Moduli on osa Porvoon Campuksen kolmannen (3) tason kompetenssipohjaista opintosuunnitelmaa. Moduli kehittää seuraavia kompetensseja: myynnin ja asiakkuuksien johtaminen, asiakkuusstrategian kehittäminen, taloudellisen ja myynnillisen lisäarvon tuottaminen, talouden analysointitaidot. Tuntemus ja osaaminen relevanteista myynnin ja markkinoinnin työkaluista.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut myynnin pakolliset perus- ja ammattiopinnot. Moduuli on osa Porvoon kampuksen osaamisperusteisen opintosuunnitelman syventävien opintojen kokonaisuutta Myynti ja myynnin johtaminen.
Sisältö
• Myynnin potentiaalin arviointi ja myynnin ennustaminen
• Myyntikanavien valinta
• Yrityksen kilpailuedun varmistaminen myynnin keinoin
• Yrityksen strategiavalinnat myynnin kannalta – Myynti strategian keskiössä
• Myynnin organisointi ja osaaminen eri tehtävissä
• Asiakasstrategiat ja kokonaisymmärrys asiakkuuksista
• Asiakassuhteiden luominen, kehittäminen ja ylläpitäminen
• Asiakastieto ja segmentointi myynnin näkökulmasta
• Asiakaskannattavuus ja asiakasluokittelut
• Myyntibudjetointi, tavoitteiden aseta
• Tuotteistaminen / myynnin kannattavuuslaskelmat
• Myynnin ja markkinoinnin järjestelmät sekä analytiikka
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelijalla on perustaidot kannattavan myyntistrategian kehittämiseen. Hän osaa johtaa myyntiä tarkasti annettujen ohjeiden mukaan ja muiden opiskelijoiden ja ohjaajien tuella. Hänellä on heikot myyntistrategiset taidot. Hän ymmärtää heikosti yrityksen myynnin ja asiakkuuksien merkityksen yrityksen taloudellisen lisäarvon tuotantoprosessissa. Hänellä on heikko ymmärrys kannattavien myyntiprosessien luomisesta. Hän kykenee työskentelemään ainoastaan muiden avustamana. Hänellä on heikot taidot asiakkaiden kannattavuuden arvioinnissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää kannattavan myyntistrategian kehittämisenmerkityksen. Hän osaa melko hyvin itsenäisesti asettaa tavoitteita. Hänellä on melko hyvät myyntistrategiset taidot. Hän ymmärtää yrityksen myynnin ja asiakkuuksien merkityksen yrityksen taloudellisen lisäarvon tuotantoprosessissa. Hänellä on ymmärrys kannattavien myyntiprosessien luomisesta. Hän kykenee työskentelemään itsenäisesti. Hän pystyy arvioimaan asiakkuuksien kannattavuutta ja kykenee hyödyntämään myynnin ja markkinoinnin järjestelmiä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija kykenee kehittämään kannattavan myyntistrategian. Hän osaa itsenäisesti asettaa tavoitteita. Hänellä on hyvät myyntistrategiset taidot. Hän pystyy kehittämään yrityksen myyntiä ja asiakkuuksia osana yrityksen taloudellisen lisäarvon tuotantoprosessia. Hänellä osaa kehittää kannattavia myyntiprosesseja. Hän kykenee työskentelemään itsenäisesti ja ohjaamaan muita. Hän pystyy kehittämään asiakkuusstrategioita sekä kykenee hyödyntämään itsenäisesti myynnin ja markkinoinnin järjestelmiä.