•   Coaching ja fasilitoinnin taito ORG2HM003-3014 28.03.2022-20.05.2022  5   (MAPO, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    - Omien coaching- ja fasilitointivalmiuksien ja kehittämistarpeiden analysointi
    - Coaching ja fasilitointi ohjauksena, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona
    - Dialoginen puhe ja kuunteleminen
    - Fasilitoinnin merkitys ja hyödyntäminen päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
    - Fasilitoinnin tavoitelähtöiset menetelmät
    - Ryhmädynamiikka
    - Fasilitointiosaaminen käytännössä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tuntee ohjauslähtöisen yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen organisaation kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ohjaajana (coachina) ja fasilitaattorina).
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja syventää ja soveltaa dialogista vuorovaikutuskompetenssiaan tutkimus- ja ammattikirjallisuuden avulla. Hän kykenee asettumaan sekä ohjaajan että ohjattavan asemaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina). ja soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmänohjauskompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Hän osaa valita tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
    Lisätiedot
    Opintojakso korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssit Johtamisviestintä ja Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja osaamisen arviointi.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Sisältö

    - Omien coaching- ja fasilitointivalmiuksien ja kehittämistarpeiden analysointi
    - Coaching ja fasilitointi ohjauksena, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona
    - Dialoginen puhe ja kuunteleminen
    - Fasilitoinnin merkitys ja hyödyntäminen päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
    - Fasilitoinnin tavoitelähtöiset menetelmät
    - Ryhmädynamiikka
    - Fasilitointiosaaminen käytännössä

    Toteutustapa

    Yhteiset sessiot: käydään läpi keskeisiä teemoja ja viitekehyksiä ja kokeillaan yhdessä erilaisia coaching- ja fasilitointimenetelmiä. Yhteiset sessiot ovat tärkeitä yhdessä oppimisen ja jakamisen alustoja.

    Pienryhmätyöskentely: Ensimmäisellä kerralla muodostetaan 4-5 henkilön pienryhmät, joissa osallistujat voivat harjoitella coachingia ja fasilitointia, sekä yhdessä tutkia niihin liittyviä teemoja. Jokainen pienryhmä kokoontuu vähintään 5 kertaa, ja yksi jäsen kerrallaan vastaa tilaisuuden fasilitoinnista.

    Henkilökohtainen työskentely: Osallistujat tekevät itseanalyysin, ja sen perusteella valitsevat oppimistehtävien fokuksen ja tekevät itselleen suunnitelman coaching- ja fasilitointitaitojen oppimiseksi. Jokainen etsii omaan aiheeseen sopivia lähteitä, joihin tutustuu ja hyödyntää oppimistehtävien laatimisessa. Jokainen tekee oppimistekoja suunnitelmansa perusteella, havainnoi omaa tekemistä ja oppimista ja jakaa oivalluksia yhteisissä sessioissa ja omassa pienryhmässä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Carlsson, M ja Forssell, C. 2017. Esimies ja coaching-oivaltava coaching johtamisen työkaluna. E-kirja.

    De Bono, E. 1985. Six thinking hats.

    Heinonen, S. et al. 2012. Kaikkien aivot käyttöön. E-kirja.

    Kantokorpi Piritta (2012): Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. E-kirja.

    Kupias. 2016. Toimijuus työssä. Tukena työnohjaus, coaching, mentorointi ja fasilitointi. Helsingin Yliopisto koulutuspalvelut.

    Kaihovirta et al. 2019. Heittäytymistarinoita fasilitoijilta. OIVA-hanke. Metropolia ammattikorkeakoulu.

    Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava.

    Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. E-kirja.

    Rock, D. 2009. Your Brain at Work. E-kirja.

    Sipponen-Damonte, Mirjami. 2020 Varmuutta fasilitointiin. E-kirja.

    Starr, J. 2012. The coaching manual. E-kirja.

    Työelämäyhteydet

    Osaamista ja oppimistehtäviä sovelletaan työelämän tarpeisiin.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä.

    Ajoitus

    28.03.2022 - 20.05.2022

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1 (henkilökohtainen) Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen: 60% Oppimistehtävä 2 (henkilökohtainen): Fasilitointikokeilu: 40%

    Ilmoittautumisaika

    03.01.2022 - 25.03.2022

    Aikataulu

    Maanantai-iltaisin klo 16:45-19:50

    Ryhmä
    • MAPO
    • EVENING
    • CONTACT
    Opettaja

    Marika Alhonen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit

    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Opiskelija tuntee ohjauslähtöisen yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen organisaation kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ohjaajana (coachina) ja fasilitaattorina).

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja syventää ja soveltaa dialogista vuorovaikutuskompetenssiaan tutkimus- ja ammattikirjallisuuden avulla. Hän kykenee asettumaan sekä ohjaajan että ohjattavan asemaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Edellisen lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmänohjauskompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Hän osaa valita tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5