Ammatillinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3109

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 19.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Vesa Multanen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
REB1PC1
Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Porvoo, ryhmä 1
Opintojakso
COM001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

• Oppimistehtävät
Tehtävä 1: kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki vk 2 , kirjallinen vertaispalaute vk 2

Tehtävä 2: Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu (käsikirjoitus) vk 3 , suullinen vertaispalaute vk 3

Tehtävä 3: Valmiin työnhakuvideon kuvaaminen ja palautus vk 4
suullinen vertaispalaute vk 5

Tehtävä 4: Yritysviestintäanalyysi ryhmissä vk 7, esitysmateriaali Teamsiin vk 7
suullinen vertaispalaute vk 7

Tehtävä 5: Tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista vk 8
Tiimin itsearviointi ja opintojaksopalaute vk 8

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:

1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Intro

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
- tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
- kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
- arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.

Sisältö
- yritysviestinnän kenttä
- tiedottava kirjoittaminen
- erottuva esiintyminen
- henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
- työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
- kriittisen lukutaidon perusta

Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.

Työelämäyhteydet

Työelämäyhteydet toteutuvat tehtävien kautta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ainoastaan harjoitustehtäviä, joita ei voi uusia

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys toteutuu mediakriittisen lukutaidon kautta

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

• Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) Päivätoteutus
B) Monimuoto
C) Nonstop-virtuaali

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

3. Näyttötilaisuus alkaa kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

Oppimistehtävät

• Oppimistehtävät
Tehtävä 1: kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki vk 2 , kirjallinen vertaispalaute vk 2

Tehtävä 2: Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu (käsikirjoitus) vk 3 , suullinen vertaispalaute vk 3

Tehtävä 3: Valmiin työnhakuvideon kuvaaminen ja palautus vk 4
suullinen vertaispalaute vk 5

Tehtävä 4: Yritysviestintäanalyysi ryhmissä vk 7, esitysmateriaali Teamsiin vk 7
suullinen vertaispalaute vk 7

Tehtävä 5: Tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista vk 8
Tiimin itsearviointi ja opintojaksopalaute vk 8

Arviointitavat

Arviointikriteerit

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
- osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
- tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.

Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5

Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
- osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
- osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

Siirry alkuun