TOPSIM Business Game (5cr)
Code: BUS8LH118-3001
Basic information of implementation
- Enrollment
- 15.06.2020 - 25.09.2020
- Enrolment for the implementation has ended.
- Timing
- 28.09.2020 - 23.10.2020
- Implementation has ended.
- ECTS Credits
- 5 cr
- Campus
- Pasila Campus
- Teaching languages
- English
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- HELI Degree Programme in Business Management
Evaluation scale
H-5
Schedule
Mon 28.9. at 14-15 Introduction (Room xxxx)
Mon 5.10. at 14-16 Online Get Together Meeting via Zoom with Hochschule Heilbronn lecturers & students
Thu 8.10. at 14-17 Online Pregame via Zoom with Hochschule Heilbronn lecturers & students
Mon 12.10. at 14.30-16.30 Online Pregame Conclusio via Zoom with Hochschule Heilbronn lecturers & students
Wk 43, (19.10.-23.10) daily at 9-16 Online game via Zoom with Hochschule Heilbronn
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Business simulation (TOPSIM) will be done intensively during one week. Participation to additional activities (familiarizing with the simulation, trial periods of the simulation etc.) might be required.
Business simulation is arranged in Heilbronn, Germany in autumn semester (October – November) and virtually via Zoom, in spring semester (March). Students will enroll to either of the implementations. Implementation in autumn semester requires traveling to Germany (Haaga-Helia travel compensation might apply) according to the given schedule for the implementation.
Materials
TOPSIM pelimanuaali (Participants' Manual)
Teaching methods and instruction
TOPSIM Business Game (TOPSIM yrityspeli) toteutetaan intensiivisenä yhden viikon ajanjaksona yhteistyössä Hochschule Heilbronnin kanssa Heilbronnissa, Saksassa. Moduulin suorittaminen edellyttää tutustumista pelimanuaaliin ja osallistumista ennakkoon tapahtuvaan 'harjoituspeliin'.
Yrityspeli järjestetään kahtena vaihtoehtoisena toteutuksena. Syyslukukaudella peli järjestetään Heilbronnissa. Opiskelijat ja ohjaajat matkustavat Heilbronniin (Haaga-Helia myöntää opiskelijakohtaisen apurahan, n.200 euroa).
Kevään toteutus järjestetään Haaga-Heliassa (Hochschule Heilbronnin opiskelijat ja opettajat saapuvat vierailulle).
Yrityspelin pelaaminen tapahtuu kansainvälisissä opiskelijaryhmissä (joukkueessa sekä suomalaisia että saksalaisia opiskelijoita). Opiskelijoita ohjaavat kaksi suomalaista ja kaksi saksalaista opettajaa.
Working life connections
Opiskelija COPYFIX INC:n hallituksen jäsenenä suunnittelee ja tekee päätöksiä seuraavista yrityksen toimintaa liittyvistä asioista:
- Yrityksen strategiat ja tavoitteet
- Myynti (mm. kilpailija-analyysi, markkinointimix, tuotteen elinkaari, uusien tuotteiden lanseeraus, uudet markkinat)
- R&D (teknologia, ekologia, arvoanalyysi)
- Hankintatoimi (ostettavien määrien optimointi, varastointikustannukset)
- Tuotanto (investoinnit, ulkoistaminen, alihankinta, kapasiteetin suunnittelu, optimointi)
- HR (palkkaus, koulutus, tuottavuus, vaihtuvuus)
- Rahoitus ja laskentatoimi (kustannuslaskenta, katetuottolaskenta, rahoitussuunnittelu, tuloslaskenta, tase, rahoituslaskelma, yrityksen arvo, osakkeen arvo)
Exam dates and re-exam possibilities
Pelimanuaaliin liittyvä ennakkotentti tehtävissä Moodlessa XX.XX. - XX.XX. välisenä aikana. Tentin on kyseisenä ajanjaksona mahdollista uusia kunnes siitä saa hyväksytyn arvosanan.
Internationality
Moduuli toteutetaan yhteistyössä saksalaisen Hochschule Heilbronnin kanssa. Opiskelijat tekevät simulaatiossa päätöksiä kansainvälisissä sekaryhmissä kilpaillessaan muiden tiimien kanssa. Kukin tiimi muodostetaan periaatteella 2 suomalaista ja 2 saksalaista, mikä tarjoaa opiskelijoille loistavan tilaisuuden kehittää yhteistyötaitojaan monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Ohjaajat tulevat sekä suomesta että saksasta. Pelissä työkieli on englanti.
Assessment methods
Opiskelijan arviointiin vaikuttavat seuraavat asiat:
- Opiskelijan ryhmän menestyminen pelissä (50 % arvioinnista)
- Opiskelijan aktiviinen osallistuminen esityksiin ja ryhmätyöhön (40 %)
- Vertaisarviointi (10 %)