Liiketoimintaprosessien mallintaminen ja ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BUS2VM201-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2018 - 24.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 14.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
Opettajat
Katri Heikkinen
Maria Vickholm
Pekka Polvinen
Jörgen Wollsten
Anna Vähäsalo
Marina Karlqvist
Johan Dromberg
Opintojakso
BUS2VM201

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Periodit 1 ja 2 sekä intensiiviviikko 42, eli käytännössä viikot 34-50 (20.8-14.12.2018) tiistaisin klo 8-11.45 ICT-tilassa 2201
Teoriatietoiskuja + toiminnanohjausjärjestelmässä (Dynamics NAV; SAP S/4 HANA) tehtäviä harjoituksia + aikaa projektitehtävälle (liiketoimintaprosessien mallintaminen)


Viikko: Käsiteltävä aihe

Vko 34/HUOM! ma 20.8 klo 12-13.30 i 3424: Opintojakson toteutussuunnitelman käsittely - tavoitteet, sisältö, tehtävät, arviointi; Liiketoiminnan suunnittelu ja ohjaaminen prosessien kautta; "Päivä päiväkodissa" tehtävä yksin

Vko 35 & 36: Ei tunteja (Learning Camp 3 sekä kehittämispäivä)

Vko 37/11.9: Toiminnanohjauksen terminologia ja sanastoa, ERP-projekti / NAV intro (kirjautuminen, kokonaiskuva ohjelmasta)

Vko 38/18.9: Prosessit - mallintaminen ja työkalut (visio/draw.io/lucidchart) / "Päivä päiväkodissa" tehtävä projektiryhmissä/ NAV markkinointi & myynti
Vko 38/HUOM! ke 19.9 klo 8.30-10 Reading Circle Liiketoimintaprosessit + Arvoketju

Vko 39/25.9: Moduulit sekä Lukupiirin jatkojalostaminen (Liiketoimintaprosessien väliset yhteydet) / NAV osto- ja myyntiprosessi

Vko 40/2.10: HUOM! Vierailijaluennoitsija eCraftista klo 9-11t tilassa 2624b / NAV lisätehtävät itsenäisesti

Vko 41/9.10: Keskeiset toiminnanohjauksen teknologiat - Toimijat, järjestelmät/ "Päivä päiväkodissa" tehtävä projektiryhmissä/ NAV lisätehtävät itsenäisesti

Vko 42/16.10: Liiketoiminnan analysointi / "Päivä päiväkodissa" tehtävä projektiryhmissä / SAP S/4 HANA (Fiori app) yleisesti (kirjautuminen, kokonaiskuva ohjelmasta ”navigation”)

Vko 43/23.10: Digitaalisuuden mahdollisuuksia, AI / SAP S/4 HANA (Fiori app) SD moduuli ”Exercise + Case kohdat 1-4” (myynti)

Vko 44/30.10: Toimitusketjuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit / SAP S/4 HANA (Fiori app) SD moduuli ”Case kohdat 5-8” (myynti)

Vko 45/6.11: Beer game / SAP S/4 HANA (Fiori app) SD moduuli ”Case kohdat 9-17” (toimitus)
Vko 46/13.11: "Päivä päiväkodissa" tehtävä projektiryhmissä / SAP S/4 HANA (Fiori app) lisätehtävät itsenäisesti, SAP S/4 HANA (intro)

Vko 47/20.11: "Päivä päiväkodissa" tehtävä projektiryhmissä / SAP S/4 HANA (Purchasing and Sales process) + lisätehtävät itsenäisesti

Vko 48/27.11: Kaikki järjestelmät vertailu ja kertaus opintojaksosta reflektoiden osaamistavoitteita/ Oman oppimisen arviointitehtävä (E-lomakkeella) / SAP S/4 HANA lisätehtävät itsenäisesti

Vko 49/4.12: Aikaa viimeistellä lisätehtäviä

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti.

b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet – Terms and concepts in business process management. Redfina Oy. Espoo.

van der Hoeven, H. 2009. ERP and Business Processes – illustrated with Microsoft Dynamics NAV 2009. Llumina press. USA.

Tukimateriaali:
Lorente, N. 2013. Implementing Microsoft Dynamics NAV 2013
Monk, E. & Wagner, B. 2009. Concepts in Enterprise Resource Planning, 3rd ed.
E-book: Parthasarthy, S. 2007. Enterprise Resource Planning: A Managerial and Technical Perspective
Muu verkkomateriaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
Projekti
Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
ERP-järjestelmä
Vierailijaluennoitsija

Työelämäyhteydet

Yritysvierailut, workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moduulilla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.

Oppimistehtävät

Oppimistehtävä 1: Liiketoimintaprosessien mallintaminen valitulla prosessityökalulla (esim. draw.io). Tämä tehtävä koostuu kahdesta osiosta, ensimmäinen toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle ”Päivä päiväkodissa” ja toinen yksilötehtävänä mallintaen Zaran keskeisiä liiketoimintaprosesseja. Lopullinen arvioitava ryhmätyö palautetaan su 25.11.2018 klo 23.55 mennessä. Koko ryhmä saa saman arvosanan. Ryhmällä on mahdollisuus saada palautetta matkan varrella noudattaen välipalautuspäivämääriä (su 23.9, su 7.10, su 21.10, su 4.11, su 18.11). Välipalautusten tuotokset eivät vaikuta lopulliseen arvosanaan. Yksilötehtävänä suoritettava liiketoimintaprosessien mallintaminen Zaralle palautetaan ke 31.10.2018 klo 23.5 mennessä. Liiketoimintaprosessien mallintaminen tehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (erilliset kansiot ryhmätyölle ja yksilötyölle) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä (koskee lopullista ryhmätyötä sekä yksilötehtävää) tulee -1 arvosana.
Arvosana 1
Opiskelija osaa jossain määrin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, mutta hänen on haasteellista soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelijan laatima prosessi on ylimalkaisella tasolla eikä kaikkia symboleita ole ymmärretty oikein.
Arvosana 3
Opiskelija osaa melko hyvin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, sekä tunnistaa ja soveltaa niitä. Opiskelijan laatima prosessi kuvaa hyvin tilannetta ja prosessissa käytetyt symbolit ovat oikeat.
Arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti liiketoimintaa sekä tunnistaa, mallintaa ja soveltaa erilaisia liiketoimintaprosesseja. Opiskelijan laatimat prosessit kuvaavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti valittua tilannetta ja siinä käytetyt symbolit on valittu oikein.

Oppimistehtävä 2: Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä. Toteutetaan yksilötehtävänä. NAV tuntitehtävä sekä lisätehtävät 1-4 palautetaan ma 15.10.2018 klo 23.55 mennessä. SAP S/4 HANA (Fiori app) tuntitehtävä sekä lisätehtävät palautetaan ma 19.11.2018 klo 23.55 mennessä. SAP S/4 HANA tuntitehtävä sekä lisätehtävät palautetaan ti 11.12.2018 klo 23.55 mennessä. Jokaisen tehtävän (tuntitehtävä, lisätehtävä 1, lisätehtävä 2, lisätehtävä 3, lisätehtävä 4) kohdalla teidän tulisi ottaa kuvakaappauksia toteutuneista toimenpiteistä ja lopuksi vielä reflektoida tehtävää – mitä uutta oivalsitte jne. jotta näkee että olette tehneet tehtävän itsenäisesti ja ajatuksella. Tuntitehtävät tehdään joko yhdessä tunnin aikana tai omassa tahdissa ohjaajan avustamana, lisätehtävät ilman apua. Arviointi tässä on yksi arvosana per palautettu tehtävä (per toiminnanohjausjärjestelmä). Toiminnanohjausjärjestelmätehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (jokaiselle järjestelmälle on oma palautuskansio) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana.
Arvosana 1
Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja muiden avustamana. Hän tekee vain tuntitehtävät.

Arvosana 3
Opiskelija kykenee käyttämään joitakin sähköisiä työkaluja. Hän tekee muutaman lisätehtävän.

Arvosana 5
Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja monipuolisesti. Hän tekee kaikki lisätehtävät.


Oppimistehtävä 3: Case study, joka tehdään yksilötehtävänä. Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). Tässä jatkojalostetaan lukupiirissä tutuksi käyneet käsitteet teoriakehyksen muotoon ja teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zaran kohdalla. Keskeisimpinä sisältöinä ovat liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä sekä arvoketjujen vaikutus ja merkitys liiketoimintaan. Tehtävä palautetaan pe 21.10.2018 klo 23.55 mennessä. Tehtävän palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana.

Arvosana 1
Opiskelija ymmärtää jonkin verran liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjun merkitystä, mutta hänen on haasteellista soveltaa tätä käytäntöön. Opiskelijan laatima teoriakehys on suppea ja lähteitä on käytetty niukasti. Teorian ja käytännön kytkös on heikko.

Arvosana 3
Opiskelija ymmärtää jossain määrin myös liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä sekä arvoketjuja ja niiden vaikutuksia liiketoimintaan. Opiskelijan laatima teoriakehys on asianmukainen ja lähteitä on käytetty jonkin verran. Teorian ja käytännön välillä löytyy kytkös.

Arvosana 5
Opiskelija ymmärtää liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjujen merkityksen liiketoiminnan merkityksen kannalta. Opiskelijan laatima teoriakehys fokusoituu oikeisiin asioihin asiantuntijamaisesti ja lähteitä on käytetty runsaasti ja oikealla tavalla. Teorian ja käytännön kytkös on erinomainen.

Arviointitavat

Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 45 % (NAV, SAP S/4 HANA (Fiori app), SAP S/4 HANA)
Liiketoimintaprosessien mallintaminen 30 % (75% ”Päivä päiväkodissa” ja 25% ”Zara”)
Case study 25 % (Reading circle + Zara)

Siirry alkuun