhmä)

5.5.2020
Ohjausta raportin kirjoittamiseen (Zoomissa)

8.5.2020
Raportin palautus Moodleen

13.5.2020
Tentti 2: Kirjasta sivut 75-147.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI

b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI

c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)

Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi

Oppimateriaalit

Cagan, J. & Vogel, C.M. 2003. Kehitä kärkituote ideasta innovaatioksi. 1. suomennettu painos. Talentum Media Oy. Helsinki.
Hietikko, E. 2015. Tuotekehitystoiminta. 3. painos. Books on Demand
Lampikoski, K. & Lampikoski, T. 2004. Kehitä ideasi innovaatioksi. WSOY Helsinki.
Parantainen, J. 2008. Tuotteistaminen. Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. 3. painos. Talentum.Helsinki.
Parantainen, J.2013. Tuotepäällikön pelastuspakkaus Talentum.Helsinki.
Suominen, H. 2011. Uuden tuoteryhmän markkinakartoitus, Case: Tehdasvalo Oy. Saimaan ammattikorkeakoulu. Lappeenranta.
Tuononen, V.& Hirvonen, U. 2007 Ideasta elintarvikkeeksi - työkirja. Sisä-Savon seutuyhtymä
Tuorila, H., Parkkinen, K, & Tolonen K. 2008. Aistit ammattikäyttöön. Wsoy oppimateriaalit, Helsinki.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetus 3. periodissa ja etäopetus 4.periodissa ja luentoihin liittyvät tehtävät.
Itsenäisesti tehtävä tuotekehitystehtävä sekä ohjaava palaute.
Aistinvaraisen arvioinnin suunnittelutehtävä ja referaatti artikkelista.

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla tehdään projektityö yrityksen toimeksiannosta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tuotekehitystentti: 20.3.2020
Aistinvaraisen arvioinnin tentit: 8.4.2020 ja 13.5.2020

Uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivänä kahden seuraavan periodin aikana.

Kansainvälisyys

Tuotekehitystä tarkastellaan myös kansainvälisten yritysten näkökulmasta.
Osa opintojakson aineistosta on kansainvälisiä julkaisuja.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen, jossa opintojakson tavoitteet saavutetaan.

Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)

Oppimistehtävät

Tuotekehitystehtävä - pari tai pienryhmätehtävä
Osallistuminen Resto2020 ruokatuotteen valmistamiseen
Aistinvaraisen arvioinninharjoitustyö - yksilö- tai paritehtävä
Referaatti artikkelista
Aistivaraisen arvioinnin raatilaisena toimiminen - yksilötyö

Arviointitavat

Tuotekehitys:teoriaosuuden tentti (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävä tuotekehitys-case, joka raportoidaan kirjallisesti.
Aistinvarainen arviointi: tentit, referaatti, aistinvaraisen arvioinnin harjoitustyö

Go back to top of page