•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3060 16.01.2023-19.05.2023  5   (REB1PC1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Work&Stydy opinnollistamisessa opiskelija työskentelee omalla työpaikallaan opintojakson osaamistavoitteisiin liittyvissä typötehtävissä mahdollisuuksien mukaan.
    Lähitapaamiset tukevat oppimista ja käytettävissä olevan ajan mukaan ohjausta & vertaistukea muilta opiskelijoiltla.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bergström ja Leppänen, 2015 - 2021 Yrityksen asiakasmarkkinointi. Muu materiaali löytyy opintojakson Teamista.

    Työelämäyhteydet

    Work&Stydy opinnollistamisessa opiskelija työskentelee omalla työpaikallaan opintojakson osaamistavoitteisiin liittyvissä typötehtävissä mahdollisuuksien mukaan.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.01.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Arvioitavat tehtävät: Markkinoinnin käsitteet, Markkinointimix ja asiakaspersoona & ostopolku sekä näyttötilaisuuden esitys ja keskusteluun osallistuminen/aktiivisuus Work&Stydy opinnollistamisessa opiskelija työskentelee omalla työpaikallaan opintojakson osaamistavoitteisiin liittyvissä typötehtävissä mahdollisuuksien mukaan.

    Ilmoittautumisaika

    09.01.2023 - 13.01.2023

    Aikataulu

    Aloituskerta ti 24.1.2023 lukujärjestyksen mukaan
    2. lähitapaaminen ti 14.3.2023 lukujärjestyksen mukaan
    3. tapaaminen = näyttötilaisuus ti 9.5.2023

    Ryhmä
    • REB1PC1
    • WORKSTUDY
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ei valinnaisia oppimistapoja, tämä on Work&Study muoto

    Opettaja

    Sari Auranen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Tehtävien arviointikriteerit esitellään opiskelijoille aloituskerralla. Tehtävillä on eri painoarvot.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5