Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ANA001HH1A-3146

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.08.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
18.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESRU Ruokatuotannon johtaminen
Opettajat
Saija Laitinen
Ryhmät
RRB2HA1
Ruokatuotanto, WS monimuoto, 2. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
BLENDED
Monimuotototeutus
ONLINE
Verkkototeutus
REB1HA3
Restonomi, monimuoto HH160, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
Opintojakso
ANA001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opetuskerrat klo 17-19 Zoomissa

27.8.2025
17.9.2025
8.10.2025

Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kaikki toteutustavat (contact, blended, online ja virtual).

NÄYTTÖ:
Tämän opintojakson näyttö suoritetaan ilmoittautumalla opintojakson DEMO-toteutukselle.

Intro

Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

Opetusmenetelmät ja ohjaus

ONLINE, BLENDED
Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoille.
Tällä toteutuksella on kolme (3) lähiopetuskertaa

Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.

Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutus seuraavalla periodilla)

Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon WS ja HH160 opiskelijoille. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kuitenkin samat kuin muilla Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksojen toteutuksilla.

Työelämäyhteydet

Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutukseen ei sisälly tenttiä.

Kansainvälisyys

Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat).

Arviointitavat

Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)

Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5

Siirry alkuun