Ammatillinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3187

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.05.2025 - 15.08.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
30 - 100
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Johanna Förnäs
Ryhmät
SUMMER
Kesäopinnot
VIRTUAL
Virtuaalitoteutus
INSTRUCTED
Ohjattu virtuaalitoteutus
Opintojakso
COM001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:

1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Intro

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.

Oppimateriaalit

Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

Muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso muodostuu opiskelijan ohjatusta työskentelystä verkossa. Kurssin laajuus on 135 tuntia opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä sekä opettajan antamaa palautetta.

Työelämäyhteydet

Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, ja niihin valmistaudutaan viikoittain valmistavien tehtävien avulla ja opettajan ohjeiden mukaan. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

Kansainvälisyys

Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Ammatillinen viestintä -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla. Hän osaa hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti. Hän osaa kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. https://www.haaga-helia.fi/fi/ura-ja-osaaminen/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.

Vastuuopettajat: Katriina Kolu, Johanna Stenros ja Kati Selvenius
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi - Esitysmateriaalin tuottaminen - Yritysviestintäanalyysin perusteella tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti

Arviointitavat

Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä palautetut 0-3

Arvosanan muodostumisen pisteet
88 - 100 > 5
78 - 87,9 > 4
68 - 77,9 > 3
58 - 67,9 > 2
40 - 57,9 > 1
alle 40 > 0

Opintojakson jälkeen tehtäviä ei vastaanoteta ja arvioida.

Go back to top of page