Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa käyttää vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä työyhteisössä, asiakastyössä sekä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa.
- Tunnistaa matkailualan yrityksen sosiaaliset ja ympäristövaikutukset ja tietää tapoja mitata ja arvioida niitä.
- Osaa kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista sidosryhmäajattelun ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista.
- Tunnistaa vastuullisuuden merkityksen kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana.
- Osaa suunnitella vastuullisuusviestintää asiakkaille ja muille sidosryhmille.
Sisältö
- Johdanto vastuullisen matkailun portaille, 0 op (oman osaamisen alkuarviointi), 3 h
- Sosiaalinen ja ympäristövastuu liiketoiminnassa, 1 op, 17 h
- Vastuullisen liiketoiminnan johtaminen, 2 op, 29 h
- Strateginen vastuullisuus, 1op, 18 h
- Vastuullisuusviestinnän perusteet, 1 op, 23 h
Oppimistavat
1. 100% itsenäisesti suoritettava kurssi. Massive Open Online Course ns. MOOC-koulutus. Virtuaaliopiskelua, oppimistehtäviä ja oppimispäiväkirja yhteensä 135 h. Virtuaaliopiskelu ja testit 90 h. Oppimispäiväkirja 45 h.
2. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
- Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Kurssin oppimisalusta: https://vastuullisenmatkailunkoulutus.fi
Suomi
28.03.2022 - 20.05.2022
Oppimispäiväkirja Oppimispäiväkirja on Vastuullisen matkailun porttaat -kurssin oppimisen arviointityökalu. Oppimispäiväkirjassa keskitytään oppimisprosessin reflektioon, jossa opiskelija kuvaa omaa oppimistaan. Oppimispäiväkirjassa olennaista on juuri itsereflektio, oman oppimisprosessin ymmärtäminen sekä oman osaamisen ja oppimistavoitteiden analysointi. Oppimispäiväkirja ei siis ole kokoelma muistiinpanoja. Oppimispäiväkirja antaa opiskelijalle mahdollisuuden yhdistää kurssilla oppimaansa uutta asiaa aiempiin tietoihinsa. Ohjeita oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen - Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan säännöllisesti kurssin aikana, sillä oppimispäiväkirja on oppimisprosessin kuvaus, joten sitä ei tuoteta yhdellä kertaa kurssin lopussa. - Kirjoita ½-1 s. kerrallaan, jokaisen session jälkeen. - Oppimispäiväkirjan aloittaa johdanto, joka kirjoitetaan heti kurssin alussa. Johdanto-osiossa oppija listaa oppimistavoitteitaan ja odotuksiaan kurssia kohtaan. Oppilas myös arvioi, mitä asioita hän jo osaa, ja mitkä ovat suurimpia oppimishaasteita kurssilla. (½-1 s.) - Oppimispäiväkirjan loppuun kirjoitetaan yhteenveto, jossa arvioidaan kurssin kokonaisuutta. Oppilas pohtii yhteenvedossa odotusten ja toteutumien suhdetta sekä oppimista suhteessa kurssin osaamistavoitteisiin. - Oppimispäiväkirjassa voi kommentoida esitysten ajattelua suhteessa omaan tapaan ajatella, ja tehdä havaintoja kurssin aiheeseen kuuluvista ilmiöistä. Omat mielipiteet kurssisisällöstä kerrotaan kurssipalautteessa, joten oppimispäiväkirjassa ei analysoida kurssisisältöä. Tehtävän arviointi Oppimispäiväkirja arvioidaan pohdinnan syvyyden perusteella. Oppimispäiväkirjassa ei ole tarkoitus toistaa kurssilla esitettyjä faktoja. Oppimispäivän kirjoittamisen tavoitteena on oppia esittämään asioita omin sanoin, yhdistelemään opittua aiempaan tietoon, soveltamaan, arvioimaan tietoa sekä luomaan uusia ajatuksia ja ratkaisuja. Kurssin arvioinnissa käytetään Bloomin taksonomiaa, jossa ajattelulle on hahmoteltu kuusi tasoa. Kukin taso on aina edellistä vaativampi. Tarkoitus on, että opiskelija pääsee kurssin edetessä etenemään tasolta yksi muille tasoille. Tämän etenemisen tulee näkyä oppimispäiväkirjassa. Taso 1 1. Muistaminen. Kerro, mitä tiedät. Kerro mitä olet oppinut aiemmin. 2. Ymmärtäminen. Kerro, että ymmärrät. Osaat kuvata, tulkita ja selittää oppimasi. Taso 2 3. Osaa tason 1 asiat. Lisäksi: 4. Soveltaminen. Kerro, että pystyt käyttämään oppimaasi. Osaat havainnollistaa ja kertoa mitä oppimalla tiedolla voi tehdä. Taso 3 1. Osaa tason 1-2 asiat. Lisäksi: 2. Analyysi. Näytä, että pystyt löytämään olennaiset asiat. Osaat debatoida, analysoida ja tehdä johtopäätöksiä. Taso 4 1. Osaa tason 1-3 asiat. Lisäksi: 2. Arviointi. Näytä, että pystyt arvioimaan ideoita, tietoa, menettelyjä ja ratkaisuja. Kriittisen ajattelun taitojen osoittaminen. Taso 5 3. Osaa tason 1-4 asiat. Lisäksi: 4. Luominen. Näytä, että pystyt luomaan uusia ajatuksia ja kokonaisuuksia. Keksit uusia ratkaisuja.
03.01.2022 - 25.03.2022
Rilla Engblom
15 - 40
Osaamisen arviointi
Arvosana 1
Opiskelija tietää matkailuyrityksen sosiaalisen ja ympäristövastuun keskeisimmät osa-alueet ja tietää tärkeimmät vastuullista liiketoimintaa ohjaavat ohjeet ja standardit. Opiskelija tunnistaa matkailualan yrityksen välilliset ja välittömät sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden merkityksen kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana ja vastuullisuusviestinnän perusteet.
Arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä työyhteisössä, asiakastyössä sekä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa kestävään kehitykseen, laatuun ja turvallisuuteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista sidosryhmäajattelun ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista sekä suunnitella vastuullisuusviestintää.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja arvioida sosiaalisesti ja ekologisesti vastuullisia liiketoimintamalleja sekä viestiä niistä. Opiskelija osaa osallistaa henkilöstöä ja muita sidosryhmiä strategiatyöhön sekä vastuullisen liiketoiminnan määrittelyyn että kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa yhteisen arvon tuottamisen, jakamistalouden ja kiertotalouden mahdollisuudet uusien liiketoimintamallien luomisessa.
AVO Avoin ammattikorkeakoulu
0.00 op
5.00 op
H-5