Strateginen yritystoiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BUS2LS202-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.06.2023 - 13.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.10.2023 - 20.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 60
Koulutus
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Opettajat
Eija Kärnä
Heikki Pitkänen
Ryhmät
LS6A
LS6A Sihkon 6. työkausi
LS6D
LS6D Sihkon 6. työkausi
LS7A
LS7A Sihko 7. työkausi
LS7D
LS7D Sihko 7. työkausi
LS7C
LS7C Sihko 7. työkausi
LS6B
LS6B Sihkon 6. työkausi
LS7B
LS7B Sihko 7. työkausi
INTENSIVE
Intensiivitoteutus
LS6C
Assin 6. työkausi
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
BUS2LS202

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.

Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
Strategiakeissit alkuun.

Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku

Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä

Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
Kehittämistehtävien ohjeistus

Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
Strategiaviestintä

To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
Kehittämistehtävien ideointi

To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia

Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne

Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähi-, virtuaali- tai verkko-opetus toteutuksesta riippuen TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle.
Opintojakso on mahdollista korvata näytöllä, joka koostuu käytäntöä ja kirjallisuutta soveltavasta esityksestä ja/tai raportista. Opiskelija esittää ehdotuksensa näytöksi kurssikuvauksen ja kirjallisuuden pohjalta ja esittelee sen vastaavalle opettajalle ensivalintaviikolla, jolloin riittävästä näytöstä sovitaan. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
- Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
- Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
- Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
- Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Online

Työelämäyhteydet

Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.

Kansainvälisyys

Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

1. Intensiivitoteutus

2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI

3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti

Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.

Oppimistehtävät

1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %):
- Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja
- mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat.
- Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti,
- millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy.
- Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi?
- Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen.

2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %)
Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla,
- mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan,
- miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa.
- millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja
- kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa.
Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia.

3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty)

4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella.

5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %):
Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa)

6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv.

7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.

Arviointitavat

Arviointitavat:
Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.

Siirry alkuun