Mahdollisuuksista liiketoimintaan (10op)
Toteutuksen tunnus: ENT4HM002-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.06.2019 - 23.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 20
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
- Opettajat
- Monica Åberg
- Suvi Starck
- Olli Laintila
- Maria Haukka
- Opintojakso
- ENT4HM002
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Alustava aikataulu (pidätämme oikeuden muutoksiin)
20.8. Johdanto, tavoitteet, sparraustiimien muodostaminen, oppimistehtävä
27.8.ei opetusta / Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä)
3.9. Yrittäjämäiset osaamiset & resurssit (yrittäjätesti), tiimien rakentuminen & tiimien osaamiset, tietoinen läsnäolo
10.9.virtuaalinen / Mahdollisuuksien etsintä innovaatiopyörteen avulla: trendit, haasteet, mahdollisuudet & heikot signaalit, kilpailijat
17.9. EMPATISOI: Asiakkaan näkemykset ja tarpeet
24.9. MÄÄRITTELE: alustavan liike- tai kehittämisidean validointi
1.10. IDEOI: idean kehittäminen, ideointi, tietoinen läsnäolo
8.10. PROTOTYYPITÄ: idean visualisointi
15.10. ei opetusta - Itsenäinen työskentely - TESTAA: idean testaus, validointipäiväkirja
22.10. virtuaalinen / Pitsaus ja vertaisarviointi
29.10. ITEROI: prosessin reflektointi, parannukset, vertaispalaute
5.11. TALOUS-CHECK: ansaintamalli ja resurssi-tarkistus, menestystekijät & kilpailuedut
12.11. ei opetusta / Itsenäinen työskentely
19.11. Asiakashankinta ja asiakkuuden hallinta
26.11. Riskianalyysi
3.12. Itsenäinen työskentely
10.12. Pitsaus ja vertaisarviointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa näytöllä. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta ”Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)”
Oppimateriaalit
Opintojaksokuvauksessa mainittu kirjallisuus sekä opettajien jakamat materiaalit.
Canvanizer. Business canvases. Retrieved from https://canvanizer.com/choose/business-model-canvases
EYE. 2018. Business Plan Template. Entrepreneurship for Young Entrepreneurs. MOVE-YE Cosme project.
Haaga-Helia SUS. 2018. Pitching Guide. Haaga-Helia StartUp School. ppt.
Haaga-Helia SUS 2019. Design thinking workbook. Modified from Plattner, H. An introduction to Design Thinking workbook. d.School. Institute of Design at Stanford.
Lab8 2019. Tool factory. Service design tools. Retrieved from http://www.lab8.fi/tool-factory/
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opiskelijoille tarjotaan monipuolisia opetus- ja oppimismenetelmiä, kuten ryhmätyö, ryhmäkeskustelut, yksilö/ryhmäväittelyt (mahdollisuuksien tunnistaminen), prototyyppien yhteiskehittely, tiedonhaku ja tutkimus (asiakasymmärrys), kirjallisuus, sekä reflektointi tietoisen läsnäolon kautta. Virtuaaliset työkalut, oppimisympäristö ja tehtävät tukevat opiskelijan oppimista. TKI-hankkeiden tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisina kehittämisideoina.
Työelämäyhteydet
Toteutukseen voi kuulua vierailuluentoja ja yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävä 1: Trendien tunnistaminen
Opiskelija tunnistaa trendejä ja heikkoja signaaleja, jotka auttavat häntä tunnistamaan potentiaalisen asiakkaan tarpeet ja ongelmat. DL 10.9.
Oppimistehtävä 2: Asiakasprofiili
Opiskelija kerää potentiaalisen asiakkaan näkemyksiä lyhyiden haastattelujen kautta ja luo asiakasprofiilin ideansa kehittämiseksi eteenpäin. Profiili kertoo asiakkaan tarinan hänen roolien, tavoitteiden, mieltymysten, turhautumisten, intohimojen ja pelkojen avulla. DL 24.9.
Oppimistehtävä 3: Arvolupaus
Opiskelija tunnistaa loppukäyttäjän työt, hyödyt ja niitä luovat tekijät, haitat ja niitä vähentävät tekijät sekä lopulta ratkaisut, joilla luodaan hyötyjä, vähennetään haittoja ja tuotetaan lisäarvoa loppukäyttäjälle. Opiskelija kuvaa tämän arvolupauksen kanvaasin avulla. DL 5.11.
Oppimistehtävä 4: Validointipäiväkirja
Opiskelija kirjoittaa/tekee vapaamuotoisen päiväkirjan hänen ajatuksistaan ja oivalluksistaan, joita hän saa kun hän validoi/kelpuuttaa ideaansa iteratiivisesti prosessin aikana. DL 3.12.
Oppimistehtävä 5: Pitsausvideo ja vertaispalaute
Opiskelija valmistelee 3 minuutin hissipuhe/myyntivideon hänen ideastaan ja tallentaa sen sovitulle oppimisalustalle. DL 22.10. Lisäksi hän katsoo toisen opiskelijan videon ja antaa siitä vertaispalautetta oppimisalustan kautta. DL 23.10.
Oppimistehtävä 6: BMC/lean canvas
Opiskelija luo lean tai BMC kanvaasin hänen ideastaan demonstroiden samalla ideansa ansaintalogiikkaa. Hän valmistautuu myymään idean muille viimeisellä opetuskerralla. DL 10.12.
Oppimistehtävä 7: Oman oppimisen arviointitehtävä.
Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
Arviointitavat
Oppimistehtävien (LA) arviointi (75 % opintojakson arvosanasta) on jaettu seuraavasti:
- LA 1: Trendien tunnistaminen 10 %
- LA 2: Asiakasprofiili 10 %
- LA 3: Arvolupauskanvaasi (VPC) 10 %
- LA 4: Validointipäiväkirja 10 %
- LA 5: Pitsausvideo 10 %
- LA 6: BMC/Lean kanvaasi 15 %
- LA 7: Itsearviointi 10 %
Aktiivisuus luokassa 15 %
Vertaisarviointi 10 %