Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille (ryhmälle RH20SB).
Opintojaksolla on luentoja ja workshop-työskentelyä.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•Ymmärtää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmien peruskäsitteistön ja merkityksen kehittämistyössä
•Osaa löytää ja hyödyntää kriittisesti hotelli-, ravintola- ja matkailualan ja niitä sivuavia tietolähteitä
•Tuntee kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet ja ymmärtää monimenetelmäisyyden merkityksen
•Osaa hyödyntää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmiä
•Tuntee tutkimusprosessin sekä restonomin opinnäytetyön vaatimukset ja rakenteen
Sisältö
•Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö alan yrityksissä ja organisaatioissa
•Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu
•Tiedonhaku, tiedonlähteet ja niiden kriittinen arviointi
•Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät käytännössä
•Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
•Opinnäytetyö Haaga-Heliassa
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. Luettavissa: https://www.ellibslibrary.com/haagahelia/9789526350844. Luettu: 23.3.2021.
Opinnäytetyökoordinaattorit 2021.Opinnäytetyöohje. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://student.home.haaga-helia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/1202. Luettu: 25.3.2021.
Luentomateriaali Moodlessa.
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Harjoitustehtäviä voidaan tehdä työelämän ja Haaga-Helian hankkeiden kanssa yhteistyössä toteutettavissa projekteissa.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa periodin 1. viimeisellä viikolla. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
25.10.2021 - 17.12.2021
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään pareittain. Alla olevien tehtävien tarkemmat tehtävänannot tulevat viikoittaisiin osioihin Moodleen. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus viimeistään su 31.10. max 10 p. (paritehtävä). 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4, palautus su 7.11.mennessä, max. 10 p. (paritehtävä). 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta, palautus su 14.11. mennessä, max 10 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. (paritehtävä). 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus su 12.12. mennessä, max. 25 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. (paritehtävä). Laadullinen tutkimus: tehkää 1 haastattelu/ ryhmän jäsen (yhteensä 2 haastattelua) liittyen aiheeseen: ” Tapahtumien tulevaisuus”, nauhoittakaa haastattelut ja litteroikaa ne. ? 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) ja suoritettava viimeistään su 21.11., max 10 p. (yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen (”Tapahtumien tulevaisuus”), palautus viimeistään su 5.12., max 10 p. (paritehtävä) 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palautus viimeistään su 12.12. max 10 p. (paritehtävä) 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä ti 14.12.2021, max 15 p. (yksilötehtävä) Bonustehtävä, palautus Moodleen viimeistään to 16.12.2021 (paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4, max 15 p.
14.06.2021 - 22.10.2021
Opetus keskiviikkoisin klo 14-17.30 luokassa G316 ja torstaisin klo 12.00-13.45 luokassa A428
Viikko 1. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittely, tutkimuksen ja kehittämistyön suunnittelu. Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö hospitality-alalla
Viikko 2. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät
Viikko 3. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi ja tutkimuksen etiikka
Viikko 4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, tutkimuksen raportointi
Viikko 5. Kvalitatiiiviset tutkimusmenetelmät
Viikko 6. Tutkimustulosten havainnollistaminen (kuvat, taulukot ja muu infografiikka ja tutkimuksen luotettavuus
Viikko 7. Tutkimuksen eettiset kysymykset, restonomin opinnäytetyö
Viikko 8. Tentti
Saija Laitinen, Aarni Tuomi
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, joka on yksilötehtävä, max 15 p.
- tehtäviä pääasiassa pareittain, max 85 p.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa analysoida tietoa aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.
Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5