Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2022 - 21.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Satu Harkki
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
TR1PA3Tradenomi liiketalous, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 3
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Aikataulu (alustava), tarkempi aikataulu julkaistaan Mooldessa
Viikot ovat opetusviikkoja
Viikko 1 Opintojakson esittely
Viikko 2 Asiakasymmärrys
Viikko 3 Tiimitehtävä 1 esitys, markkinointimix, tuote- ja brändi,
Viikko 4 Hinta, saatavuus ja palveluympäristö
Viikko 5 Henkilöstö, asiakaspalvelu ja prosessit
Viikko 6 Markkinointiviestintä
Viikko 7 Vastuullisuus markkinoinnissa
Viikko 8 Tiimitehtävä 2 esittäminen, opintojakson tentti
Kurssin aikataulu löytyy opintojakson esittely välilehdeltä
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjalähteet
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi Verkko-osoite
Lisälukemisto
Kotler, P., Armstrong, G. & Opresnik, M. O. 2018. Principles of marketing. 17 e. Global edition. Harlow, England: Pearson Verkko-osoite
Armstrong, G. k., Kotler, P. & Opresnik, M. O. 2023. Marketing: An introduction. Fifteenth edition. Global edition. Harlow, England: Pearson
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
kts. opintojaksokuvaus
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat
T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä
T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä
Opintojakson tentti, 0-30 pistettä
Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä
Yksilösuoritteinen, suoritetaan opintojakson lopuksi
Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.
Arviointitavat
Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:
90 – 100 5
80 – 89 4
70 – 79 3
60 – 69 2
50 – 59 1
alle 50 pistettä hylätty