•   Strateginen brändin rakentaminen MAR001AS2A-3012 15.01.2024-15.03.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
    - tuntee brändin rakentamisen keskeisen käsitteistön.
    - ymmärtää vastuullisen brändi- ja markkinointistrategian merkityksen liiketoiminnalle, markkinoinnille ja johtamiselle.
    - tuntee asiakaslähtöisen brändinrakennuksen elementit ja osaa rakentaa brändistrategian, jossa on huomioitu vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys.
    - osaa soveltaa brändäyksen ja markkinointiviestinnän teorioita käytäntöön digitaalisessa toimintaympäristössä.
    - osaa analysoida brändejä ja hyödyntää tätä tietoa brändimarkkinoinnin kehittämiseen.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
    Sisältö
    - Brändistrategia: Asiakaslähtöinen arvonmuodostus liiketoiminnan perustana, bränditarina, brändi-identiteetti, brändipositio, brändipersoona, brändiarvon osatekijät

    - Vastuullisen brändistrategian suunnittelu ja jalkautus

    - Brändikokemuksen kehittäminen johdonmukaisesti eri kohtaamispisteissä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee brändistrategiaan liittyvät peruskäsitteet. Hän osaa nimetä joitain brändistrategian tavoitteita ja ymmärtää brändäyksen roolin yrityksen kilpailukeinona.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa kuvata brändistrategian keskeiset käsitteet sekä prosessit. Hän ymmärtää sen roolin organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja suunnitella brändimarkkinoinnin ratkaisuja, joissa huomioidaan vastuullisuus.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija hallitsee brändistrategian käsitteet sekä prosessit. Hän osaa arvioida ja soveltaa bränditeoriaa sekä erilaisia brändäyksen viitekehyksiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen brändistrategian ja sen avulla lisäarvoa asiakkaalle, vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa analysoida brändejä ja arvioida brändistrategian toteutumista markkinoinnissa. Hänellä on taito viestiä ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähitapaamiset; luennot, luennoilla tehtävät tehtävät & ohjaus
    Itsenäinen työskentely
    Tiimityöskentely

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Itsenäisesti haettu brändikirjallisuus ja projektiin liittyvä taustamateriaali
    Luennot ja muu tunneilla jaettu materiaali

    Suositeltava kirjallisuus:

    Aaker, D. A. (2010).Building strong brands. Pocket Books/Simon & Schuster.

    Keller, K. & Swaminathan. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Pearson. Harlow, UK.

    Ruokolainen, P. (2020) Brändikirja. Kauppakamari.

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävät linkittyvät työelämään; oppimistehtävä 2 Yrityscase Vierailijaluento/ mahdolliset vierailut

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Yritysesimerkit sisältävät myös kansainvälisiä esimerkkejä.

    Ajoitus

    15.01.2024 - 15.03.2024

    Oppimistehtävät

    Yksilötehtävät 1-3 40 % arvosanasta Projektityö ryhmässä Yrityscase: Brändistrategian kuvaus, analyysi, kehitysideat, esitys ja argumentointi 60 % arvosanasta

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    Esitellään opintojakson alussa
    kts lukujärjestys

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR3HEMAR1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistaminen

    Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Mia-Maria Salmi

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Opiskelija hallitsee brändistrategian käsitteet sekä prosessit. Hän osaa arvioida ja soveltaa bränditeoriaa sekä erilaisia brändäyksen viitekehyksiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen brändistrategian ja sen avulla lisäarvoa asiakkaalle, vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa analysoida brändejä ja arvioida brändistrategian toteutumista markkinoinnissa. Hänellä on taito viestiä ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Opiskelija osaa kuvata brändistrategian keskeiset käsitteet sekä?prosessit. Hän ymmärtää sen roolin organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja suunnitella brändimarkkinoinnin ratkaisuja, joissa huomioidaan vastuullisuus.

    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Opiskelija tuntee brändistrategiaan liittyvät peruskäsitteet. Hän osaa nimetä joitain brändistrategian tavoitteita ja ymmärtää brändäyksen roolin yrityksen kilpailukeinona.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5