Innovativ företagsamhet och finansiering (5 sp)

Kod: LEA2VM2202-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid
13.06.2022 - 19.08.2022
Registrering för implementering har avslutats.
Tajmning
22.08.2022 - 16.12.2022
Implementeringen har avslutats.
Antal studiepoäng
5 sp
FUI-andel
5 sp
Verksamhetspunkt
Porvoon toimipiste
Undervisningsspråk
svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 40
Utbildning
VIMA
Lärare
Katri Heikkinen
Kai Pietilä
Grupper
BLENDED
Monimuotototeutus
Kurs
LEA2VM2202

Vitsordsskala

H-5

Periodisering av innehållet

Period 1: Torsdagar 14-16,45, Period 2: Fredagar 8-10.45

34 Intro (Katri & Kai), Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare (Kai)

35 Repetition av resultat- och balansräkning (Kai) Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, innovativ företagsamhet, Uppgift 3 noggrannare (Katri)

36 Diskussion kring uppgift 1 + COVID19/världsläget och företagsverksamhet (Katri & Kai), LAB8 demosession TrendCanvas (Katri)

37 Finansiering Kort- och långtids finansiering (Intro uppgift 5.1 Kai), LAB8 sessioner (alla)

38 Cesimhandledning (genomgång av övningsrundan), LAB8 sessioner

39 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning

40 Finansiering (intro uppgift 5.2 Kai), LAB sessioner (alla)

41 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning

42 INTENSIVVECKA

43 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration

44 Räkna framtidsvärde & nuvärde (Kai)

45 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration

46 Företagare + Finansiering (Intro uppgift 5.3), Cesimhandledning (Kai)

47 Företagare + Cesimhandledning

48 Företagare

49 Företagare + Feedback (Katri & Kai)

Utförandemetoder

a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen

b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Ries, Eric. 2011. The Lean startup
Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.

Undervisningsmetoder

Forskande och utvecklande inlärning
Projekt: Studerande jobbar på sina egna företagsideer
Företagsbesök: Nya företag som berättar om vad det innebär att sätta igång ett företag, att växa, att finansiera verksamheten. Varje studerande besöker 2 företag. Insikterna presenteras på följande session.
Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
Grupparbete
Självutvärdering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

N/A

Internationella kontakter

Ta del av MOOC

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Kontaktperson: Kai Pietilä. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 4.9.2022 . Diskussion kring ämnet 8.9.2022. (10 % av vitsordet)


Uppgift 2: Gästföreläsare/reflektion av webinarium (parvis) - deadline 11.12.2022 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Alternativt går även att delta i ett intressant webinarium kring företagande. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom eller på Campus. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång under veckorna 46-49. Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken. Om man väljer att delta i ett webinarium kan man välja att själv berätta om sina lärdomar live eller banda in.


Uppgift 3: LAB 8 verktyg (3 personers team) - deadline 30.10 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra (kan vara på plats på Campus eller i Zoom) på svenska eller finska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 37-41 (tidpunkten bestäms senast vecka 35).


Uppgift 4: MOOC: Startup-corporate collaboration. Detta sker i period 2 (veckorna 43-46). Ni deltar i en internationell nätkurs och genomför uppgifter relaterat till samarbete mellan företag och startups - deadline och bedömning enligt MOOC:ens instruktioner. (20 % av vitsordet). Ni får arbeta med denna under lektionstid veckorna 43 & 45.


Uppgift 5: 40 % Beauty Salong (5 grupper) – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai)
Deadline Uppgift 5.1: 18.9, 5.2: 9.10 & 5.3:4.11.

Tilläggsuppgifter

Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering

Siirry alkuun