Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ANA001HH1A-3099
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2025 - 10.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESRU Ruokatuotannon johtaminen
- Opettajat
- Saija Laitinen
- Ryhmät
-
RRB5HA1Ruokatuotanto, WS monimuoto, 5. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
REB5HA1Restonomi, monimuoto, 5. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
REB1HA3Restonomi, monimuoto HH160, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 3
- Opintojakso
- ANA001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
20.1.2025
11:15 - 13:45
- Opinnäytetyö Haaga-Heliassa
- Tavoitteen asettelu
10.2.2025
11:15 - 13:45
- Tietoperusta
- Tiedonhaku
- Raportointi, lähteet ja lähdeviitteet
10.3.2025
11:15 - 13:45
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote
- Kyselylomake Webropol-ohjelmalla
8.4.2025
11.15–13.45
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote
- Kehittämistyön menetelmiä
29.4.2025
11.15–13.45
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuksen luottavuuden pohdinta
Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kaikki toteutustavat (contact, blended, online ja virtual).
NÄYTTÖ:
Tämän opintojakson näyttö suoritetaan ilmoittautumalla opintojakson DEMO-toteutukselle.
Intro
Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.
Oppimateriaalit
Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
BLENDED
Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoille.
Tällä toteutuksella on viisi (5) lähipetuskertaa.
Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.
Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutus seuraavalla periodilla)
Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Kansainvälisyys
Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual.
Oppimistehtävät
Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.
Arviointitavat
Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)
Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5
Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytetään läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.