Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ANA001HH1A-3101
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2024 - 13.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 1 - 13
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Jouko Loijas
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
REB1HA3Restonomi, monimuoto HH160, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
- Opintojakso
- ANA001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
OPETUSKERRAT JA NIIDEN AIHEET
1. Opinnäytetyö Haaga-Heliassa, erityyppiset opinnäytetyöt
2. Tehtävä Juha T. Hakalan kirjasta
3. Tavoitteen asettelu, oman aiheen valinta
4. Tietoperusta; mitä tietoperustalla tarkoitetaan, mistä asioista siihen kirjoitetaan
5. Tiedonhaku: Katri Hollo
6. Raportointi ja tukea kirjoittamiseen: Katriina Kolu
7. Tekstiviitteet ja lähdeluettelo; kirjoita lähteytettyä tekstiä
8. Kokoavan tehtävän aloittaminen
INTENSIIVIVIIKKO
9. Kvantitatiivinen tutkimusote
10. Kyselyn laatiminen Webropolilla
11. Kvalitatiivinen tutkimusote
12. Haastattelu- & havainnointiharjoitus
13. Muut kehittämistyön menetelmät; ideointimenetelmät, yhteisölliset menetelmät
14. Eettiset kysymykset opinnäytetyössä, aineistonhallinta opinnäytetyössä
15. Kokoavan tehtävän tekemistä ohjatusti, saavutettavuus, aihe-ehdotus Wihiin
16. Kokoavan tehtävän viimeistely
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kaikki toteutustavat (contact, blended, online ja virtual).
NÄYTTÖ:
Tämän opintojakson näyttö suoritetaan ilmoittautumalla opintojakson DEMO-toteutukselle.
Intro
Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.
Oppimateriaalit
Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.
Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.
Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)
Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
BLENDED
Huom! Opintojakso on opinnäytetyön aloittamista valmistava: opintojaksolla ideoidaan alustava aihe omalle opinnäytetyölle ja ilmoittaudutaan lopuksi opinnäytetyöprosessiin.
Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Kansainvälisyys
Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.
Oppimistehtävät
Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.
Arviointitavat
Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)
Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5