•   Strateginen yritystoiminnan kehittäminen BUS2LS202-3019 20.02.2023-24.02.2023  5   (LS7AB, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet
    • ymmärtää strategisen kehittämisen merkityksen yritysten ja muiden organisaatioiden työssä
    • tuntee alan keskeisestä kirjallisuudesta strategisen kehittämisen keskeisiä näkökulmia, malleja ja työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen ja soveltamistavat
    • ymmärtää organisaation jäsenten roolia strategisissa kehitysprosesseissa
    • kykenee toimimaan aktiivisena viestijänä yritysten strategisessa kehitystyössä
    • osaa käyttää työelämän kehitystyön toiminnallisia, yhteisöllisiä ja virtuaalisia työskentelymenetelmiä
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso suoritetaan työharjoittelua edeltävällä tai jälkeisellä lukukaudella.
    Sisältö
    - strategisen yritystoiminnan kehittämisen toimintamallit ja menetelmät sekä niiden hyödyntäminen
    - strategiatyön näkökulmat, mallit, työvälineet ja menetelmät, roolit, prosessit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen keskeisiä näkökulmia ja työvälineitä ja tietää, millaiseen toimintaan ne soveltuvat. Opiskelija osaa kuvata oman roolinsa yritystoiminnan strategisessa kehittämisessä.
    Opiskelija tiedostaa keinoja tukea työyhteisön strategista kehittämistyötä ja viestintää. Osaa kuvata työelämän toiminnallisten, yhteisöllisten ja virtuaalisten työskentelymenetelmien merkityksen ja osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa niitä käytäntöä simuloivissa harjoitteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen kenttää melko kattavasti ja osaa soveltaa tietoa käytäntöä simuloivissa harjoitteissa. Tuntee strategisen kehittämisen työvälineitä monipuolisesti ja osaa hyödyntää niitä käytäntöä simuloivissa tehtävissä. Osaa suunnitella ja kehittää työelämän toiminnallisia ja yhteisöllisiä työskentelymenetelmiä strategisen kehittämistyön fasilitoinnissa ja viestinnässä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija kuvaa pohtien ja perustellen yritystoiminnan strategista kehittämistä teoriaa ja käytäntöä linkittäen ja osaa soveltaa tietoa erilaisissa käytäntöä simuloivissa tilanteissa. Tuntee kattavasti strategisen kehittämisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön pohtien ja perustellen. Osaa suunnitella, kehittää ja arvioida työelämän toiminnallisia, yhteisöllisiä ja viestinnällisiä työskentelymenetelmiä strategisessa kehittämistyössä.
    Lisätiedot
    Vastuuopettajat: Eija Kärnä ja Heikki Pitkänen

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
    a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
    b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
    c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
    Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
    Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
    Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
    Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online JA
    Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent TAI
    Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent TAI
    Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
    Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.

    Ajoitus

    20.02.2023 - 24.02.2023

    Oppimistehtävät

    1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %): a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille. b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen. Tuntitehtäviä: 2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %) 3. Workshopit (40 – 50 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella. 4. Soveltava tehtävä (10 %) Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten. 5. Suullinen yhteisöllinen näyttö (10 %): yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi 6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 17.02.2023

    Aikataulu

    Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti virtuaalisesti.

    Ryhmä
    • LS7AB
    • LS6AB
    • LS6D
    • LS7D
    • LS7C
    • LS6C
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a. osallistuva suoritus
    b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
    c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
    Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.

    Arviointikriteerit

    Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta.

    Opettaja

    Eija Kärnä, Heikki Pitkänen

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.

    Koulutus

    LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5