Yrittäjyys ja liiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ENT001HH1A-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 21.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Anne Leinovaara-Matomäki
Ryhmät
TRB1HE3
Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Helsinki, ryhmä 3
EVENING
Iltaopetus
TRB1HE4
Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Helsinki, ryhmä 4
TRB1HE2
Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 2
BLENDED
Monimuotototeutus
TRB1HE1
Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila ryhmä 1
Opintojakso
ENT001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Aikataulu lukujärjstyksen mukaisesti. Tehtävien tarkat palautusajankohdat tarkentuvat ja ohjeistetaan ensimmäisissä tapaamisissa. Välttämätöntä olla paikalla ensimmäisellä luennolla, jolloin myös käynnistetään pienryhmätyöskentely.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

CONTACT / CONTACT BLENDED
ONLINE / ONLINE BLENDED
VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
DEMO
WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

OPINTOJAKSON NÄYTTÖ

Mikäli osaat jo tämän opintojakson sisällöt sekä osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi.

Näyttö tapahtuu Moodlessa, omalla toteutuksellaan, johon ilmoittaudut Pepissä. (Tunnistat oikean toteutuksen DEMO-toteutusmuodosta.) Ilmoittauduttuasi toteutukselle Pepissä, opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi ja sinulle aukeaa toteutuksen Moodle-työtila.

Näyttötehtävät tulee tehdä ennen toteutuksen päättymistä. Et voi samanaikaisesti osallistua opintojakson muille toteutuksille.

Näytön sisältö:
1. Moodle-tentti, yrittäjyyden sekä liiketoiminnan keskeisistä tiedoista ja käsitteistä. (20 kysymystä, aikarajoitteisesti.) Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5 ja tentin painoarvo lopulliseen näytön arvosanaan on 30 %.

2. Raportti/Esitys. Oman yrittäjyysosaamisen sekä -verkostojen kuvaus ja analyysi sekä valitsemasi yrityksen ja sen liiketoiminnan esittely sekä analyysi. Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5 ja tehtävän painoarvo lopulliseen näytön arvosanaan on 70%.

Intro

Tällä opintojaksolla tutustut yrittäjyyteen; sen mahdollisuuksiin ja yrittäjäksi ryhtymiseen. Pohdit omaa yrittäjyyttäsi. Tutustut myös liiketoimintaan; toimintaympäristöön, strategiaan ja vastuullisuuteen. Opit laatimaan liiketoimintamallin ja käyttämään liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä olemassa olevasta yrityksestä.

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva materiaali ja lähdekirjallisuus.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tällä opintojaksolla oppiminen tapahtuu seuraavasti:

1. Luokkaopetus
2. itsenäinen opiskelu
o oppimateriaalin omaksuminen
o tehtävien tekeminen
3. ryhmätyöskentely
o kokoontumiset ja ajatusten vaihto
o tehtävien tekeminen
4. opettajan antama palaute sekä opettajalta kysyminen.

Hyvin monella opiskelijalla oppiminen tehostuu "learning by doing" -tyylillä. Siksi opintojaksolla on paljon tehtäviä - muista että suurin vastuu oppimisesta on Sinulla itselläsi. Sinun kannattaa tehdä itsellesi aikataulu/suunnitelma miten omaksut kaikki asiat.

Työelämäyhteydet

Projektitehtävä tehdään ryhmän valitsemasta kohdeyrityksestä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Kurssi toteutetaan Suomeksi.

Oppimistehtävät

Arvosana määräytyy seuraavasti:
• yksilötehtävä (arviointi: 50% opintojakson arvosanasta)
• (ryhmässä) liiketoimintamalli BMC (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta)
• (ryhmässä) raportti (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta)

Lisäksi on pakollisia ja vapaaehtoisia yksilö- ja ryhmätehtäviä, esim.
• verkkokeskusteluja
• ryhmätehtäviä esim. ”Yrittäjäksi ryhtyminen ja verkostot”
• vapaaehtoinen BMC-harjoitus

Huomaa, että kaikki tehtävät ja osatehtävät on suoritettava hyväksytysti, ja lisäksi ns. tuntiaktiivisuus, aktiivisuus omassa pienryhmässä ja myös aktiivisuus verkkoalustalla voivat laskea tai korottaa perusarvosanaa, joka siis muodostuu edellä kuvatuista tehtävistä, yhdellä numerolla.

Kurssi perustuu ns. Learning by doing metodiin, jossa opiskelijan oma aktiivinen ote ja ns. sisäinen yrittäjyys korostuvat ja lähes joka luentokerralla on opiskelijoiden esityksiä, ryhmätöitä tai niiden valmistelua. Blended / monimuoto -toteutusmuodossa kokoontumisia fyysisesti vain muutamia, muu työskentely verkossa ja pienryhmän itsenäisesti sopimalla tavalla.

Arviointitavat

Ohjeistetaan ja käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.

Ohjeistetaan ja käydään tarkoin läpi ensimmäisellä luentokerralla.

Arviointi –kriteerien perusperiaatteet tiivistettyinä suomeksi; tarkemmat-, ykistyiskohtaiset kriteerit käydään luennolla läpi. Arviointi perustuu aina oppimistehtäviin ja niiden tavoitteisiin suhteutettuna.

Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Ourginal / Urkundia saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.

Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä. Jos mikä tahansa tehtävä tai niiden osa-alue ei täytä hyväksytyn kriteeriä, kokonaissuoritusta ei voida merkitä ja hyväksyä.

• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden sekä lähteiden käyttö on vähäistä (tai muuten jätetty lähdekritiikki hyvin vähäiseksi). Lähteiden merkitsemisessä saattaa myös olla puutteita. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys vo myös olla heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen. Myös oman oppimisen analysointi saattaa jäädä vähäiseksi.

• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö on laajaa ja monipuolista, lähdemerkinnät huolellisesti tehty ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti ja / tai niitä on käytetty ansiokkaasti ja sovellettu hyvin. Tehtävien esitys on korkeatasoinen (mikäli käytössä). Itse- ja vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen (mikäli sitä käytetään kurssilla). Myös oman oppimisen arviointiin tehtävissä sekä mahdollisiin kehityskohteisiin jatkossa on paneuduttu. On siis selkeästi paneuduttu siihen mitä kaikkea kurssilla on opittu, ja läpikäyty se, sekä mitä oppimisen eteen on itse ja myös pienryhmässä tehty ja mitä ehkä voisi jatkossa vielä kehittää.

• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut alempien arvosanojen kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti, ne on merkitty oikein ja lähdekritiikkiä on myös harrastettu. Esitys on kokonaisuudessaan korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen. Omaa oppimista ja jatkon kehitystehtäviä on analysoitu erittäin huolellisesti.

Siirry alkuun