•   Yrittäjyys ja liiketoiminta ENT001HH1A-3020 24.10.2022-16.12.2022  5   (TRB1HE3, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    o toimia yrittäjämäisesti
    o yrittäjyyden ja liiketoiminnan keskeiset käsitteet
    o kuvata yrittäjäksi ryhtymisen tapoja, mahdollisuuksia, yrittäjyyden ilmenemismuotoja sekä yhtiömuotoja,
    o arvioida yrittäjyyttä sekä verkostoja yksilön näkökulmasta,
    o hyödyntää tietoperustaa sekä BMC-mallia kuvatessaan ja arvioidessaan liiketoimintaa, vastuullisuus huomioiden.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ei edeltävyysvaatimuksia.
    Sisältö
    o Yrittäjyyden ja liiketoiminnan keskeiset käsitteet
    o Yrittäjyys Suomessa
    o Yrittäjyysosaaminen
    o Yrittäjyyden mahdollisuudet
    o Vastuullisuus liiketoiminnassa
    o Liiketoimintamalli, Business Model Canvas
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Osaa
    o ottaa vastuun tehtävistään
    o käyttää yrittäjyyden, liiketoiminnan sekä vastuullisuuden keskeisiä käsitteitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi osaa
    o arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
    o arvioida liiketoiminnan mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
    o tunnistaa ja kuvata omat verkostonsa
    o yrittäjyyden ja liiketoiminnan tietoperustan sekä vastuullisuuden yhteydet niihin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisen lisäksi osaa
    o analysoida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia
    o analysoida liiketoimintamahdollisuuksia sekä -malleja.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tällä opintojaksolla oppiminen tapahtuu seuraavasti:

    1. Luokkaopetus
    2. itsenäinen opiskelu
    o oppimateriaalin omaksuminen
    o tehtävien tekeminen
    3. ryhmätyöskentely
    o kokoontumiset ja ajatusten vaihto
    o tehtävien tekeminen
    4. opettajan antama palaute sekä opettajalta kysyminen.

    Hyvin monella opiskelijalla oppiminen tehostuu "learning by doing" -tyylillä. Siksi opintojaksolla on paljon tehtäviä - muista että suurin vastuu oppimisesta on Sinulla itselläsi. Sinun kannattaa tehdä itsellesi aikataulu/suunnitelma miten omaksut kaikki asiat.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlessa oleva materiaali ja lähdekirjallisuus.

    Työelämäyhteydet

    Projektitehtävä tehdään ryhmän valitsemasta kohdeyrityksestä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kurssi toteutetaan Suomeksi.

    Ajoitus

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Arvosana määräytyy seuraavasti: • yksilötehtävä (arviointi: 50% opintojakson arvosanasta) • (ryhmässä) liiketoimintamalli BMC (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta) • (ryhmässä) raportti (arviointi: 25% opintojakson arvosanasta) Lisäksi on pakollisia ja vapaaehtoisia yksilö- ja ryhmätehtäviä, esim. • verkkokeskusteluja • ryhmätehtäviä esim. ”Yrittäjäksi ryhtyminen ja verkostot” • vapaaehtoinen BMC-harjoitus Huomaa, että kaikki tehtävät ja osatehtävät on suoritettava hyväksytysti, ja lisäksi ns. tuntiaktiivisuus, aktiivisuus omassa pienryhmässä ja myös aktiivisuus verkkoalustalla voivat laskea tai korottaa perusarvosanaa, joka siis muodostuu edellä kuvatuista tehtävistä, yhdellä numerolla. Kurssi perustuu ns. Learning by doing metodiin, jossa opiskelijan oma aktiivinen ote ja ns. sisäinen yrittäjyys korostuvat ja lähes joka luentokerralla on opiskelijoiden esityksiä, ryhmätöitä tai niiden valmistelua. Blended / monimuoto -toteutusmuodossa kokoontumisia fyysisesti vain muutamia, muu työskentely verkossa ja pienryhmän itsenäisesti sopimalla tavalla.

    Ilmoittautumisaika

    15.08.2022 - 21.10.2022

    Aikataulu

    Aikataulu lukujärjstyksen mukaisesti. Tehtävien tarkat palautusajankohdat tarkentuvat ja ohjeistetaan ensimmäisissä tapaamisissa. Välttämätöntä olla paikalla ensimmäisellä luennolla, jolloin myös käynnistetään pienryhmätyöskentely.

    Ryhmä
    • TRB1HE3
    • EVENING
    • TRB1HE4
    • TRB1HE2
    • BLENDED
    • TRB1HE1
    Opettaja

    Anne Leinovaara-Matomäki

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Ohjeistetaan ja käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.

    Ohjeistetaan ja käydään tarkoin läpi ensimmäisellä luentokerralla.

    Arviointi –kriteerien perusperiaatteet tiivistettyinä suomeksi; tarkemmat-, ykistyiskohtaiset kriteerit käydään luennolla läpi. Arviointi perustuu aina oppimistehtäviin ja niiden tavoitteisiin suhteutettuna.

    Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Ourginal / Urkundia saatetaan käyttää tehtävien tarkastuksessa.
    • Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.

    Hylätty
    Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä. Jos mikä tahansa tehtävä tai niiden osa-alue ei täytä hyväksytyn kriteeriä, kokonaissuoritusta ei voida merkitä ja hyväksyä.

    • Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
    Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden sekä lähteiden käyttö on vähäistä (tai muuten jätetty lähdekritiikki hyvin vähäiseksi). Lähteiden merkitsemisessä saattaa myös olla puutteita. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys vo myös olla heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen. Myös oman oppimisen analysointi saattaa jäädä vähäiseksi.

    • Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
    Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö on laajaa ja monipuolista, lähdemerkinnät huolellisesti tehty ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti ja / tai niitä on käytetty ansiokkaasti ja sovellettu hyvin. Tehtävien esitys on korkeatasoinen (mikäli käytössä). Itse- ja vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen (mikäli sitä käytetään kurssilla). Myös oman oppimisen arviointiin tehtävissä sekä mahdollisiin kehityskohteisiin jatkossa on paneuduttu. On siis selkeästi paneuduttu siihen mitä kaikkea kurssilla on opittu, ja läpikäyty se, sekä mitä oppimisen eteen on itse ja myös pienryhmässä tehty ja mitä ehkä voisi jatkossa vielä kehittää.

    • Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
    Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut alempien arvosanojen kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti, ne on merkitty oikein ja lähdekritiikkiä on myös harrastettu. Esitys on kokonaisuudessaan korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen. Omaa oppimista ja jatkon kehitystehtäviä on analysoitu erittäin huolellisesti.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5