Ammatillinen viestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3233
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.03.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
- Opettajat
- Johanna Stenros
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
IT1PA3Tradenomi tietojenkäsittely, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 3
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu erityisesti tradenomitutkinnon opiskelijoille.
CONTACT-toteutuksella osan aikaa on luentoja ja materiaaleihin tutustumista. Osa tunneista käytetään itsenäisten ja tiimityöskentelyn tehtävien tekemiseen.
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, niihin valmistaudutaan luentojen aikana valmistavilla tehtävillä, joihin saa sekä ohjausta että vertaispalautetta. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.
Kansainvälisyys
Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa
Oppimistehtävät
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita:
- Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä
- Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi
- Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä
- Esitysmateriaalin tuottaminen
- Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla
- Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti
Arviointitavat
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhästyneet palautukset arvioidaan asteikolla 0 - 3, muutoin 0 - 5. Opintojakson jälkeen tehtäviä ei vastaanoteta.
Arvosanan muodostuminen
pistemäärä > arvosana
88 - 100 > 5
78 - 87,9 > 4
68 - 77,9 > 3
58 - 67,9 > 2
50 - 57,9 > 1
alle 50 > 0
Tehtävä 1
kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki (osuus arvosanasta 10 pistettä)
kirjallinen vertaispalaute
Tehtävä 2
työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu (osuus arvosanasta 15 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla (mikäli olet pois lähitapaamiselta, annat kirjallista palautetta tiimisi jäsenille)
Tehtävä 3
työnhakuvideon kuvaaminen (osuus arvosanasta 25 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 4
yritysviestintäanalyysi ryhmissä
esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksyttynä)
Tehtävä 5
tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista (osuus arvosanasta 30 pistettä)
Lisäksi arvioidaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi (osuus arvosanasta 20 pistettä)
Lisäksi opintojaksoon sisältyy pakollinen kriittisen medialukutaidon tehtävä ryhmissä ja siihen liittyvä testi.