Ammatillinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3236

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2025 - 17.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
30 - 100
Koulutus
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
Opettajat
Anna Vähäsalo
Vesa Multanen
Ryhmät
ITB1PA3
Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 3
ITB1PA2
Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 2
VIRTUAL
Virtuaalitoteutus
ITB1PA1
Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 1
INSTRUCTED
Ohjattu virtuaalitoteutus
Opintojakso
COM001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:

1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Intro

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.

Oppimateriaalit

Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso koostuu Moodle-työtilan aineistosta, opiskelijan itsenäisestä työstä sekä tiimityöskentelystä, joista muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään itsenäistä erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä, ryhmätyöskentelyä sekä ohjattuja viikottaisia klinikkatapaamisia.

Työelämäyhteydet

Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti. Tehtäviä ei voi uusia. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

Kansainvälisyys

Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) Päivätoteutus
B) Monimuoto
C) Nonstop-virtuaali

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Näyttöön ilmoittaudutan Pepin kautta tunnuksella DEMO
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita:
- Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä
- Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi
- Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä
- Esitysmateriaalin tuottaminen
- Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla
- Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti

Arviointitavat

Arviointi 0-5

Siirry alkuun