Digitaalisen palvelun käyttäjäkokemus (5 op)
Toteutuksen tunnus: DIG006AS2A-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 17.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.05.2024 - 30.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 60
- Koulutus
- TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
- Opettajat
- Teemu Ruohonen
- Ryhmät
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
SUMMERKesäopinnot
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- DIG006AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Sisältö on jaettu 8 teemaan, jonka pohjalta kurssilla on myös suuntaa-antava aikataulu (viikko per teema). Aikataulu on tehty helpottamaan kurssilla työskentelyä. Voit kuitenkin työskennellä hyvin joustavasti ja suorittaa kurssin myös nopeammassa tahdissa.
Huomaa kuitenkin:
- Kurssiin sisältyy aloitustehtävä, joka on tehtävä kahden viikon sisällä. Näin vahvistat paikkasi kurssilla.
- Raportti on palautettava viimeistään 31.8.
Kurssilla alussa järjestetään 1-2 etätapaamista, jossa käydään läpi mahdolliset suorittamiseen liittyvät avoimet kysymykset ja varmistetaan, että opiskelu pääsee kaikkien osalta liikkeelle. Ajankohdat löytyvät kurssin Moodlesta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Osallistuminen lähiopetukseen
b. Osallistuminen virtuaali- tai online-toteutukselle
c. Opinnollistaminen. Opintojakso on mahdollista suorittaa osana työtä. Sovi opinnollistamisesta opintojakson opettajan kanssa.
d. Näyttö. Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Keskustele näytön suorittamisesta opettajan kanssa toteutuksen ensimmäisen viikon aikana. Ohjeet näyttöön saat opettajalta.
Intro
Tällä opintojaksolla opit kehittämään parempia digitaalisia palveluita tuomalla käyttäjän äänen mukaan palvelukehitykseen. Tuotteen tai palvelun käyttäjälle syntyvä positiivinen kokemus on liiketoiminnan yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Hyvä käyttäjäkokemus innostaa ja sitouttaa palvelun käyttöön. Käytännönläheisissä harjoituksissa keräät ja analysoit käyttäjätietoa ja hyödynnät sitä suunnittelutyössä myönteisten käyttäjäkokemusten mahdollistamiseksi. Samalla opit kohtaamaan käyttäjiä ja olemaan vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.
Oppimateriaalit
Kurssitöissä tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita. Aineistovinkkejä on kurssin Moodlessa. Lisäksi opiskelussa suositaan omatoimista tiedonhakua.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kurssi on verkkokurssi, joka suoritetaan kesän aikana. Opiskelu tapahtuu pienimuotoisen käyttäjäkokemustutkimuksen kautta. Tutkimukseen sisältyy käyttäjäkokemusten tutkimisen ja kehittämisen teorioihin ja työtapoihin tutustuminen sekä niiden soveltaminen omassa harjoitustyössä. Toteutus etenee 8 teeman kautta (joiden mukaan oman työskentelyn voi myös rytmittää). Opiskelussa painottuu omatoiminen työskentely.
Työelämäyhteydet
Kurssin sisältyy vierailijoita työelämästä tallenteina.
Kurssilla toteutetaan pienimuotoinen tutkimus jonkin digitaalisen palvelun käyttäjäkokemuksista. Tutkimuksen voi (ja on suositeltavaa, jos vain mahdollista) kytkeä oman työpaikan palveluiden kehittämiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttejä.
Kansainvälisyys
Kurssin oppimateriaali on valtaosin englanninkielistä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Näyttö
Opinnollistaminen
Oppimistehtävät
Kurssin oppimistehtävä on pienimuotoinen käyttäjäkokemustutkimus, jonka tuloksena syntyy raportti (15-20 sivua). Raporttiin sisältyy:
- tietoperusta
- soveltava osuus
- itsearviointi
Arviointitavat
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana perustuu raporttiin.