•   Innovativ företagsamhet och finansiering LEA2VM2202-3006 22.08.2022-16.12.2022  5   (BLENDED, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Denna fördjupade modul är en del av den kompetensbaserade läroplanen vid Borgå Campus. På denna modul utvecklas följande kompetenser: innovativt företagande, utveckling av företagsverksamhet, skapande av ekonomiskt mervärde, analyseringskunskaper i finansiering, förmåga att analysera och använda sig av olika finansieringsalternativ, bedömning av förutsättningarna till framgångsrikt företagande.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Denna fördjupade modul är en del av den kompetensbaserade läroplanen vid Borgå Campus
    Sisältö
    Företagsverksamhet, innovativt samarbete mellan företagen och start-ups
    Mervärde och innovationer inom företagsverksamhet
    Analysering av finansieringsalternativ och ekonomiskt data.
    Finansieringskällor och värdepapper.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Den studerande har en ytlig förståelse om faktorer som producerar mervärde i affärsverksamhet. Hen bör ännu utveckla sina kunskaper i att skapa lönsamma produkter och tjänster. Hen kan arbeta huvudsakligen med hjälp av andra. Hen kan bedöma svagt finansieringskällor och – alternativ. Hen visar endast lite innovativt tänkande och verkande inom företagsverksamhet
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Den studerande har förståelse om faktorer som producerar mervärde i affärsverksamhet. Hen kan utveckla lönsamma produkter och tjänster. Hen kan arbeta självständigt. Hen kan bedöma företagets finansieringskällor och –alternativ väl. Hen visar innovativt tänkande och agerande i företagsverksamhet
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Vitsord 5
    Den studerande har en berömlig förståelse om faktorer som producerar mervärde i affärsverksamhet. Hen kan utveckla och skapa lönsamma produkter och tjänster. Hen kan arbeta självständigt och ta initiativ. Hens kunskap att bedöma företagets finansieringskällor och –alternativ är berömlig. Hen tänker och agerar innovativt inom företagsverksamhet på ett berömligt sätt
    Lisätiedot
    x

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Forskande och utvecklande inlärning
    Projekt: Studerande jobbar på sina egna företagsideer
    Företagsbesök: Nya företag som berättar om vad det innebär att sätta igång ett företag, att växa, att finansiera verksamheten. Varje studerande besöker 2 företag. Insikterna presenteras på följande session.
    Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
    Grupparbete
    Självutvärdering

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Till ämnet anknytande böcker och artiklar
    Företagens webbsidor
    Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
    Lärarnas material
    Material producerat av de studerande
    Ries, Eric. 2011. The Lean startup
    Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
    Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
    Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
    Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.

    Työelämäyhteydet

    Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    N/A

    Opetuskieli

    Kansainvälisyys

    Ta del av MOOC

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 4.9.2022 . Diskussion kring ämnet 8.9.2022. (10 % av vitsordet) Uppgift 2: Gästföreläsare/reflektion av webinarium (parvis) - deadline 11.12.2022 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Alternativt går även att delta i ett intressant webinarium kring företagande. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom eller på Campus. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång under veckorna 46-49. Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken. Om man väljer att delta i ett webinarium kan man välja att själv berätta om sina lärdomar live eller banda in. Uppgift 3: LAB 8 verktyg (3 personers team) - deadline 30.10 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra (kan vara på plats på Campus eller i Zoom) på svenska eller finska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 37-41 (tidpunkten bestäms senast vecka 35). Uppgift 4: MOOC: Startup-corporate collaboration. Detta sker i period 2 (veckorna 43-46). Ni deltar i en internationell nätkurs och genomför uppgifter relaterat till samarbete mellan företag och startups - deadline och bedömning enligt MOOC:ens instruktioner. (20 % av vitsordet). Ni får arbeta med denna under lektionstid veckorna 43 & 45. Uppgift 5: 40 % Beauty Salong (5 grupper) – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai) Deadline Uppgift 5.1: 18.9, 5.2: 9.10 & 5.3:4.11.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Period 1: Torsdagar 14-16,45, Period 2: Fredagar 8-10.45

    34 Intro (Katri & Kai), Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare (Kai)

    35 Repetition av resultat- och balansräkning (Kai) Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, innovativ företagsamhet, Uppgift 3 noggrannare (Katri)

    36 Diskussion kring uppgift 1 + COVID19/världsläget och företagsverksamhet (Katri & Kai), LAB8 demosession TrendCanvas (Katri)

    37 Finansiering Kort- och långtids finansiering (Intro uppgift 5.1 Kai), LAB8 sessioner (alla)

    38 Cesimhandledning (genomgång av övningsrundan), LAB8 sessioner

    39 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning

    40 Finansiering (intro uppgift 5.2 Kai), LAB sessioner (alla)

    41 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning

    42 INTENSIVVECKA

    43 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration

    44 Räkna framtidsvärde & nuvärde (Kai)

    45 Självständigt arbete – tid reserverat för MOOC: Startup-corporate collaboration

    46 Företagare + Finansiering (Intro uppgift 5.3), Cesimhandledning (Kai)

    47 Företagare + Cesimhandledning

    48 Företagare

    49 Företagare + Feedback (Katri & Kai)

    Ryhmä
    • BLENDED
    • VM5
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Kontaktperson: Kai Pietilä. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet.

    Arviointikriteerit

    Utvärderingssamtal, feedback på första versioner av kursarbeten, kollegial utvärdering

    Opettaja

    Kai Pietilä, Katri Heikkinen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Inlärningsuppgifter
    Rapporter, presentationer
    Själv och kollegial utvärdering

    Koulutus

    VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma

    T&K-osuus

    5.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5