Coaching ja fasilitoinnin taito (5 op)

Toteutuksen tunnus: ORG2HM003-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 25.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Marika Alhonen
Ryhmät
MAPO
Master, Porvoo
EVENING
Iltaopetus
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
ORG2HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Maanantai-iltaisin klo 16:45-19:50

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksolla toteutetaan coaching-työpajoja ja harjoitussessioita (peer-coaching) sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessist löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Oppimateriaalit

Carlsson, M ja Forssell, C. 2017. Esimies ja coaching-oivaltava coaching johtamisen työkaluna. E-kirja.

De Bono, E. 1985. Six thinking hats.

Heinonen, S. et al. 2012. Kaikkien aivot käyttöön. E-kirja.

Kantokorpi Piritta (2012): Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. E-kirja.

Kupias. 2016. Toimijuus työssä. Tukena työnohjaus, coaching, mentorointi ja fasilitointi. Helsingin Yliopisto koulutuspalvelut.

Kaihovirta et al. 2019. Heittäytymistarinoita fasilitoijilta. OIVA-hanke. Metropolia ammattikorkeakoulu.

Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava.

Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. E-kirja.

Rock, D. 2009. Your Brain at Work. E-kirja.

Sipponen-Damonte, Mirjami. 2020 Varmuutta fasilitointiin. E-kirja.

Starr, J. 2012. The coaching manual. E-kirja.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Sisältö

- Omien coaching- ja fasilitointivalmiuksien ja kehittämistarpeiden analysointi
- Coaching ja fasilitointi ohjauksena, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona
- Dialoginen puhe ja kuunteleminen
- Fasilitoinnin merkitys ja hyödyntäminen päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Fasilitoinnin tavoitelähtöiset menetelmät
- Ryhmädynamiikka
- Fasilitointiosaaminen käytännössä

Toteutustapa

Yhteiset sessiot: käydään läpi keskeisiä teemoja ja viitekehyksiä ja kokeillaan yhdessä erilaisia coaching- ja fasilitointimenetelmiä. Yhteiset sessiot ovat tärkeitä yhdessä oppimisen ja jakamisen alustoja.

Pienryhmätyöskentely: Ensimmäisellä kerralla muodostetaan 4-5 henkilön pienryhmät, joissa osallistujat voivat harjoitella coachingia ja fasilitointia, sekä yhdessä tutkia niihin liittyviä teemoja. Jokainen pienryhmä kokoontuu vähintään 5 kertaa, ja yksi jäsen kerrallaan vastaa tilaisuuden fasilitoinnista.

Henkilökohtainen työskentely: Osallistujat tekevät itseanalyysin, ja sen perusteella valitsevat oppimistehtävien fokuksen ja tekevät itselleen suunnitelman coaching- ja fasilitointitaitojen oppimiseksi. Jokainen etsii omaan aiheeseen sopivia lähteitä, joihin tutustuu ja hyödyntää oppimistehtävien laatimisessa. Jokainen tekee oppimistekoja suunnitelmansa perusteella, havainnoi omaa tekemistä ja oppimista ja jakaa oivalluksia yhteisissä sessioissa ja omassa pienryhmässä.

Työelämäyhteydet

Osaamista ja oppimistehtäviä sovelletaan työelämän tarpeisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä.

Oppimistehtävät

Oppimistehtävä 1 (henkilökohtainen) Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen: 60%

Oppimistehtävä 2 (henkilökohtainen): Fasilitointikokeilu: 40%

Arviointitavat

Arviointikriteerit

Arviointikriteeri - arvosana 1

Opiskelija tuntee ohjauslähtöisen yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen organisaation kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ohjaajana (coachina) ja fasilitaattorina).

Arviointikriteeri - arvosana 3

Edellisen lisäksi opiskelija kehittää omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja syventää ja soveltaa dialogista vuorovaikutuskompetenssiaan tutkimus- ja ammattikirjallisuuden avulla. Hän kykenee asettumaan sekä ohjaajan että ohjattavan asemaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.

Arviointikriteeri - arvosana 5

Edellisen lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmänohjauskompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Hän osaa valita tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.

Siirry alkuun