•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3012 24.10.2022-16.12.2022  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson kirjalähteet
    Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi Verkko-osoite
    Lisälukemisto
    Kotler, P., Armstrong, G. & Opresnik, M. O. 2018. Principles of marketing. 17 e. Global edition. Harlow, England: Pearson Verkko-osoite
    Armstrong, G. k., Kotler, P. & Opresnik, M. O. 2023. Marketing: An introduction. Fifteenth edition. Global edition. Harlow, England: Pearson

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä Opintojakson tentti, 0-30 pistettä Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä Yksilösuoritteinen, suoritetaan opintojakson lopuksi Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön. Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2. Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

    Ilmoittautumisaika

    15.08.2022 - 21.10.2022

    Aikataulu

    Aikataulu (alustava), tarkempi aikataulu julkaistaan Mooldessa

    Viikot ovat opetusviikkoja

    Viikko 1 Opintojakson esittely
    Viikko 2 Asiakasymmärrys
    Viikko 3 Tiimitehtävä 1 esitys, markkinointimix, tuote- ja brändi,
    Viikko 4 Hinta, saatavuus ja palveluympäristö
    Viikko 5 Henkilöstö, asiakaspalvelu ja prosessit
    Viikko 6 Markkinointiviestintä
    Viikko 7 Vastuullisuus markkinoinnissa
    Viikko 8 Tiimitehtävä 2 esittäminen, opintojakson tentti


    Kurssin aikataulu löytyy opintojakson esittely välilehdeltä

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR1PA3
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    kts. opintojaksokuvaus

    Opettaja

    Satu Harkki

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

    90 – 100 5
    80 – 89 4
    70 – 79 3
    60 – 69 2
    50 – 59 1
    alle 50 pistettä hylätty

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5