Ammatillinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001HH1A-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.01.2023 - 24.02.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2023 - 19.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 100
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Sanna Kukkonen
- Vesa Multanen
- Ryhmät
-
NONSTOPNONSTOP -toteutus
-
EVENINGIltaopetus
-
TRB1HE2Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila, ryhmä 2
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
TRB1HE1Tradenomi liiketalous, monimuoto, 1. lukukausi, Pasila ryhmä 1
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- COM001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
16.1.-19.5.2023
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) CONTACT / CONTACT BLENDED
B) ONLINE / ONLINE BLENDED
C) VIRTUAL / VIRTUAL INSTRUCTED / VIRTUAL NONSTOP
D) DEMO
E) WORKSTUDY
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä laadit annetusta puhekielisiä ilmauksia ja kirjoitusvirheitä vilisevästä selostuksesta oleelliset asiat sisältävän intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jossa myyt omaa ammatillista osaamistasi. Esität hissipuheen näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, joka liittyy asiakaspalautteeseen. Aikaa on 30 minuuttia. Sen jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3 arvosanasta.
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Intro
Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali.
Suositeltava lisämateriaali
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Itsenäinen opiskelu oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.
Ei kontaktiopetusta, opettajat kommentoivat palautettuja tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Työelämäyhteydet toteutuvat tehtävien kautta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, ainoastaan harjoitustehtäviä, joita ei voi uusia
Kansainvälisyys
Kansainvälisyys toteutuu mediakriittisen lukutaidon kautta
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Vaihtoehtoiset oppimistavat:
A) Päivätoteutus
B) Monimuoto
C) Nonstop-virtuaali
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.
Näyttö rakentuu näin:
1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.
2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.
3. Näyttötilaisuus alkaa kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.
4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,
5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.
Oppimistehtävät
Arvosanan muodostumisen pisteet
• 88 - 100 > 5
• 78 - 87,9 > 4
• 68 - 77,9 > 3
• 58 - 67,9 > 2
• 40 - 57,9 > 1
• alle 40 > 0
Tehtävät:
1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä)
• Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi.
• Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi.
• Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi.
• Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti.
2. Teet työnhakuvideon.
• Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty)
• Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa.
• Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä)
3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä.
• Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti.
• Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä)
4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
- osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
- tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
- osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
- osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.