Ammatillinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3177
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2024 - 18.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2024 - 13.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Johanna Stenros
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
RE1HA3Restonomi, päivä, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opetusta Haagan kampuksella. Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa. Aikataulu julkaistaan lähempänä toteutuksen alkamista. Toteutukselle osallistujilta edellytetään läsnäoloa jokaisella lähitapaamiskerralla.
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan erikseen Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Ammatillinen viestintä -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla
hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.
Vastuuopettajat: Kati Selvenius, Katriina Kolu ja Johanna Stenros
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi.
Oppimistehtävät
Tehtävä 1
Yksilökirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki.
(osuus arvosanasta 10 pistettä)
kirjallinen vertaispalaute
Tehtävä 2
Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu.
(osuus arvosanasta 15 pistettä)
suullinen vertaispalaute annetaan tunnilla
Tehtävä 3
Työnhakuvideon kuvaaminen.
Työnhakuvideon käsikirjoitusten esittäminen ryhmissä
(osuus arvosanasta 25 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 4
Yritysviestintäanalyysi ryhmissä.
esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Tehtävä 5
Tiedote yksilötehtävänä yritysviestintäanalyysin tuloksista.
(osuus arvosanasta 30 pistettä)
Lisäksi arvioidaan oppilaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi. Nämä osuudet arvioidaan yhtenä kokonaisuutena (osuus arvosanasta 20 kokonaispistettä)
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
- osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
- tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
- osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
- osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.