Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: CAM3LH101A-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.06.2021 - 20.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
HELI Liiketalouden koulutusohjelma
Opettajat
Mia Snellman
Pirjo Saaranen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
LH4PACUS
LH4PACUS Suuntautumismoduuli (N), Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet
LH4PACOM
LH4PACOM Suuntautumismoduuli (N), Markkinointi ja viestintä
Opintojakso
CAM3LH101A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojakso toteutetaan kahden periodin aikana:
1. - 2. vk
Opintojakson ja tutkimusprojektin esittely, tiimiytyminen, työnjako ja työtavat.
Määrällisen tutkimuksen käsitteet, vaiheet ja tutkimusongelman muotoilu.
Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät erot.
Markkinoinnin ja viestinnän alan tyypilliset määrällisen tutkimuksen aiheet.
3. - 4. vk
Viitekehyksen merkitys tutkimuksen suunnittelussa.
Tiedonkeruumenetelmät ja kyselyn suunnittelu.
Kyselylomakkeen laatimisen perusperiaatteet.
Peittomatriisi tutkimuksen pätevyyden ja kattavuuden mittarina.
5. - 6. vk
Kyselylomakkeen viimeistely.
Saatekirje.
Otanta- ja näytemenetelmät.
7. - 8. vk
Tutkimusraportoinnin perusteet.
Tutkimuksen luotettavuus, pätevyys ja etiikka.
Tulosten tulkinta ja esittäminen.
9. - 10. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi,
11. - 12. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
13. - 14. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
Moodlen monivalintatentti
15. - 16. vk
Tutkimusprojektin palautus ja esittely.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla.

Oppimateriaalit

Burns, A. C., Bush, R. F. 2010. Marketing Research. 6th ed. Upper Saddle River, NJ. Pearson Education
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Tammi. Helsinki.
Juholin, E. 2013. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. 5. uudistettu painos. Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
Mäntyneva, M., Heinonen, P., Wrange K. 2008. Markkinointitutkimus. WSOY. Helsinki
Saaranen, P. 2017. Kyselytutkimuksen analysointi SPSS-ohjelmalla. Oppimateriaali. Helsinki
Lisäksi tunneilla jaettava ja Moodlessa oleva materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetus sekä kirjallisuuteen perehtyminen
Analysointi-, tutkimus- ja raportointitehtävät
Tiimi- ja parityöskentely
Työpajatyöskentely
Moodlen monivalintatentti
Itsenäinen työskentely

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla toteutetaan kvantitatiivinen kyselytutkimus yritykselle tai yhteisölle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta ja uusintatentttimahdollisuudet ilmoitetaan Moodlessa.

Kansainvälisyys

Toimeksiantaja voi olla kansainvälinen yritys tai yhteisö.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

AHOT

Oppimistehtävät

Sidosryhmä- ja viestintästrategia-analyysit 20 % (paritehtävät)
Tentti 30 % (yksilötehtävä)
Tutkimusraportti 50 % (ryhmätehtävä)

Siirry alkuun