•   Kokeileva ja yhteisöllinen strategiatyö STR4HM003-3005 24.10.2022-16.12.2022  5   (MASTROMF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    - Opiskelija osaa suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyvän kokeilun.
    - Opiskelija ymmärtää avoimen strategian mahdollisuudet ja rajoitukset.
    - Opiskelija pystyy järjestämään ja johtamaan liiketoimintakokeiluja.
    - Opiskelija ymmärtää, miten hyödyntää kokeilun tuloksia päätöksenteossa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksoa ei suositella otettavaksi ennen Strateginen ajattelu ja kasvustrategia kurssia.
    Sisältö
    Kurssin teemat:
    - Kokeilut liiketoiminnassa
    - Kokeilujen organisointi
    - Avoin strategia
    - Kokeilujen johtaminen
    - Kokeilutulosten käsittely ja hyödyntäminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    - Opiskelijalla on vaikeuksia hallita liiketoimintakokeilujen suunnittelluun liityvää kokonaisuutta.
    - Opiskelija ymmärtää mitä tarkoitetaan avoimella strategialla, mutta hänellä on puutteellinen käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia johtaa liiketoimintakokeiluja, mutta hän kykenee toimimaan osana tiimiä.
    - Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa kokeilujen ja päätöksenteon välistä yhteyttä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    - Opiskelijalla on jonkin verran puutteelliset edellytykset suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokeiluja.
    - Opiskelijalla on käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija ymmärtää, miten järjestetään ja johdetaan liiketoimintakokeiluja.
    - Opiskelijalla on melko hyvä käsitys siitä, miten kokeilujen tuloksia hyödynnetään päätöksenteossa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    - Opiskelijalla on mainiot edellytykset suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokeiluja.
    - Opiskelijalla on erinomainen käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija pystyy järjestämään ja johtamaan liiketoimintakokeiluja menestyksellisesti.
    - Opiskelija on osoittanut ymmärtävänsä hyvin, miten kokeilujen tuloksia hyödynnetään päätöksenteossa.
    Lisätiedot
    Opintojaksoon voi liittyä toteutuskohtaisesti ennakkotehtävä. Ennakkotehtävän näkee toteutussuunnitelmasta.

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Online Zoom. Kurssi on toimintatavoiltaan kokeileva ja yhteisöllinen.
    Ennen opintojakson alkua tehdään ennakkotehtävä, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ymmärrystä aihealueen kirjallisuustaustasta ja peilata aihetta omiin työelämäkokemuksiinsa.
    Pedagogisina toimintamalleina ovat käänteinen oppiminen (flipped learning) ja yhteiskehittäminen (value co-creation). Oppimismenetelmät edellyttävät opiskelijalta valmistautumista ja kirjallisuuden lukemista ennen jokaista tapaamiskertaa. Tapaamiset ovat pääsääntöisesti tekemällä oppimista ja yhteisöllistä osaamisen kehittämistä pienryhmissä.
    Luennot ovat lyhyitä ja tiiviitä lähinnä työskentelyaiheisiin johdattelevia. Toteutukseen voi kuulua vierailuluentoja, yritysvierailuja ja/tai yritysprojekteja.
    Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan. Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    . Clegg, S. R., Schwitzer, J., Whittle, A. & Pitelis, C. 2017. Strategy: Theory and Practice. 2nd Ed. Sage Publications tai
    · Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D. & Regnér, P. 2017. Exploring strategy: text and cases. 11th ed. Pearson Education Limited tai
    . Whittington, R. 2019. Opening strategy: professional strategists and practice change, 1960 to today. Oxford University Press 2019, ja
    . Hautz, J ; Seidl, D ; Whittington, R. 2017. Open Strategy: Dimensions, Dilemmas, Dynamics. Long range planning June 2017, Vol.50(3), pp.298-309
    ja
    · Hassi, Paju & Maila 2015. Kehitä kokeillen – organisaation käsikirja. Talentum tai
    · Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. AlmaTalent. Helsinki. tai
    · Kostamo, T. (toim.) 2017. Miten innostusta johdetaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki. tai
    · Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. AlmaTalent. Helsinki.
    Ja/tai muu osoitettu/soveltuva englannin ja suomenkielinen strategiakirjallisuus ja ajankohtaismateriaali.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 21.10.2022

    Ryhmä
    • MASTROMF
    • EVENING
    • ONLINE
    Arviointikriteerit

    Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

    Opettaja

    Eija Kärnä

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    STROM Strategiatyö organisaatioissa

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5