Urheilijapolun kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: COA4SV010-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2024 - 01.11.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.11.2024 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- Opettajat
- Pekka Clewer
- Mika Vähälummukka
- Ryhmät
-
LIAM24LIAM (YAMK)
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- COA4SV010
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Syksy24 - Kevät 25
Lähiopetus viikoilla 46 ja 11 Pasilassa, sekä viikolla 19 Vierumäellä. Lisäksi ryhmätehtävien työstöt ja mahdolliset sparrit zoomissa erikseen sovittavina ajankohtina:
vko 46 Urheilijanpolun mallit ja suomalainen urheilijanpolku
vko 11 Lahjakkuus, lahjakkuuden tunnistaminen
vko 19 Mikä tekee mestarin
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti omassa työssä oppimalla ja työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa laadittua ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Building gifts into talents; Brief overview of the DMGT 2.0 (DMGT model)
Creating optimal environments for talent development (TDEM model)
Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development; considering the role of psychology (PCDE model).
Long-term athlete development Trainability in childhood and Adolescence (LTDA model)
Practise and play in the development of sport expertise (DMSP model)
The Role of Deliberate Practice in the Acquisition of Expert Performance
Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Considering long-term sustainability in the development of world class success
On the Empirical Substantiation of the Definition of "Deliberate Practice" (Ericsson et al., 1993) and "Deliberate Play" (Côté et al., 2007) in Youth Athletes
The Great British Medalists Project: A Review of Current Knowledge on the Development of the World’s Best Sporting Talent
The path to international medals: A supervised machine learning approach to explore the impact of coach-led sport-specific and non-specific practice
Waste Reduction Strategies: Factors Affecting Talent Wastage and the Efficacy of Talent Selection in Sport
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kontaktiopetus
Oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä
Kansainvälisyys
Oppimistehtävissä tutustutaan kansainvälisiin urheilijanpolun viitekehyksiin ja malleihin sekä kannustetaan tutustumaan/ etsimään tietoa menestykseen vaikuttavista tekijöistä urheilijan polulla.
Oppimistehtävät
Aikataulu ja teema:
vko 46 Urheilijanpolun mallit ja suomalainen urheilijanpolku
vko 11 Lahjakkuus, lahjakkuuden tunnistamisen haasteet
vko 19 Mikä tekee mestarin
Tehtävät ja arviointi:
1. Urheilijan polku; osa 1 (1/3)
2. Artikkelin esitys ja fasilitointi ryhmälle (2/3)
3. Urheilijan polku; osa 2 (3/3)
Arviointitavat
SWOT- tai 6-kenttäanalyysi 50%
Infograafi/huoneentaulu 50%