Strateginen viestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: COM001AS2A-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 13.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 60
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Johanna Stenros
- Ryhmät
-
TRB4HEMARTradenomi liiketalous, 4. lukukausi, monimuoto, Helsinki, Markkinointi ja viestintä
-
EVENINGIltaopetus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
ONLINEVerkkototeutus
- Opintojakso
- COM001AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Online-tapaamiset pidetään lukujärjestyksen mukaisesti Zoomissa klo 17.40 - 20.30, neljä online-kertaa. Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäistä tiimi- ja yksilötyötä lähikertojen välillä.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.
Oppimateriaalit
Kilpeläinen, J ja Aarnio R. 2020. Ansaittu julkisuus: kaikki olennainen mediaviestinnästä. Myös e-kirjana.
Opintojakson kurssikirja:
Juholin, E. 2022. Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Kahdeksas uudistettu painos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
Käsittelee kokonaisvaltaisesti opintojakson aihepiiriä, ks. erityisesti luvut 5-8 (viestinnän suunnittelun tarkoitus, tasot ja kohteita), luku 9 (työyhteisöviestintä) ja luku 16 (muutokset ja kriisit).
Muu opintojakson aiheita tukeva kirjallisuus:
Kilpeläinen, J. & Aarnio, R. 2020. Ansaittu julkisuus: Kaikki olennainen mediaviestinnästä. Alma Talent. Helsinki.
erityisesti kriisiviestintää
Lahti, I. & Meretniemi, T. 2022. Muuta maailmaa somessa: Hyväntekijän käsikirja. Alma Talent. Helsinki.
erityisesti kriisiviestintää
Marjamäki, P. L. & Vuorio, J. 2021. Viestinnän johtaminen: Strategiasta tuloksiin. Alma Talent. Helsinki.
viestinnän johtaminen, viestintästrategia, viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä
Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja: Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! Kauppakamari. Helsinki.
erityisesti liiketoimintastrategian peruskäsitteistöä, visio, missio, strategia yms.
Muut vapaavalintaiset lähteet ja opettajan jakama materiaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti ja niihin valmistaudutaan lukemalla kirjallisuutta ja ajankohtaisia artikkeleita sekä tutustumalla opintojakson materiaaliin. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.
Kansainvälisyys
Tehtävissä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Oppimistehtävät
1. Tiimityönä (pienryhmissä) tehtävät tuotokset:
Viestintäsuunnitelma, Yrityskulttuuria tukeva sisällöntuotanto ja tiimin loppuesitys, aktiivisuus pienryhmässä, sekä tiimityöarviointi.
2. Yksilö- tai parityönä tehtävä oppimispäiväkirja sekä reflektointi omasta oppimisesta ja työskentelystä.
Arviointitavat
Tehtävät arvioidaan pisteillä, kurssin arvosana määräytyy tehtävistä kertyneiden pisteiden avulla. Maksimipisteet on 100. Lisäksi tähän voi vaikuttaa läsnäoloprosentti.
Myöhässä palautetut tehtävät: arvioinnissa vähennetään 25% saamistasi pisteistä laskettaessa lopullista arvosanaa (kurssiarvosana). Opintojakson päättymispäivän jälkeen tehtäviä ei enää oteta vastaan.
Poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.
Opintojakson arvosana määräytyy tehtävistä kertyneiden pisteiden mukaan seuraavasti:
90-100 pistettä > 5
80-89 pistettä > 4
70-79 pistettä > 3
60-69 pistettä > 2
50-59 pistettä > 1
alle 50 pistettä > hylätty
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa viestintästrategian yrityksen liiketoimintastrategian osana. Opiskelija osaa nimetä yritysviestinnän kohderyhmiä, keinoja ja kanavia. Hän osaa selittää, mitä työyhteisö- ja muutosviestintä tarkoittavat ja jossakin määrin suunnitella sekä toteuttaa niitä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa selittää viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa tapoja yrityskulttuurin tukemiseen ja kehittämiseen viestinnällä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yrityskulttuuria tukevaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti, osallistavasti sekä innovatiivisesti.