Kirjallinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM1HA001-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.08.2021 - 22.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opetusta on toisella periodilla torstaisin 28.10. - 16.12.2021. Tarkempi toteutussuunnitelma on Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena
b. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Azedani, Z. 2015. Pikaopas some-markkinointiin. Zakisome. Helsinki. E-kirja luettavissa: https://mynet.haaga-helia.fi/palvelut-ja-hyvinvointi/kirjastot/Muutjulkaisutjaohjeet/Pikaopas%20some-markkinointiin.pdf#search=ZAKI%20aZEDANI%3A%20pIKAOPAS%25.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. MyNet. Opiskeluohjeet. Harjoitustöiden raportointiohjeet.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Office 2016 -ohjeet. http://myy.haaga-helia.fi/~mitan/virtuaalialmo/Word/Word2016ohje.pdf
Iisa, K., Piehl, A. & Kankaanpää, S. 2011. Tekstintekijän käsikirja. Ajantasaistettu ja uudistettu laitos. Yrityskirjat. Helsinki.
Iisa, K., Oittinen, H. & Piehl, A. 2012. Kielenhuollon käsikirja. 7. laajennettu ja päivitetty painos. Yrityskirjat. Helsinki.
Korhonen, R. 2017. Kielitoimiston kielioppiopas. 2017. 4., korjattu painos. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 178.
Kortejärvi-Nurmi, S.,Murtola, K. 2016, Areena. Yritysviestinnän käsikirja,1-2.painos. Edita. Helsinki.
Kortesuo, K. 2018. Sano se someksi (1+2=3): sosiaalisen median suuri laskuoppi. 1. painos. Kauppakamari. Helsinki.
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast. Kauppakamari. Helsinki.
Office 360 -ohjeet. https://support.office.com/fi-fi.
Strellman, U. & Svinhufvud, K. 2020. Kupliva kirjoittaminen: iloa ja tehoa työelämän teksteihin. Art house. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Kauppakamari. Helsinki.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähiopetus ja itsenäiset oppimistehtävät.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla tehdään yrityksen asiakirjaportfolio.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään omalla ajalla, ja se aukeaa Moodleen kurssin loppupuoliskolla, tarkat aikataulutiedot ilmoitettu Moodlessa. Tentti sisältää 40 tietokoneen arpomaa kysymystä niin, että jokainen opiskelija saa yksilöllisen tentin. Kun avaat tentin, varaudu tekemään se kerralla loppuun. Tenttiä ei voi avata ja eikä siihen voi palata myöhemmin. Tenttiaika on 1 h 50 min.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena
b. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimistehtävät
Kurssille tehdään seuraavat kirjalliset työt:
Yksilötyönä tehtävä asiateksti, 20 % arvosanasta
Parityönä tehtävä portfolio, 40 % arvosanasta
Yksilötyönä tehtävä kielenhuollon tentti, 20 % arvosanasta
Yksilötyönä tehtävä kirjatentti teoksesta Areena Yritysviestinnän käsikirja, 20 % arvosanasta
Moduuliin sisältyy pakollisena myös oman oppimisen arviointi, joka ei vaikuta arviointiin.
HUOM. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentit on suoritettava hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi. Myöhässä palautetuista tehtävistä ei saa palautetta.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.