• Research i designprocessen
• Kreativa metoder och verktyg
• Konceptförslag och konceptutveckling
• Visualisering av koncept
• Visuell identitet och branding
• Marknadskommunikation och innehåll
• Tjänstemarknadsföring
• Strategisk marknadsföring
Närundervisning, workshopar, självstudier, utvärdering av egen inlärning
Bergström, Bo 2016. Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. Carlssons.
Bergström, Lundgren & Flessa. 2008. Grafisk kommunikation. Liber.
Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, 2008. Visuell retorik. Liber.
Dadner, Calvert & Casey, 2010. Graphic Design School.
Dahlén, Lange & Rosengren 2017. Optimal marknadskommunikation. Liber.
Echeverri & Edvardsson 2002. Marknadsföring i tjänsteekonomin
Grönroos, Christian 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Talentum
Johansson, Lundberg & Ryberg 2008. Grafisk Kokbok. Guiden till grafisk produktion.
Koblanck, H., 2003. Typografi, bild och grafisk design.
Mårtenson, Rita 2009. Marknadskommunikation – kunden, varumärket och lönsamhet. Studentlitteratur.
Nieminen, T.,2008. Visuaalinen markkinointi
Nygren, H. 2014. Grafisk Design. Orosdi-Back.
Park Ji Yong.2007. Visual Communication in Digital Design.
Raninen & Rautio 2003. Mainonnan ABC. Werner Söderström
Rivers C. Logoart, Innovation in Logo Design.
Takala-Schreib, Vuokko 2016. Visuaalinen kuluttaminen: katseita, makuja ja muotokieliä. Aalto-yliopisto
Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity
Zeithaml & Bitner et al (ex 2016). Services marketing : integrating customer focus across the firm. McGraw-Hill Education.
Uppdragsgivare: Beautysalonger
Porvoon toimipiste
18.01.2021 - 21.05.2021
Projektplan och undersökningsplan (godkänd/underkänd) 3.2 2. Nulägesanalys 20 % 7.3 3. Salongskoncept 50% - Visuell slutrapport 16.5 A) Individuellt förslag/utkast (30%) till ett salongkoncept affärsidé (Vad? Hur? Vem? Varför?) samt kundlöftet. Presentation i grupp 24.3 kl. 12. Max 10–15 minuter per person. Deadline 23.3. B) Slutliga salongskoncept (70%): affärsidén, tjänstekonceptet, sinnesmarknadsföring, kundupplevelsen, varumärkets feel and look. Utrymmen och miljön ur upplevelse- och försäljningssynvinkel samt merförsäljningmöjligheter. Deadline 16.5. Presentation 18.5 kl. 9. 4. Innehållsmarknadsföringsplan 30 % 16.5 – Visuell rapport (samma template men skild rapport) Mål, ideala kunden (buyer persona), köpstig (köpresa), typ av innehåll och kanaler, tidtabell, uppföljning. 5. Aktivitet och attityd inverkar höjande eller sänkande. Mellandeadlines: Tjänstekonceptet: 11.4 (ex i word eller powerpoint) Salongens visuella identitet 25.4 Marknadskommunikationskonceptet: 25.4 (word eller powerpoint) Visuella slutrapporten 16.5 (Indesign)
04.01.2021 - 15.01.2021
Opinnollistaminen tai näyttö
Marina Karlqvist, Maria Vickholm, Susanne Nyholm
15 - 40
Vitsord 1
Studeranden kan med hjälp tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en svag helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan med hjälp generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har just inte utvecklats. Konceptförslagen är framtagna utan en förståelse för kontexten eller för det insamlade datamaterialet. Har bidragit med sin del till konceptet men resultatet är svagt. Har gjort ett koncept som till en del motsvarar briefen/uppdraget men i konceptet finns vissa brister. Har för det mesta deltagit i projektet och har hållit deadlinen för det mesta.
Vitsord 3
Studeranden kan tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa innehåll. Studeranden kan generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och en veckling kan skönjas. Studeranden kan påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Har bidragit med sin del till konceptet och resultatet är bra. Har gjort ett koncept som motsvarar briefen/uppdraget men konceptet kunde ha utvecklats. Har deltagit i projektet och har hållit deadlinen.
Vitsord 5
Studeranden kan självständigt tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en mycket bra helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa betydelsefullt och flytande innehåll. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och utvecklats. Studeranden kan på ett utmärkt sätt påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Studeranden har bidragit till konceptet utöver sin egen del, har tagit ansvar och sett helheter. Har gjort ett fullständigt och innovativt koncept som motsvarar briefen/uppdraget och kan användas som sådan.
VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5