Palvelumuotoilun perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SER006AS2A-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.06.2023 - 18.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.08.2023 - 13.10.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Tuija Koskimäki
- Ryhmät
-
EVENINGIltaopetus
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
TRB3HESERTradenomi liiketalous, 3. lukukausi, monimuoto, Helsinki, palvelujen ja liiketoiminnan kehittäminen
-
LH5IPACUSLH5IPACUS Suuntautumismoduuli (MMT), Palveluliiketoiminta ja asiakkudet
- Opintojakso
- SER006AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
21.8.-13.10.2023
Monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Virtual, Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent.
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
• Palvelumuotoilun prosessi
• Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
• Asiakasymmärrys ja arvolupaus
• Ideointi ja kehittäminen
• Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen
Vastuuopettajat
Tuija Koskimäki
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Suomenkielinen toteutus
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Oppimistehtävät
Yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
•osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
•tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
•osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
•osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti