•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3035 16.01.2023-19.05.2023  5   (NONSTOP, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Itsenäinen opiskelu oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.
    Ei kontaktiopetusta, opettajat kommentoivat palautettuja tehtäviä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlessa oleva materiaali.

    Suositeltava lisämateriaali
    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

    Työelämäyhteydet

    Työelämäyhteydet toteutuvat tehtävien kautta

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä, ainoastaan harjoitustehtäviä, joita ei voi uusia

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisyys toteutuu mediakriittisen lukutaidon kautta

    Ajoitus

    16.01.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Arvosanan muodostumisen pisteet • 88 - 100 > 5 • 78 - 87,9 > 4 • 68 - 77,9 > 3 • 58 - 67,9 > 2 • 40 - 57,9 > 1 • alle 40 > 0 Tehtävät: 1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä) • Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi. • Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi. • Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi. • Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti. 2. Teet työnhakuvideon. • Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty) • Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa. • Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä. • Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti. • Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.

    Ilmoittautumisaika

    09.01.2023 - 24.02.2023

    Aikataulu

    16.1.-19.5.2023

    Ryhmä
    • NONSTOP
    • EVENING
    • TRB1HE2
    • VIRTUAL
    • TRB1HE1
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
    Vaihtoehtoiset oppimistavat:
    A) Päivätoteutus
    B) Monimuoto
    C) Nonstop-virtuaali

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

    Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

    Näyttö rakentuu näin:
    1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

    2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

    3. Näyttötilaisuus alkaa kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

    4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

    5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

    Opettaja

    Vesa Multanen, Sanna Kukkonen

    Paikkoja

    15 - 100

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5