Yrittäjyys ja liiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ENT001HH1A-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2022 - 21.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Anne Leinovaara-Matomäki
- Ryhmät
-
TRB1HE3Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Helsinki, ryhmä 3
-
EVENINGIltaopetus
-
TRB1HE4Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Helsinki, ryhmä 4
-
TRB1HE2Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 2
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
TRB1HE1Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila ryhmä 1
- Opintojakso
- ENT001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Aikataulu lukujärjstyksen mukaisesti. Tehtävien tarkat palautusajankohdat tarkentuvat ja ohjeistetaan ensimmäisissä tapaamisissa. Välttämätöntä olla paikalla ensimmäisellä luennolla, jolloin myös käynnistetään pienryhmätyöskentely.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
CONTACT / CONTACT BLENDED
ONLINE / ONLINE BLENDED
VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
DEMO
WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
OPINTOJAKSON NÄYTTÖ
Mikäli osaat jo tämän opintojakson sisällöt sekä osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi.
Näyttö tapahtuu Moodlessa, omalla toteutuksellaan, johon ilmoittaudut Pepissä. (Tunnistat oikean toteutuksen DEMO-toteutusmuodosta.) Ilmoittauduttuasi toteutukselle Pepissä, opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi ja sinulle aukeaa toteutuksen Moodle-työtila.
Näyttötehtävät tulee tehdä ennen toteutuksen päättymistä. Et voi samanaikaisesti osallistua opintojakson muille toteutuksille.
Näytön sisältö:
1. Moodle-tentti, yrittäjyyden sekä liiketoiminnan keskeisistä tiedoista ja käsitteistä. (20 kysymystä, aikarajoitteisesti.) Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5 ja tentin painoarvo lopulliseen näytön arvosanaan on 30 %.
2. Raportti/Esitys. Oman yrittäjyysosaamisen sekä -verkostojen kuvaus ja analyysi sekä valitsemasi yrityksen ja sen liiketoiminnan esittely sekä analyysi. Arviointi tapahtuu asteikolla 0-5 ja tehtävän painoarvo lopulliseen näytön arvosanaan on 70%.
Intro
Tällä opintojaksolla tutustut yrittäjyyteen; sen mahdollisuuksiin ja yrittäjäksi ryhtymiseen. Pohdit omaa yrittäjyyttäsi. Tutustut myös liiketoimintaan; toimintaympäristöön, strategiaan ja vastuullisuuteen. Opit laatimaan liiketoimintamallin ja käyttämään liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä olemassa olevasta yrityksestä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali ja lähdekirjallisuus.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tällä opintojaksolla oppiminen tapahtuu seuraavasti:
1. Luokkaopetus
2. itsenäinen opiskelu
o oppimateriaalin omaksuminen
o tehtävien tekeminen
3. ryhmätyöskentely
o kokoontumiset ja ajatusten vaihto
o tehtävien tekeminen
4. opettajan antama palaute sekä opettajalta kysyminen.
Hyvin monella opiskelijalla oppiminen tehostuu "learning by doing" -tyylillä. Siksi opintojaksolla on paljon tehtäviä - muista että suurin vastuu oppimisesta on Sinulla itselläsi. Sinun kannattaa tehdä itsellesi aikataulu/suunnitelma miten omaksut kaikki asiat.
Työelämäyhteydet
Projektitehtävä tehdään ryhmän valitsemasta kohdeyrityksestä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Kansainvälisyys
Kurssi toteutetaan Suomeksi.
Oppimistehtävät
Arvosana määräytyy seuraavasti:
• yksilötehtävä (arviointi: 50% opintojakson arvosanasta)
• (ryhmässä) liiketoimintamalli BMC (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta)
• (ryhmässä) raportti (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta)
Lisäksi on pakollisia ja vapaaehtoisia yksilö- ja ryhmätehtäviä, esim.
• verkkokeskusteluja
• ryhmätehtäviä esim. ”Yrittäjäksi ryhtyminen ja verkostot”
• vapaaehtoinen BMC-harjoitus
Huomaa, että kaikki tehtävät ja osatehtävät on suoritettava hyväksytysti, ja lisäksi ns. tuntiaktiivisuus, aktiivisuus omassa pienryhmässä ja myös aktiivisuus verkkoalustalla voivat laskea tai korottaa perusarvosanaa, joka siis muodostuu edellä kuvatuista tehtävistä, yhdellä numerolla.
Kurssi perustuu ns. Learning by doing metodiin, jossa opiskelijan oma aktiivinen ote ja ns. sisäinen yrittäjyys korostuvat ja lähes joka luentokerralla on opiskelijoiden esityksiä, ryhmätöitä tai niiden valmistelua. Blended / monimuoto -toteutusmuodossa kokoontumisia fyysisesti vain muutamia, muu työskentely verkossa ja pienryhmän itsenäisesti sopimalla tavalla.
Arviointitavat
Ohjeistetaan ja käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
Ohjeistetaan ja käydään tarkoin läpi ensimmäisellä luentokerralla.
Arviointi –kriteerien perusperiaatteet tiivistettyinä suomeksi; tarkemmat-, ykistyiskohtaiset kriteerit käydään luennolla läpi. Arviointi perustuu aina oppimistehtäviin ja niiden tavoitteisiin suhteutettuna.
Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Ourginal / Urkundia saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
• Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.
Hylätty
Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä. Jos mikä tahansa tehtävä tai niiden osa-alue ei täytä hyväksytyn kriteeriä, kokonaissuoritusta ei voida merkitä ja hyväksyä.
• Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden sekä lähteiden käyttö on vähäistä (tai muuten jätetty lähdekritiikki hyvin vähäiseksi). Lähteiden merkitsemisessä saattaa myös olla puutteita. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys vo myös olla heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen. Myös oman oppimisen analysointi saattaa jäädä vähäiseksi.
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö on laajaa ja monipuolista, lähdemerkinnät huolellisesti tehty ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti ja / tai niitä on käytetty ansiokkaasti ja sovellettu hyvin. Tehtävien esitys on korkeatasoinen (mikäli käytössä). Itse- ja vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen (mikäli sitä käytetään kurssilla). Myös oman oppimisen arviointiin tehtävissä sekä mahdollisiin kehityskohteisiin jatkossa on paneuduttu. On siis selkeästi paneuduttu siihen mitä kaikkea kurssilla on opittu, ja läpikäyty se, sekä mitä oppimisen eteen on itse ja myös pienryhmässä tehty ja mitä ehkä voisi jatkossa vielä kehittää.
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut alempien arvosanojen kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti, ne on merkitty oikein ja lähdekritiikkiä on myös harrastettu. Esitys on kokonaisuudessaan korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen. Omaa oppimista ja jatkon kehitystehtäviä on analysoitu erittäin huolellisesti.