Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ANA001HH1A-3114

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.01.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Vesa Multanen
Ryhmät
TR4PCECO
Tradenomi liiketalous, 4. lukukausi, Porvoo, talous ja rahoitus
CONTACT
Lähitoteutus
TR4PCMAR1
Tradenomi liiketalous, 4. lukukausi, Porvoo, markkinointi
Opintojakso
ANA001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Viikkojen numerointi ei vastaa kalenteriviikkoja, vaan opetusviikkoja.

Vk 1 Teema 1: Opinnäytetyö yleisesti ja Haaga-Heliassa
Vk 2 Teema 2: Tavoitteenasettelu ja tietoperusta
Vk 3 Teema 3: Tiedonhaku
Vk 4 Teema 4: Raportointi ja tukea kirjoittamiseen
Vk 5 Teema 5: Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: määrälliset tutkimusmenetelmät
Vk 6 Teema 5: Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: laadulliset tutkimusmenetelmä, toiminnallinen, päiväkirja- ja portfoliotyyppinen opinnäytetyö sekä kehittämistyön menetelmät
Vk 7 Teema 7:Tutkimusetiikka, vastuullisuus ja opinnäytetyön luotettavuuspohdinta
Vk 8 Teema 8: Kokoava tehtävä ja oman opinnäytetyön aihe ja Wihi-ilmoittautuminen

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kaikki toteutustavat (contact, blended, online ja virtual).

NÄYTTÖ:
Tämän opintojakson näyttö suoritetaan ilmoittautumalla opintojakson DEMO-toteutukselle.

Intro

Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.

Oppimateriaalit

Moodlessa olevat materiaalit.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetus, joka muodostuu luennoista, tuntitehtävistä ja vertaisoppimisesta. Itsenäinen työskentely.
Tutkimus-ja kehittämisosaamisen opintojakson tavoitteena on valmistaa sinua tulevaan opinnäytetyön tekemiseen käymällä läpi yleisiä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä asioita. Opintojakson toteutustavan on tarkoitus tukea realistisen ajankäytön ja projektinhallinnan oppimista, mikä on ensisijaisen tärkeätä myös opinnäytetyöprosessissa. Opintojakson tavoitteena on, että sen suoritettuaan opiskelija:
• osaa hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta.
• osaa asiatyylillä ja jäsennellysti kuvata tutkimusprosessia sekä merkitä lähteet.
• osaa käyttää soveltuvia menetelmiä aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin.
• osaa perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia.
• osaa soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- ja kehittämistoiminnan kaikissa vaiheissa.
• tuntee Haaga-Helian opinnäytetyöprosessin keskeiset vaiheet.
• on kehittänyt opinnäytetyölleen hyväksyttävän aiheen.

Työelämäyhteydet

Ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Osa materiaaleista on englanniksi.

Oppimistehtävät

Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)
Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytysti suoritettuna ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien 1 - 9 pistemäärien summasta seuraavasti:
• 0 - 49 Hylätty
• 50 - 59 1
• 60 - 69 2
• 70 -79 3
• 80 - 89 4
• 90 - 100 5

Arviointitavat

Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytysti suoritettuna ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien 1 - 9 pistemäärien summasta seuraavasti:
• 0 - 49 Hylätty
• 50 - 59 1
• 60 - 69 2
• 70 -79 3
• 80 - 89 4
• 90 - 100 5
Opintojakso arvioidaan 0-5. Arvosanan perusteet ovat:

Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa arvioida ja analysoida aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.

Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.

Opintojakson lopputeemassa keskitytään oman opinnäytetyön aiheen kehittelyyn ja mahdollisuuksien mukaan jo alustavan opinnäytetyösuunnitelman laatimiseen. Opintojakson suorituksen edellytyksenä on aihesuunnitelman palauttaminen Wihiin tai aihelomakkeen palautus Moodleen.

Siirry alkuun