Strateginen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: COM001AS2A-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 17.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Katriina Kolu
Ryhmät
TR3HECOM
Tradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
COM001AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Periodi 2

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Intro

Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.

Oppimateriaalit

Opintojakson kurssikirja:
Juholin, E. 2022. Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Kahdeksas uudistettu painos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
käsittelee kokonaisvaltaisesti opintojakson aihepiiriä, ks. erityisesti osa II eli luvut 5-8 (viestinnän suunnittelun tarkoitus, tasot ja kohteita), ja osasta III luku 9 (työyhteisöviestintä) ja luku 16 (muutokset ja kriisit)
Tarvittaessa myös aiempi, seitsemäs painos (Juholin, E. 2017. Communicare!: Viestinnän tekijän käsikirja. Seitsemäs uudistettu laitos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.) soveltuu.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson tehtävät koostuvat tiimin kanssa suoritettavista viikkotehtävistä sekä yksilö- tai parityönä kirjoitettavasta oppimispäiväkirjasta.

Työelämäyhteydet

Vierailija tunnilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus käyttää kansainvälisiä lähteitä oppimispäiväkirjassa.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Oppimistehtävät

Opintojakson tehtävät koostuvat tiimin kanssa suoritettavista viikkotehtävistä sekä yksilö- tai parityönä kirjoitettavasta oppimispäiväkirjasta.

Arviointitavat

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen (huom. eri asia kuin Haaga-Helian läsnäolosääntö) ja tiimityöskentelyyn. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti:

10 % viestintäsuunnitelma (tiimityö)
20 % yrityskulttuuria tukeva sisällöntuotanto (tiimin loppuesitys)
20 % aktiivisuus ja asenne asenne ja aktiivisuus viikkotehtävissä, tiimityöskentelyssä ja keskusteluissa, sekä tiimityöarviointi
50 % oppimispäiväkirja (yksilö- tai parityö).

Opintojakson arvosana määräytyy tehtävistä kertyneiden pisteiden mukaan seuraavasti:

90-100 pistettä > 5
80-89 pistettä > 4
70-79 pistettä > 3
60-69 pistettä > 2
50-59 pistettä > 1
alle 50 pistettä > hylätty

Arviointikriteerit:

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Opiskelija tunnistaa viestintästrategian yrityksen liiketoimintastrategian osana. Opiskelija osaa nimetä yritysviestinnän kohderyhmiä, keinoja ja kanavia. Hän osaa selittää, mitä työyhteisö- ja muutosviestintä tarkoittavat ja jossakin määrin suunnitella sekä toteuttaa niitä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa selittää viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa tapoja yrityskulttuurin tukemiseen ja kehittämiseen viestinnällä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yrityskulttuuria tukevaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti, osallistavasti sekä innovatiivisesti.

Siirry alkuun