Urheilijapolun kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: COA4SV010-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 01.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.11.2024 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LIAM Liikunta-alan koulutus
Opettajat
Pekka Clewer
Mika Vähälummukka
Ryhmät
LIAM24
LIAM (YAMK)
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
COA4SV010

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Syksy24 - Kevät 25
Lähiopetus viikoilla 46 ja 11 Pasilassa, sekä viikolla 19 Vierumäellä. Lisäksi ryhmätehtävien työstöt ja mahdolliset sparrit zoomissa erikseen sovittavina ajankohtina:

vko 46 Urheilijanpolun mallit ja suomalainen urheilijanpolku
vko 11 Lahjakkuus, lahjakkuuden tunnistaminen
vko 19 Mikä tekee mestarin

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti omassa työssä oppimalla ja työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa laadittua ohjeistusta.

Oppimateriaalit

Building gifts into talents; Brief overview of the DMGT 2.0 (DMGT model)
Creating optimal environments for talent development (TDEM model)
Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development; considering the role of psychology (PCDE model).
Long-term athlete development Trainability in childhood and Adolescence (LTDA model)
Practise and play in the development of sport expertise (DMSP model)
The Role of Deliberate Practice in the Acquisition of Expert Performance

Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Considering long-term sustainability in the development of world class success
On the Empirical Substantiation of the Definition of "Deliberate Practice" (Ericsson et al., 1993) and "Deliberate Play" (Côté et al., 2007) in Youth Athletes
The Great British Medalists Project: A Review of Current Knowledge on the Development of the World’s Best Sporting Talent
The path to international medals: A supervised machine learning approach to explore the impact of coach-led sport-specific and non-specific practice
Waste Reduction Strategies: Factors Affecting Talent Wastage and the Efficacy of Talent Selection in Sport

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Kontaktiopetus
Oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä

Kansainvälisyys

Oppimistehtävissä tutustutaan kansainvälisiin urheilijanpolun viitekehyksiin ja malleihin sekä kannustetaan tutustumaan/ etsimään tietoa menestykseen vaikuttavista tekijöistä urheilijan polulla.

Oppimistehtävät

Aikataulu ja teema:

vko 46 Urheilijanpolun mallit ja suomalainen urheilijanpolku
vko 11 Lahjakkuus, lahjakkuuden tunnistamisen haasteet
vko 19 Mikä tekee mestarin


Tehtävät ja arviointi:

1. Urheilijan polku; osa 1 (1/3)
2. Artikkelin esitys ja fasilitointi ryhmälle (2/3)
3. Urheilijan polku; osa 2 (3/3)

Arviointitavat

SWOT- tai 6-kenttäanalyysi 50%
Infograafi/huoneentaulu 50%

Siirry alkuun