Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: CAM3LH101A-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.06.2021 - 20.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HELI Liiketalouden koulutusohjelma
- Opettajat
- Mia Snellman
- Pirjo Saaranen
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
LH4PACUSLH4PACUS Suuntautumismoduuli (N), Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet
-
LH4PACOMLH4PACOM Suuntautumismoduuli (N), Markkinointi ja viestintä
- Opintojakso
- CAM3LH101A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakso toteutetaan kahden periodin aikana:
1. - 2. vk
Opintojakson ja tutkimusprojektin esittely, tiimiytyminen, työnjako ja työtavat.
Määrällisen tutkimuksen käsitteet, vaiheet ja tutkimusongelman muotoilu.
Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät erot.
Markkinoinnin ja viestinnän alan tyypilliset määrällisen tutkimuksen aiheet.
3. - 4. vk
Viitekehyksen merkitys tutkimuksen suunnittelussa.
Tiedonkeruumenetelmät ja kyselyn suunnittelu.
Kyselylomakkeen laatimisen perusperiaatteet.
Peittomatriisi tutkimuksen pätevyyden ja kattavuuden mittarina.
5. - 6. vk
Kyselylomakkeen viimeistely.
Saatekirje.
Otanta- ja näytemenetelmät.
7. - 8. vk
Tutkimusraportoinnin perusteet.
Tutkimuksen luotettavuus, pätevyys ja etiikka.
Tulosten tulkinta ja esittäminen.
9. - 10. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi,
11. - 12. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
13. - 14. vk
Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
Moodlen monivalintatentti
15. - 16. vk
Tutkimusprojektin palautus ja esittely.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla.
Oppimateriaalit
Burns, A. C., Bush, R. F. 2010. Marketing Research. 6th ed. Upper Saddle River, NJ. Pearson Education
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Tammi. Helsinki.
Juholin, E. 2013. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. 5. uudistettu painos. Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
Mäntyneva, M., Heinonen, P., Wrange K. 2008. Markkinointitutkimus. WSOY. Helsinki
Saaranen, P. 2017. Kyselytutkimuksen analysointi SPSS-ohjelmalla. Oppimateriaali. Helsinki
Lisäksi tunneilla jaettava ja Moodlessa oleva materiaali
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähiopetus sekä kirjallisuuteen perehtyminen
Analysointi-, tutkimus- ja raportointitehtävät
Tiimi- ja parityöskentely
Työpajatyöskentely
Moodlen monivalintatentti
Itsenäinen työskentely
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla toteutetaan kvantitatiivinen kyselytutkimus yritykselle tai yhteisölle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ja uusintatentttimahdollisuudet ilmoitetaan Moodlessa.
Kansainvälisyys
Toimeksiantaja voi olla kansainvälinen yritys tai yhteisö.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
AHOT
Oppimistehtävät
Sidosryhmä- ja viestintästrategia-analyysit 20 % (paritehtävät)
Tentti 30 % (yksilötehtävä)
Tutkimusraportti 50 % (ryhmätehtävä)