Strateginen viestintä (5op)

Toteutuksen tunnus: COM001AS2A-3017

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.01.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 60
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Johanna Stenros
Ryhmät
TRB4HEMAR
Tradenomi liiketalous, 4. lukukausi, monimuoto, Helsinki, Markkinointi ja viestintä
EVENING
Iltaopetus
BLENDED
Monimuotototeutus
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
COM001AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Online-tapaamiset pidetään lukujärjestyksen mukaisesti Zoomissa klo 17.40 - 20.30, neljä online-kertaa. Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäistä tiimi- ja yksilötyötä lähikertojen välillä.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Intro

Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.

Oppimateriaalit

Kilpeläinen, J ja Aarnio R. 2020. Ansaittu julkisuus: kaikki olennainen mediaviestinnästä. Myös e-kirjana.
Opintojakson kurssikirja:

Juholin, E. 2022. Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Kahdeksas uudistettu painos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
Käsittelee kokonaisvaltaisesti opintojakson aihepiiriä, ks. erityisesti luvut 5-8 (viestinnän suunnittelun tarkoitus, tasot ja kohteita), luku 9 (työyhteisöviestintä) ja luku 16 (muutokset ja kriisit).
Muu opintojakson aiheita tukeva kirjallisuus:
Kilpeläinen, J. & Aarnio, R. 2020. Ansaittu julkisuus: Kaikki olennainen mediaviestinnästä. Alma Talent. Helsinki.
erityisesti kriisiviestintää
Lahti, I. & Meretniemi, T. 2022. Muuta maailmaa somessa: Hyväntekijän käsikirja. Alma Talent. Helsinki.
erityisesti kriisiviestintää
Marjamäki, P. L. & Vuorio, J. 2021. Viestinnän johtaminen: Strategiasta tuloksiin. Alma Talent. Helsinki.
viestinnän johtaminen, viestintästrategia, viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä
Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja: Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! Kauppakamari. Helsinki.
erityisesti liiketoimintastrategian peruskäsitteistöä, visio, missio, strategia yms.

Muut vapaavalintaiset lähteet ja opettajan jakama materiaali.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.

Työelämäyhteydet

Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti ja niihin valmistaudutaan lukemalla kirjallisuutta ja ajankohtaisia artikkeleita sekä tutustumalla opintojakson materiaaliin. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

Kansainvälisyys

Tehtävissä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Oppimistehtävät

1. Tiimityönä (pienryhmissä) tehtävät tuotokset:
Viestintäsuunnitelma, viestintätoimenpiteet muutoksessa, viestintä ja tekoäly, kriisiviestintä, yrityskulttuuria tukeva sisällöntuotanto, aktiivisuus pienryhmässä, sekä tiimityöarviointi.
2. Yksilötyönä tehtävä oppimispäiväkirja sekä reflektointi omasta oppimisesta ja työskentelystä.

Arviointitavat

Tehtävät arvioidaan pisteillä, kurssin arvosana määräytyy tehtävistä kertyneiden pisteiden avulla. Lisäksi tähän voi vaikuttaa läsnäoloprosentti. Maksimipisteet on yhteensä 100 pistettä.

Tiimitehtävät – 40 pistettä (40 %)
Tiimitehtävissä opiskelija soveltaa strategisen viestinnän periaatteita käytäntöön. Tehtävät käsittelevät muun muassa missiota, visiota ja slogania, arvoja ja yrityskulttuuria, viestintäsuunnitelmaa, kriisi- ja muutosviestintää, viestintää ja tekoälyä sekä yrityskulttuuria tukevaa sisällöntuotantoa.

Arvioinnissa painottuvat opiskelijan kyky analysoida ja yhdistää viestintästrategia liiketoimintastrategiaan, tuottaa kokonaisuuksia, jotka tukevat organisaation tavoitteita ja kulttuuria, sekä osoittaa innovatiivisuutta ja strategista näkemystä viestinnän suunnittelussa.

Aktiivisuus ja osallistuminen – 30 pistettä (30 %)
Aktiivisuudessa arvioidaan opiskelijan sitoutumista tiimityöhön, yhteistyötaitoja ja rakentavaa vuorovaikutusta. Arvioinnissa huomioidaan säännöllinen osallistuminen, vastuunotto yhteisistä tehtävistä, muiden tukeminen ja vuorovaikutteinen, osallistava toiminta tiimissä.

Oppimispäiväkirja – 30 pistettä (30 %)
Oppimispäiväkirjassa opiskelija reflektoi omaa oppimistaan ja yhdistää teoreettisen viitekehyksen käytännön sovelluksiin.

Arvioinnissa painottuvat teoreettinen ymmärrys, kriittinen pohdinta, tekstin rakenne ja laadukkaiden lähteiden käyttö (kurssikirja, tieteelliset artikkelit, vertaisarvioidut julkaisut ja ajankohtainen alan kirjallisuus). Oppimispäiväkirja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun, tiedon soveltamiseen ja strategisen viestinnän kokonaisuuden hahmottamiseen.

Arvioinnin periaate
Kokonaispistemäärä on 100 pistettä.
Arvosana määräytyy kolmen osa-alueen yhteispisteiden perusteella.
Arviointi mittaa opiskelijan kykyä yhdistää viestintästrategia liiketoimintastrategiaan, suunnitella ja toteuttaa osallistavaa viestintää sekä kehittää ja tukea yrityskulttuuria viestinnän keinoin.

Myöhässä palautetut tehtävät: arvioinnissa vähennetään 25% saamistasi pisteistä laskettaessa lopullista arvosanaa (kurssiarvosana). Opintojakson päättymispäivän jälkeen tehtäviä ei enää oteta vastaan.
Poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.

Siirry alkuun