•   Verkkokauppa myyntikanavana SAL4HM004-3006 15.01.2024-15.03.2024  5   (MASALE, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
    Sisältö
    - Toimintaympäristön analyysi
    - Asiakaskokemus verkkokaupassa
    - Verkkokauppa liiketoimintamallina ja myyntikanavana
    - Monikanavaiset ratkaisut ja markkinapaikat
    - Verkkokaupan perustaminen ja ohjelmistoratkaisut
    - Tuotevalikoiman rakentaminen ja tuotehallinta
    - Verkkokaupan maksutavat ja logistiikka
    - Markkinoinnin suunnittelu, analytiikka ja kohdentaminen
    - Mittaaminen ja myynnin kasvattaminen verkkokaupassa
    - Verkkokaupan strategiset valinnat ja toimintaympäristön analyysi
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tietää monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja tunnistaa erilaisia toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Hän tuntee verkkokaupan rakentamisen lähtökohdat ja ymmärtää markkinoinnin roolin verkkokaupassa. Opiskelija ymmärtää verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet, osaa rakentaa tuotevalikoiman sekä tehdä tuotekuvaukset verkkoon. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa. Hän tuntee jossain määrin ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija on tietoinen keskeisistä verkkokaupan juridisista vaatimuksista.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tunnistaa monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja osaa analysoida toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän ymmärtää B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimuksia. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, soveltuvan tarjonnan ja tuotekuvaukset. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa sekä soveltaa jossain ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee keskeiset verkkokaupan juridiset vaatimukset.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa analysoida monikanavaympäristön mahdollisuuksia sekä toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee hyvin verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimukset. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, sen tarjonnan ja tuotekuvaukset asiakaslähtöisesti.
    Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa ja soveltaa ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee hyvin verkkokaupan juridiset vaatimukset sekä osaa arvioida ja soveltaa niitä verkkokaupassa.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Oppitunnit ja niiden aikana tehdyt tehtävät. Toteutuksen suurimpina tehtävinä yksi yksilö- sekä yksi ryhmätehtävä.

    Vastuuhenkilö

    Hanna Rajalahti

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppituntien aineistot sekä Moodlessa julkaistu oheismateriaali.
    Suositellaan seuraavia ajantasaisia kirjoja, Verkkokauppa-alustat, e-kirja, sekä painettu versio löytyy Haaga-Helian ja/tai 3amk-kirjastoista:

    Oosi, Matti,:Verkkokauppa-alustat : verkkokauppa-alustan valinnan opas
    E-kirja, 2023

    Finne, Sami : Tulevaisuuden verkkokauppa : kasvu ja kehitys
    Kirja 2022

    Työelämäyhteydet

    Vierailevina luennoitsijoina verkkokaupan parissa työskenteleviä ammattilaisia. Tehtävissä on mahdollista hyödyntää opiskelijan työelämäyhteyksiä. Oppimateriaaleissa on käytännön esimerkkejä työelämästä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutuksessa ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan käytännön läheisillä tehtävillä jotka arvioidaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Toteutuksessa tarkastellaan erittäin ajankohtaisia kansainvälisiä ilmiöitä sekä verkkokauppoja. Osa aineistoista on ajantasaista kansainvälistä englanninkielistä materiaalia.

    Ajoitus

    15.01.2024 - 15.03.2024

    Oppimistehtävät

    Tämän toteutuksen suurimmat tehtävät ovat yksi yksilötyö, ja yksi ryhmätyö. Lisäksi oppitunneilla tehdään pienempiä tehtäviä. Yksilötehtävä: Kaksi vaihtoehtoa, joko kirjallisuusanalyysi tai liiketoimintasuunnitelma verkkokaupalle. Ryhmätehtävä:Kahden kansainvälisen tunnetun verkkokaupan analyysi, ja esitys toteutuksen lopussa.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    15.01.2024 - 15.03.2024
    Opetuskerrat iltatunteina tiistaisin lukujärjestyksen mukaan.

    Ryhmä
    • MASALE
    • EVENING
    • CONTACT
    • BLENDED
    • MASALF
    Opettaja

    Jussi Mertanen

    Paikkoja

    31 - 50

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit - arvosana 1

    Opiskelija tietää monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja tunnistaa erilaisia toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Hän tuntee verkkokaupan rakentamisen lähtökohdat ja ymmärtää markkinoinnin roolin verkkokaupassa. Opiskelija ymmärtää verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet, osaa rakentaa tuotevalikoiman sekä tehdä tuotekuvaukset verkkoon. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa. Hän tuntee jossain määrin ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija on tietoinen keskeisistä verkkokaupan juridisista vaatimuksista.

    Arviointikriteerit - arvosana 3

    Opiskelija tunnistaa monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja osaa analysoida toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän ymmärtää B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimuksia. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, soveltuvan tarjonnan ja tuotekuvaukset. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa sekä soveltaa jossain ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee keskeiset verkkokaupan juridiset vaatimukset.

    Arviointikriteerit - arvosana 5

    Opiskelija osaa analysoida monikanavaympäristön mahdollisuuksia sekä toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee hyvin verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimukset. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, sen tarjonnan ja tuotekuvaukset asiakaslähtöisesti.
    Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa ja soveltaa ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee hyvin verkkokaupan juridiset vaatimukset sekä osaa arvioida ja soveltaa niitä verkkokaupassa.–

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5