Ammatillinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3209
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 30 - 130
- Koulutus
- AVO Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Mia Roos
- Johanna Förnäs
- Ryhmät
-
NONSTOPNONSTOP -toteutus
-
AVOINAMKAvoimen AMK:n toteutus
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Voit työskennellä omaan tahtiisi. Kaikki tehtävät tulee kuitenkin olla palautettuna viimeistään kurssin päättyessä. Tarkemmat ohjeet Moodlessa. Alla on viitteellinen aikataulutus 8 viikoksi.
1. Syvennyt henkilöbrändiin.
vk 1: Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi.
vk 1: Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi.
vk 2: Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi.Lisäksi analysoit kolme työnhakuvideota.
2. Teet työnhakuvideon.
vk 3: Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen.
vk 4: Videon käsikirjoitukseen saat palautteet opettajalta. Palautetta kannattaa hyödyntää videon toteuttamisessa.
vk 5: Palautat työnhakuvideosi. Siihen saat palautteen opettajalta.
3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä.
vk 6: Analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. Palautat siitä tekstimuotoisen yhteenvedon.
vk 7: Kirjoitat analyysisi perusteella sisäisen tiedotteen.
4. vk 8: Annat opintojaksopalautetta Pepin kautta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Muu oheismateriaali löytyy opintojakson Moodlesta. Lisäksi on suotavaa käyttää erilaista ajankohtaisaineistoa.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kyseessä on täysin virtuaalinen opintojakso. Moodlessa on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, jotka pitää tehdä hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaleihin perehtymistä.
Laskennallinen työaika on yhteensä 135 tuntia. Opetusmenetelminä käytetään erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävät etenevät kumulatiivisesti. Tenttiä eikä uusintamahdollisuutta ole. Arvosana määräytyy tehtävistä saatavan pistemäärän mukaan.
Arviointikirjasta voi seurata pistekertymän karttumista ja sitä vastaavaa arvosanaa.
- Mikään yksittäinen tehtävä ei ole pakollinen.
- Arvosanan saa, kun tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 50.
- Jos pistemäärä jää alle 50:n, opiskelijan tulee käydä opintojakso uudelleen.
Arvosanan muodostumisen pisteet
90 - 100 > 5
80 - 89,9 > 4
70 - 79,9 > 3
60 - 69,9 > 2
50 - 59,9 > 1
alle 50 > 0
Kansainvälisyys
Analyysitehtävässä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Oppimistehtävät
1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä)
- Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi.
- Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi.
- Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi.
- Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti.
2. Teet työnhakuvideon.
- Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty)
- Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa.
- Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä)
3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä.
- Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti.
- Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä)
4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.
Arviointitavat
arviointi 0 - 5