•   Tiedostava johtajuus ja mindfulness LEA8LH107-3012 22.08.2022-14.10.2022  3   (LHIPAVV, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Läsnäolo on yhä enenevässä määrin valunut johtamisen ytimeen. Tutkimukset osoittavat, että mindfulness-harjoitteet ja tähän hetkeen fokusoiva läsnäolo hiljentää mieltä, vähentää kuormitusta ja parantaa johtamisen ja päätöksenteon fokusta.
    Itsensä ja muiden johtaminen edellyttää kykyä tunnistaa mahdollisuuksia epävarmuuden ja keskeneräisyyden keskellä. Strategian eläminen arjessa vaatii keskittymiskykyä sekä tilaa nähdä ja toimia tässä ja nyt. Kun yksilö kykenee olemaan läsnä omassa kokemuksessaan ja sitä säätelemään, hän havaitsee selkeämmin ympärillä olevat mahdollisuudet ja pystyy niitä hyödyntämään.
    Jaksolla opiskelija harjoittaa kykyään keskittyä ja nähdä omaa automaatiota ja reagointitapaa erilaisissa tilanteissa, sekä löytää mahdollisuuksia suunnata kohti visiota ohi rajoittavien tekijöiden.
    Säännöllisten ja toistuvien muodollisten harjoitteiden kautta osallistuja luo pohjaa läsnäolon, tietoisuuden ja hyväksynnän siirtymiseen arkeen. Lisääntynyt henkinen kestävyys mahdollistaa yksilöstä itsestään kumpuavan merkityksellisen ja luovan toiminnan. Itseohjautuvuus luo puolestaan edellytyksiä kestävämmälle toimintatavalle muutoksen keskellä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ei lähtötasovaatimuksia.
    Sisältö
    Toteutuksella yhdistetään läsnäoloharjoituksia tiedostavaa ajattelu- ja toimintatapaa edistäviin teemoihin ja harjoitteisiin.
    • Hengitys-, mietiskely- ja joogaharjoitukset
    • Arkeen yhdistettävät epämuodolliset harjoitteet
    • Läsnäolo sekä uudistumisen mahdollisuus tässä ja nyt täydentämässä ratkaisu- ja tavoitekeskeistä toimintatapaa
    • Uskomukset ja niiden vaikutus kulttuuriin, toimintaan ja yksilön liittymiseen yhteisöön
    • Tunteet voimavarana ja rajoittajana
    • Visioon suuntaaminen ohi rajoittavien tekijöiden
    • Läsnäolon ja hyväksynnän merkitys uudistumiselle ja luovuudelle
    • Kohti kokeilevaa organisaatiokulttuuria – miten luoda tilaa yksilöstä lähtevälle johtajuudelle
    • Kokonaisvaltainen työskentely useiden eri kanavien kautta: äly, tunteet, keho, läsnäolo, mielikuvat ja intuitio
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tunnistaa läsnäolon tarpeellisuuden ja kykenee jossain määrin harjoittamaan arjessa. Kykenee hahmottamaan tekijöitä, jotka vievät pois läsnäolosta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Integroi harjoitteita suhteellisen säännöllisesti arjessa. Tunnistaa omaa automaatiota ja reaktiotapoja, ja kykenee jossain määrin vaikuttamaan niihin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Integroi ja toteuttaa arjessa läsnäoloa ja tiedostavaa toimintatapaa. On löytänyt itselleen sopivia tapoja integroida harjoitteita omaan elämään. Tunnistaa omia tunne- ja reaktiomalleja ja on löytänyt tapoja olla läsnä ja toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa.
    Lisätiedot
    Nina Niemi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus ja itsenäista opiskelua ja harjoittamista

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Wihuri, A-J. Mindfulness työssä - Tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan, E-kirja, 2014, Alma Talent
    Mahdollinen muu opettajan nimeämä materiaali.

    Työelämäyhteydet

    Materiaalin ja oman pohdinnan kautta.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Mindfulness on kansainvälinen menetelmä.

    Ajoitus

    22.08.2022 - 14.10.2022

    Oppimistehtävät

    Henkilökohtainen oppimis- ja kehityspäiväkirja 100/100 p

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Seuraa aikataulua Moodlessa. Lähiopetus Pasilan kampuksella joka tiistai ilta.

    Ryhmä
    • LHIPAVV
    • EVENING
    • CONTACT
    Opettaja

    Nina Niemi

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tunnistaa läsnäolon tarpeellisuuden ja kykenee jossain määrin harjoittamaan arjessa. Kykenee hahmottamaan tekijöitä, jotka vievät pois läsnäolosta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Integroi harjoitteita suhteellisen säännöllisesti arjessa. Tunnistaa omaa automaatiota ja reaktiotapoja, ja kykenee jossain määrin vaikuttamaan niihin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Integroi ja toteuttaa arjessa läsnäoloa ja tiedostavaa toimintatapaa. On löytänyt itselleen sopivia tapoja integroida harjoitteita omaan elämään. Tunnistaa omia tunne- ja reaktiomalleja ja on löytänyt tapoja olla läsnä ja toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa.

    Koulutus

    HELI Liiketalouden koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5