Ammatillinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3192

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
18.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Katriina Kolu
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
TR1PA5
Tradenomi liiketalous, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 5
Opintojakso
COM001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Periodi 1

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:

1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Intro

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.

Oppimateriaalit

Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.

Työelämäyhteydet

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.

Kansainvälisyys

Asiatekstissä on mahdollista käyttää kansainvälisiä lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojaksosta on tarjolla myös monimuoto- ja virtuaalitoteutuksia.

Näyttö ja opinnollistaminen:
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:

1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen. (hyväksytty/hylätty) > palautus kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä. (osuus arvosanasta 50 %)

3. Näyttötilaisuudessa hissipuheen jälkeen saat kirjallisen tehtävän, johon kirjoitat vastauksen. Tähän on aikaa 30 minuuttia. (osuus arvosanasta 50 %)

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Arviointi: Hissipuhe 50 % ja näyttötilaisuuden kirjallinen tehtävä 50 %. Lisäksi ennakkotehtävä tulee olla hyväksytysti tehtynä.

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Oppimistehtävät

Tehtävä 1
kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki (osuus arvosanasta 10 pistettä)
kirjallinen vertaispalaute
Tehtävä 2
työnhakuvideon käsikirjoitus (osuus arvosanasta 15 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 3
työnhakuvideon kuvaaminen (osuus arvosanasta 25 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 4
yritysviestintäanalyysi ryhmissä
esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksyttynä)
Tehtävä 5
tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista (osuus arvosanasta 30 pistettä)
Lisäksi arvioidaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi (osuus arvosanasta 20 pistettä)

Arviointitavat

Myöhästyneet palautukset arvioidaan asteikolla 0 - 3, muutoin 0 - 5.

Arvosanan muodostuminen

pistemäärä > arvosana

88 - 100 > 5
78 - 87,9 > 4
68 - 77,9 > 3
58 - 67,9 > 2
50 - 57,9 > 1
alle 50 > 0

Siirry alkuun