Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 21.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Satu Harkki
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
TR1PA3
Tradenomi liiketalous, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 3
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Aikataulu (alustava), tarkempi aikataulu julkaistaan Mooldessa

Viikot ovat opetusviikkoja

Viikko 1 Opintojakson esittely
Viikko 2 Asiakasymmärrys
Viikko 3 Tiimitehtävä 1 esitys, markkinointimix, tuote- ja brändi,
Viikko 4 Hinta, saatavuus ja palveluympäristö
Viikko 5 Henkilöstö, asiakaspalvelu ja prosessit
Viikko 6 Markkinointiviestintä
Viikko 7 Vastuullisuus markkinoinnissa
Viikko 8 Tiimitehtävä 2 esittäminen, opintojakson tentti


Kurssin aikataulu löytyy opintojakson esittely välilehdeltä

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjalähteet
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi Verkko-osoite
Lisälukemisto
Kotler, P., Armstrong, G. & Opresnik, M. O. 2018. Principles of marketing. 17 e. Global edition. Harlow, England: Pearson Verkko-osoite
Armstrong, G. k., Kotler, P. & Opresnik, M. O. 2023. Marketing: An introduction. Fifteenth edition. Global edition. Harlow, England: Pearson

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

kts. opintojaksokuvaus

Oppimistehtävät

Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat

T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä

T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä

Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä
Yksilösuoritteinen, suoritetaan opintojakson lopuksi

Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

Arviointitavat

Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

90 – 100 5
80 – 89 4
70 – 79 3
60 – 69 2
50 – 59 1
alle 50 pistettä hylätty

Siirry alkuun