Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ANA001HH1A-3101

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
1 - 13
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Jouko Loijas
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
REB1HA3
Restonomi, monimuoto HH160, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
Opintojakso
ANA001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

OPETUSKERRAT JA NIIDEN AIHEET

1. Opinnäytetyö Haaga-Heliassa, erityyppiset opinnäytetyöt

2. Tehtävä Juha T. Hakalan kirjasta

3. Tavoitteen asettelu, oman aiheen valinta

4. Tietoperusta; mitä tietoperustalla tarkoitetaan, mistä asioista siihen kirjoitetaan

5. Tiedonhaku: Katri Hollo

6. Raportointi ja tukea kirjoittamiseen: Katriina Kolu

7. Tekstiviitteet ja lähdeluettelo; kirjoita lähteytettyä tekstiä

8. Kokoavan tehtävän aloittaminen

INTENSIIVIVIIKKO

9. Kvantitatiivinen tutkimusote

10. Kyselyn laatiminen Webropolilla

11. Kvalitatiivinen tutkimusote

12. Haastattelu- & havainnointiharjoitus

13. Muut kehittämistyön menetelmät; ideointimenetelmät, yhteisölliset menetelmät

14. Eettiset kysymykset opinnäytetyössä, aineistonhallinta opinnäytetyössä

15. Kokoavan tehtävän tekemistä ohjatusti, saavutettavuus, aihe-ehdotus Wihiin

16. Kokoavan tehtävän viimeistely

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kaikki toteutustavat (contact, blended, online ja virtual).

NÄYTTÖ:
Tämän opintojakson näyttö suoritetaan ilmoittautumalla opintojakson DEMO-toteutukselle.

Intro

Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.

Oppimateriaalit

Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

BLENDED
Huom! Opintojakso on opinnäytetyön aloittamista valmistava: opintojaksolla ideoidaan alustava aihe omalle opinnäytetyölle ja ilmoittaudutaan lopuksi opinnäytetyöprosessiin.

Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

Työelämäyhteydet

Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutukseen ei sisälly tenttiä.

Kansainvälisyys

Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

Arviointitavat

Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)

Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5

Siirry alkuun