Forskande och utvecklande inlärning
Projekt: Studerande jobbar på sina egna företagsideer
Företagsbesök: Nya företag som berättar om vad det innebär att sätta igång ett företag, att växa, att finansiera verksamheten. Varje studerande besöker 2 företag. Insikterna presenteras på följande session.
Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
Grupparbete
Självutvärdering
Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Ries, Eric. 2011. The Lean startup
Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.
Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.
Porvoon toimipiste
N/A
Ta del av MOOC
22.08.2022 - 16.12.2022
Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 4.9.2022 . Diskussion kring ämnet 8.9.2022. (10 % av vitsordet) Uppgift 2: Gästföreläsare/reflektion av webinarium (parvis) - deadline 11.12.2022 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Alternativt går även att delta i ett intressant webinarium kring företagande. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom eller på Campus. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång under veckorna 46-49. Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken. Om man väljer att delta i ett webinarium kan man välja att själv berätta om sina lärdomar live eller banda in. Uppgift 3: LAB 8 verktyg (3 personers team) - deadline 30.10 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra (kan vara på plats på Campus eller i Zoom) på svenska eller finska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 37-41 (tidpunkten bestäms senast vecka 35). Uppgift 4: MOOC: Startup-corporate collaboration. Detta sker i period 2 (veckorna 43-46). Ni deltar i en internationell nätkurs och genomför uppgifter relaterat till samarbete mellan företag och startups - deadline och bedömning enligt MOOC:ens instruktioner. (20 % av vitsordet). Ni får arbeta med denna under lektionstid veckorna 43 & 45. Uppgift 5: 40 % Beauty Salong (5 grupper) – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai) Deadline Uppgift 5.1: 18.9, 5.2: 9.10 & 5.3:4.11.
13.06.2022 - 19.08.2022
Period 1: Torsdagar 14-16,45, Period 2: Fredagar 8-10.45
34 Intro (Katri & Kai), Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare (Kai)
35 Repetition av resultat- och balansräkning (Kai) Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, innovativ företagsamhet, Uppgift 3 noggrannare (Katri)
36 Diskussion kring uppgift 1 + COVID19/världsläget och företagsverksamhet (Katri & Kai), LAB8 demosession TrendCanvas (Katri)
37 Finansiering Kort- och långtids finansiering (Intro uppgift 5.1 Kai), LAB8 sessioner (alla)
38 Cesimhandledning (genomgång av övningsrundan), LAB8 sessioner
39 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning
40 Finansiering (intro uppgift 5.2 Kai), LAB sessioner (alla)
41 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning
42 INTENSIVVECKA
43 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration
44 Räkna framtidsvärde & nuvärde (Kai)
45 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration
46 Företagare + Finansiering (Intro uppgift 5.3), Cesimhandledning (Kai)
47 Företagare + Cesimhandledning
48 Företagare
49 Företagare + Feedback (Katri & Kai)
Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Kontaktperson: Kai Pietilä. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet.
Utvärderingssamtal, feedback på första versioner av kursarbeten, kollegial utvärdering
Kai Pietilä, Katri Heikkinen
15 - 40
Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering
VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
5.00 op
2.00 op
H-5