Ammatillinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3192
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.08.2025 - 15.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 10.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Katriina Kolu
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
TR1PA5Tradenomi liiketalous, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 5
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Periodi 1
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Työelämäyhteydet
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Kansainvälisyys
Asiatekstissä on mahdollista käyttää kansainvälisiä lähteitä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojaksosta on tarjolla myös monimuoto- ja virtuaalitoteutuksia.
Näyttö ja opinnollistaminen:
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen. (hyväksytty/hylätty) > palautus kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä. (osuus arvosanasta 50 %)
3. Näyttötilaisuudessa hissipuheen jälkeen saat kirjallisen tehtävän, johon kirjoitat vastauksen. Tähän on aikaa 30 minuuttia. (osuus arvosanasta 50 %)
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Arviointi: Hissipuhe 50 % ja näyttötilaisuuden kirjallinen tehtävä 50 %. Lisäksi ennakkotehtävä tulee olla hyväksytysti tehtynä.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Oppimistehtävät
Tehtävä 1
kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki (osuus arvosanasta 10 pistettä)
kirjallinen vertaispalaute
Tehtävä 2
työnhakuvideon käsikirjoitus (osuus arvosanasta 15 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 3
työnhakuvideon kuvaaminen (osuus arvosanasta 25 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 4
yritysviestintäanalyysi ryhmissä
esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksyttynä)
Tehtävä 5
tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista (osuus arvosanasta 30 pistettä)
Lisäksi arvioidaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi (osuus arvosanasta 20 pistettä)
Arviointitavat
Myöhästyneet palautukset arvioidaan asteikolla 0 - 3, muutoin 0 - 5.
Arvosanan muodostuminen
pistemäärä > arvosana
88 - 100 > 5
78 - 87,9 > 4
68 - 77,9 > 3
58 - 67,9 > 2
50 - 57,9 > 1
alle 50 > 0