Ammatillinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3104
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.08.2023 - 20.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2023 - 15.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Katriina Kolu
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
RE1HA3Restonomi, päivä, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
24.10.-16.12.2022
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan erikseen Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Näyttö on vaihtoehtoinen tapa suorittaa tämä opintojakso. Mikäli sinulla on työkokemusta, koulutusta tai muulla tavoin kertynyttä osaamista viestinnästä, tutustu näyttömahdollisuuteen Moodle-sivustolla. (Kurssiavain on näyttö.) Ammatillinen viestintä löytyy ensimmäiseltä välilehdeltä. Samalla kannattaa toki tutkia muidenkin avainosaamisten näyttöjä.
https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=33230
Oppimistehtävät
Tehtävä 1
Yksilökirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki.
(osuus arvosanasta 10 pistettä)
kirjallinen vertaispalaute
Tehtävä 2
Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu.
(osuus arvosanasta 15 pistettä)
suullinen vertaispalaute annetaan tunnilla
Tehtävä 3
Työnhakuvideon kuvaaminen.
Työnhakuvideon käsikirjoitusten esittäminen ryhmissä
(osuus arvosanasta 25 pistettä)
suullinen vertaispalaute tunnilla
Tehtävä 4
Yritysviestintäanalyysi ryhmissä.
esitysmateriaalin laatiminen ja esitys (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Tehtävä 5
Tiedote yksilötehtävänä yritysviestintäanalyysin tuloksista.
(osuus arvosanasta 30 pistettä)
Lisäksi arvioidaan oppilaan aktiivisuus, vertaispalautteet ja ryhmätyöskentely sekä yksilötehtävänä palautettava tiimin itsearviointi. Nämä osuudet arvioidaan yhtenä kokonaisuutena (osuus arvosanasta 20 kokonaispistettä)
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
- osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
- tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
- osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
- osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.